کد خبر: 313955
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۹ ۱۲:۵۳:۰۵
| |

قانون اصل 44 چه تغییراتی کرد؟

به تازگی در یکی از جلسات مجلس شورای اسلامی دو تبصره از دو ماده از ماده‌های قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مورد برسی قرار گرفته و تغییراتی در آنها لحاظ شده است.

قانون اصل 44 چه تغییراتی کرد؟
کد خبر: 313955
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۹ ۱۲:۵۳:۰۵

اعتمادآنلاین| به تازگی در یکی از جلسات مجلس شورای اسلامی دو تبصره از دو ماده از ماده‌های قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مورد برسی قرار گرفته و تغییراتی در آنها لحاظ شده است.

تبصره 3 بند 5 ماده 6 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی یکی از این تبصره‌های است که تغییراتی در آن داده شده است.

متن تبصره 3 بند 5 این قانون به این شرح است: سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است کلیه اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل اشخاص حقوقی موضوع صدر این بند و اجزای آن و شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تابعه و وابسته به آنها را که برای اولین مرتبه پس از لازمالاجراء شدن این قانون از انجام تکالیف خود در مهلت زمانی مقرر تخلف کنند متخلف محسوب و به پرداخت جریمه نقدی بر اساس ترتیبات مقرر در ماده (14) قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی مصوب 25 آذر 1388و اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم کند.

وجوه حاصل از این جریمه‌ها باید به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز شود. همچنین اگر اشخاص حقوقی مذکور و شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی متعلق به آنها اعم از تابعه و وابسته تا سه ماه پس از اتمام مهلت قانونی نسبت به انجام تکالیف موضوع این بند اقدام نکنند یا در صورت تکرار تخلف در دوره‌های مالی بعد، سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است علاوه بر أخذ مجدد جریمه نقدی مذکور، اسامی اعضای هیأت مدیره یا هیأت امنا و یا هیأت مؤسس آنها را حسب مورد به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کند و این سازمان عضویت اشخاص حقیقی مذکور را به مدت سه سال در کلیه اشخاص حقوقی موضوع این بند و سایر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی اعم از دولتی یا خصوصی لغو کند.

هرگونه دریافتی اشخاص حقیقی مذکور از شرکت‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و مؤسسات متخلف از احکام این بند مشمول مجازات «تصرف در اموال عمومی» می‌شود. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مدت زمان مزبور نباید هیچ گونه خدمات ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری به اشخاص حقیقی مذکور ارائه کند و همچنین عضویت آنها در هیأت مدیره و یا برای تصدی سمت (پست) مدیرعاملی در شرکت‌های دیگر و تأسیس شرکت‌های جدید یا سهامداری آنها را نیز نباید ثبت و تأیید کند.

شرکت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران مکلف است آگهی لغو عضویت اشخاص حقیقی مذکور را در کلیه اشخاص حقوقی موضوع این بند و سایر تعاونی‌ها و شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی اعلام کرده و در پایگاه اطلاع رسانی خود بارگذاری کند. هزینه آگهی‌های مذکور بر عهده متخلف است.

در این تبصره صرفاً کلمه «محسوب» که قبلاً وجود داشت حذف شده است. تبصره 4 بند 5 ماده 6 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 دیگر تبصره‌ای است که تغییر کرده است. این تبصره به این شرح است: اشخاص حقوقی موضوع صدر این بند و اجزای آن و شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تابعه و وابسته به آنها در صورت تخلف از تکالیف مقرر در این ماده به صورت تضامنی در اجرای احکام این ماده مسؤولیت دارند.

سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است اشخاص حقوقی مذکور را در صورت تخلف و یا عدم انجام تکالیف قانونی از سوی هر یک از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تابعه و وابسته به آنها، مطابق احکام و اجزا و ترتیبات مقرر در ماده (14) قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید بورس مصوب 25 آذر 1388 جریمه کند.

عبارت «این ماده» در این تبصره نبود که به تازگی به آن اضافه شده است. همچنین نمایندگان به اصلاح بخشی دیگر از این ماده پرداختند که در آن قید شده بود تا بعد از عبارت "عدم رعایت این" عبارت «تبصره» جایگزین عبارت «بند» شود.

همچنین تبصره الحاقی - متن زیر به عنوان یک تبصره به بند «الف» ماده (21) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی مصوب 8 بهمن 1386 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن الحاق می‌شود:

تبصره - وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف است دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی (استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی را در واگذاری‌ها رعایت کند. عدم رعایت این تبصره در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها