ایندیپندنت: اروپا دست داشتن ایران در حادثه نفتکش‌ها را نپذیرفت

روزنامه ایندیپندنت گزارش داد: وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا از اتهامات آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حادثه دریای عمان متقاعد نشده‌اند و خواستار تحقیقات مستقل درباره آن هستند.

ایندیپندنت: اروپا دست داشتن ایران در حادثه نفتکش‌ها را نپذیرفت
کد خبر: 313389
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۷ ۲۱:۲۲:۲۷

اعتمادآنلاین| به نوشته روزنامه ایندیپندنت، وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا که روز دوشنبه (امروز) برای برگزاری نشست شورای اروپا در لوکزامبورگ گرد هم جمع شده‌اند به‌طور جدی خواستار تحقیقات مستقل سازمان ملل درباره حادثه روز پنج‌شنبه در دریای عمان و ارائه شواهد بیشتر در این زمینه هستند.

این روزنامه نوشت: وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا از اتهامات آمریکا مبنی بر اینکه ایران عامل حمله به دو نفتکش در دریای عمان بوده است، متقاعد نشده‌اند. از این رو به نظر می‌آید انگلیس در حمایت‌های خود از موضع دولت ترامپ در رابطه با این حمله تنها مانده است.

وزیر امورخارجه یکی از کشورهای اروپایی در این نشست قصه آمریکا در ماه‌های منتهی به حمله به عراق را یادآور شد که در آن واشنگتن با سو استفاده از اطلاعات زمینه را برای اقدام نظامی علیه عراق فراهم کرد.

هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان گفت که اتحادیه اروپا به جمع‌آوری اطلاعات ادامه خواهد داد و استف بلاک، وزیر امورخارجه هلند نیز گفت که کشورش از هرگونه شفاف‌سازی که قابل ارائه باشد استقبال می‌کند.

هایکو ماس خاطر نشان کرد: ما از یافته‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس مطلعیم و در حال مقایسه آن با اطلاعات خودمان هستیم. من فکر می‌کنم که باید در ارزیابی این مسئله بسیار بسیار با دقت باشید.

ژان اسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز گفت: من معتقدم که وظیفه اصلی وزرای خارجه پرهیز از جنگ است. باید این کار را همین امروز انجام دهیم. من همان‌طور که 16 سال پیش چنین بودم، اکنون نیز یقین دارم که نباید فکر کنیم می‌توان مسائل خاورمیانه را با سلاح حل کرد.

همچنین پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند تاکید کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیش از هر نتیجه گیری می‌بایست به شواهد کامل دست یافته باشند.

وی افزود: من از خط مشی آقای گوترش دبیرکل سازمان ملل برای تحقیقات کامل درباره تمام حقایق موجود تا بتوان آن‌چه واقعاً رخ داده را فهمید و مقصر این حادثه را پیدا کرد، حمایت می‌کنم.

هاویستو اظهار داشت: این یک حادثه بسیار بسیار نگران کننده است اما ابتدا باید به جزئیات دست یابیم.

انزو موآورو، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: ما بر این باوریم که فضا برای یافتن راهی برای صلح و ثبات در جهان وجود دارد.

هریت بالدوین، نماینده وزارت امورخارجه انگلیس در این نشست نیز مدعی شد: اکنون ما طی تعطیلات آخر هفته به این نتیجه رسیده‌ایم و تقریباً اطمینان داریم که حمله کار ایران بوده و آماده‌ایم اطمینان حاصل کنیم که این راه آبی بین‌المللی و کلیدی برای عبور و مرور باز می‌ماند.

بالدوین به جای جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس در این نشست شرکت کرد.

وب سایت فوکوس آنلاین نیز امروز از عدم موافقت اروپایی‌ها با ادعاهای آمریکا خبر داده بود.

روز پنج‌شنبه گذشته دو نفتکش در دریای عمان که یکی متعلق به ژاپن و دیگری متعلق به نروژ است دچار حریق شدند.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا ساعاتی پس از وقوع این حادثه مدعی شد که ایران عامل حمله بوده است. همچنین وزارت دفاع آمریکا ویدئویی نامعتبر منتشر کرد و مدعی شد که در این ویدئو قایق‌های متعلق به ایران دیده می‌شوند که به نفتکش‌ها در دریای عمان نزدیک شده‌اند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که تاکنون هیچ مرجع بین‌المللی معتبری دست داشتن ایران در حادثه حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان را تأیید نکرده است.

منبع:ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها