گزارش «اعتمادآنلاین» از حواشی فیلم «ما همه با هم هستیم»

تبریزی فکر همه جا را کرده بود جز لهجه

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در رابطه با توقیف فیلم «ما همه با هم هستیم» در این استان گفته «پرونده حقوق عمومی در دادسرای عمومی و انقلاب کرمان تشکیل شده و با افرادی که احساسات و عواطف مردم استان کرمان را جریحه‌دار کرده‌اند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.»

تبریزی فکر همه جا را کرده بود جز لهجه
کد خبر: 313649
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۷ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هفته آخر خردادماه دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمان تاکید کرد که «به لحاظ تبعات اجتماعی، دستور توقیف اکران فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» در سراسر سینماهای این استان صادر شده است» و این‌گونه بود که یک حاشیه دیگر به حواشی این فیلم افزوده شد.

به ادعای دادخدا سالاری: «پس از رصد فضای مجازی توسط معاونت رصد فضای مجازی و معاونت حقوق عامه دادسرای مرکز کرمان و با توجه به واکنش‌های اجتماعی در بین مردم استان در خصوص لهجه کرمانی بازیگری که در نقش فروشنده مواد مخدر بازی می‌کرد و به دلیل اعتراضات شدید مردمی، دستور توقیف اکران این فیلم در سطح استان کرمان صادر و اقدامات مقتضی در خصوص پیگیری موضوع انجام شده است.»

او تصریح کرد: «با عنایت به نقش پررنگ استان کرمان در امر مبارزه با مواد مخدر که خاکریز مقدم مبارزه با باندهای مواد مخدر وارداتی است، با وجود فشار مضاعف قاچاقچیان مواد مخدر که عمدتاً غیربومی استان کرمان هستند، این استان به عنوان سنگری در جهت عدم توزیع مواد مخدر در داخل کشور عمل کرده و شایسته نیست این‌چنین مورد بی‌مهری قرار گیرد.»

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: «در این رابطه پرونده حقوق عمومی در دادسرای عمومی و انقلاب کرمان تشکیل شده و با افرادی که احساسات و عواطف مردم استان کرمان را جریحه‌دار کرده‌اند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.»

عکس1

فیلم «ما همه با هم هستیم» چیست با این همه حاشیه؟

فیلم «ما همه با هم هستیم» در ژانر کمدی به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی محصول سال 97 است که از عید فطر در سینماهای سراسر کشور اکران شده است. فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» که به دلیل ابهامات موجود در فرایند سرمایه‌گذاری و حضور پرتعداد گران‌ترین بازیگران این سال‌ها، یکی از پرحاشیه‌ترین تولیدات سینمای ایران نیز محسوب می‌شود، با در اختیار داشتن بیشترین تعداد سالن نمایش همچنان یکی از پیشتازان فروش در گیشه است.

این فیلم «ول‌شدگان» نام داشت اما به دلایلی به «ما همه با هم نیستیم» و بعد به «ما همه با هم هستیم» تغییر نام داد و فیلمبرداری آن از فروردین تا خرداد 1397 انجام شد. مهران مدیری بعد از فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» و لیلا حاتمی پس از فیلم «شیدا» برای دومین بار با کمال تبریزی در کمدی «ما همه با هم هستیم» همکاری می‌کنند. این فیلم دومین فیلم کمدی (بعد از خوک) است که لیلا حاتمی حضور در آن را پذیرفته‌ است. این فیلم همچنین نخستین همکاری مشترک محمدرضا گلزار، لیلا حاتمی، مهران غفوریان، پژمان جمشیدی و سیروس گرجستانی با یکدیگر است. لوون هفتوان از بازیگرانی بود که ابتدا قرار بود در این فیلم بازی کند و از او تست گریم نیز گرفته شد، اما نوزدهم اسفند 1396، هفتوان درگذشت و حضور او در این فیلم منتفی شد.

عکس1

افتتاحیه‌ای که همه با هم نیستند

اما مراسم افتتاحیه اکران فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» 10 خردادماه با حضور بازیگران، اهالی رسانه و مخاطبانی که بلیت این مراسم را تهیه کرده بودند در سالن 2500نفری هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد و خبری از بازیگران مطرح جز گلزار و سرمایه‌گذار فیلم نبود.

عکس1

در این افتتاحیه با حضور بازیگران این فیلم سینمایی- که جای خالی برخی از مهم‌ترین آنها چون مهران مدیری، لیلا حاتمی، ویشکا آسایش و جواد عزتی به چشم می‌خورد- کمال تبریزی کارگردان فیلم گفت: «ما همه با هم هستیم» صرفاً کمدی نیست بلکه موضوعی تلخ را روایت می‌کند که جامعه دچار آن است و سعی کردیم آن را تقریباً به زبان طنز بیان کنیم.

در این مراسم همچنین هنرمندان و چهره‌هایی چون محمدرضا گلزار، سیف‌الله صمدیان، علی پروین، رضا کیانیان، پانته‌آ بهرام، امیر اسفندیاری، پژمان جمشیدی و... حضور داشتند. سجاد علیجانی سرمایه‌گذار فیلم نیز در این مراسم حضور داشت.

عکس1

وقتی منتقدان حاضر به دفاع نیستند

فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» ساخته پرحاشیه و گران کمال تبریزی در حالی سوژه میز نقد برنامه «هفت» شد که هیچ منتقدی حاضر به دفاع از آن نشد.

فراستی بعد از اشاره به این نکته و قبل از آغاز نقد فیلم، گریزی به بحث ورود پول‌های کثیف به چرخه تولید سینما، تئاتر، موسیقی و دیگر عرصه‌های هنری زد و تاکید کرد: عرصه هنر و فرهنگ، عرصه پولشویی و دلقک‌بازی نیست. این کارها یعنی اصلاً هنر را نمی‌شناسید. هیچ اثر فرهنگی، آدمیزادی و حتی سرگرم‌کننده‌ای را نمی‌توان با این پول‌ها ساخت.

عکس1

منتقد برنامه «هفت» در بخش دیگری به مختصات «ما همه با هم هستیم» پرداخت و گفت: من اصلاً نمی‌دانم این فیلم چیست. من چگونه باید به‌ عنوان یک مخاطب با این فیلم برخورد کنم؟ این فیلم ابداً کمدی نیست.

او با اشاره به اینکه موضعش درباره فیلم ارتباطی با حواشی مالی فیلم ندارد، تاکید کرد: من تازه فهمیده‌ام در سینمای ایران یکی سرمایه‌گذار است یکی تهیه‌کننده! یعنی تهیه‌کننده کارت فعالیتش را می‌دهد و کس دیگری پول می‌آورد. این در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. همه‌ جا تهیه‌کننده کسی است که پول می‌آورد و مختصات تولید استودیویی را می‌شناسد. استفاده از پول‌های غیرشفاف به این سبک هیچ کمکی به سینمای ما نمی‌کند، بلکه ضرر بسیاری هم به همراه دارد.

فراستی افزود: یک پدیده وقتی از سیر طبیعی خود خارج شود و به سمت پرزرق و برق برود مسلماً ماندگار نیست.

او درباره ایرادات سینمایی فیلم هم تصریح کرد: فیلمنامه اساساً معضل و نهایتاً یک ایده یک‌خطی است! کاراکتر و تیپ هم ندارد. من فکر می‌کنم که در واقع این آشفتگی در درون فیلم است. یکسری آدم معمولی نیمه‌شکست‌خورده می‌خواهند خودکشی کنند. داستان برخلاف ادعا، حتی سیاسی هم نیست. این فیلم ضدمردمی و یک سقوط کامل است.

جواب تبریزی به منتقدان فیلم

کمال تبریزی اما با ارائه توضیحاتی درباره سرمایه‌گذار فیلم «ما همه با هم هستیم»، تاکید کرد که ازموضع‌گیری‌های تلویزیون در برابر او بسیار متعجب شده، چون این سرمایه‌گذار در تلویزیون هم فعالیت داشته است.

کمال تبریزی در واکنش به صحبت‌های فراستی درباره فیلم جدیدش تاکید کرد که نقدهای او «نخ‌نما، کهنه و تکراری» شده است. او فراستی را «ام‌الفساد حوزه منتقدان» خواند.

عکس1

او گفت: من درباره سرمایه‌گذار فیلم صحبت‌هایی کردم و همه هم نظر مرا درباره او می‌دانند. آقای میرکریمی هم طی روزهای آتی درباره او صحبت خواهد کرد. در مورد برنامه «هفت»، من برنامه را پس از پخش دیدم. وقتی نگاه کردم خیلی تعجب کردم، چون سرمایه‌گذار قبل از فیلم ما خیلی فعالیت‌های دیگری انجام داده و با تلویزیون هم همکاری‌های زیادی داشته است، آن وقت تلویزیون در یکی از برنامه‌های خود این آدم را به چالش می‌کشد و این سوال را مطرح می‌کند که سرمایه‌اش را از کجا آورده است.

او ادامه داد: این مساله تعجب‌آور است، حس آدم این است که واقعاً تلویزیون ما می‌خواهد به هر قیمتی هم که شده سینما را لگدمال کند و بگوید بد است. من فقط این استنباط را درباره برنامه‌های سینمایی تلویزیون می‌کنم که خیلی اسفناک و بد است، چرا باید در حوزه فرهنگ این هماهنگی وجود نداشته باشد؟ من نمی‌گویم چالش نباشد، اما از بین بردن و نابود کردن نباید باشد.

تبریزی با اشاره به گران بودن تولید در سینما نسبت به سایر هنرها، بیان کرد: از طرف دیگر سینما هنر گرانی است، مانند کتاب نوشتن و نقاشی کردن نیست. سینما به همین دلیل است که هنر هفتم نام دارد، چون از همه هنرهای پیشین استفاده می‌کند و بزرگ است، در همه دنیا گران‌ترین هنری که وجود دارد سینماست. اما در کشور ما وقتی بخواهیم کمی ماجرا را تغییر دهیم و در حوزه تکنیکی و اجرایی قوی‌تر عمل کنیم با اعتراض روبه‌رو می‌شویم. من اخیراً توییتی خواندم که فکر می‌کنم از اهالی رسانه بود و خیلی درست هم درباره سینما نظر داده بود. مضمون توییت به این شرح بود: «هزینه مالی یک برج در سعادت‌آباد حدود 240 میلیارد تومان است و برآورد هزینه مالی سینمای ایران در طول یک سال حدود همین میزان یا حتی کمتر است.» ما الان در این مملکت زندگی می‌کنیم که ساخت یک برج مساوی است با هزینه فعالیت تمامی دست‌اندرکاران سینمای ایران، آن وقت باید دید که به چه دلیل این میزان هزینه هم زیر ذره‌بین می‌رود و مدام درباره آن صحبت می‌کنند، البته من نمی‌گویم که این‌طور نباید باشد.

صدرنشین گیشه‌های ایران

عکس1

با این همه از نیمه خردادماه چهار فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی و تهیه‌کنندگی مجید مطلبی، «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی و «دختر شیطان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی قربان محمدپور در سینماهای کشور اکران شده‌اند و «ما همه با هم هستیم» یکی از فیلم‌های پرفروش است و تا اینجای کار 6 میلیارد و 984 میلیون و 102 هزار تومانفروش داشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها