کد خبر: 313981
|
۱۳۹۸/۰۳/۳۱ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از سه رخداد مهم تهران در آخرین هفته خردادماه

طرح زیست شبانه بین زمین و آسمان/ آغاز طرح ترافیک در سال 98 با رویکردی جدید/ جمع‌آوری پل گیشا، یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های پایتخت

ماجرای زیست شبانه، طرح ترافیک سال 98 و پل گیشا در این هفته بخش اعظم اخبار حوزه شهری و اجتماعی را به خود اختصاص داده بود.

طرح زیست شبانه بین زمین و آسمان/ آغاز طرح ترافیک در سال 98 با رویکردی جدید/ جمع‌آوری پل گیشا، یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های پایتخت
کد خبر: 313981
|
۱۳۹۸/۰۳/۳۱ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ پایتخت در هفته گذشته ماجرا زیاد داشت. مهم‌ترین آن هم جایی بود که رئیس شورای شهر تهران درباره زیست شبانه اظهار نظر کرد.

زیست شبانه، طرحی که اعضای شورای شهر و شهرداری تهران برای زنده نگه داشتن پایتخت بعد از ساعت 12 شب مطرح کرده بودند، برای مدتی به طور آزمایشی و در برخی از محله‌های تهران انجام شد.

اما فرمانداری استان تهران این طرح را ناقص خواند و به خاطر مشکلات امنیتی آن را رد کرد.

از قضا اعضای شورای شهر معتقد بودند با پیگیری چنین طرحی می‌توان به امنیت شهر افزود. مردم تهران که شهروندان اصلی هستند و حق مهمی در رابطه با تصمیم‌گیری‌های اینچنینی دارند نیز در شبکه‌های اجتماعی و گفت‌و‌گوهای رسانه‌ای جای چنین فضایی را در شهر تهران خالی دیدند.

روز دوشنبه رئیس شورای شهر تهران که به نظر می‌رسید باید به عنوان نماینده مردم شهر از این طرح حمایت کند با اظهارنظری عجیب، سبب هجمه‌های فراوان علیه خودش شد.

هاشمی در ارتباط با طرح زیست شبانه گفت: مخالف حضور فرزندانم در زیست شبانه هستم. خودم نیز شب‌ها ساعت 10 می‌خوابم و پنج صبح بیدار می‌شوم، بنابراین تمایلی به این طرح ندارم. در صورتی که فرزندان جداگانه برنامه‌هایی برای زیست شبانه داشته باشند نگران می‌شوم و به نظرم این مساله در صورتی که در چارچوب خانواده باشد، مشکل‌زا نیست. در صورتی که در یک خانواده نیز پدر به تنهایی در زیست شبانه باشد، قطعاً نگرانی‌هایی برای زنان ایجاد می‌کند.

این جملات باعث شد رئیس شورای شهر تهران به شدت نقد شود. نقدهایی که خودشان واکنش بعدی هاشمی را تحت تاثیر قرار دادند. او که پیشتر گفته بود قصد دارد شب‌ها بخوابد و علاقه‌ای به زیست شبانه ندارد، روز بعد از این ماجرا عنوان کرد: درباره زیست شبانه اجازه بدهید دیگر چیزی نگویم. اگر شما خواستید به زیست شبانه بروید، نباید از من اجازه بگیرید.

او در پاسخ به اینکه برخی از نمایندگان مجلس این طرح را غربی می‌دانند پاسخ داد: مردم هر کار دل‌شان بخواهد بکنند، می‌توانند تمام شب بیدار باشند و این ربطی به ما ندارد. من هم که گفتم می‌خواهم بخوابم، نمی‌گویم مردم نخوابند، آنها هر کار دل‌شان می‌خواهند بکنند. نکته‌ای که من مطرح کردم این بود که زیست شبانه باید خانوادگی انجام شود. بعضی از مردم خانواده ندارند، خب می‌توانند تنهایی انجام بدهند.

اظهارنظرهای له و علیه این ماجرا هنوز در جریان است و باید دید کدام سمت داستان می‌تواند این طرح را به نفع مردم اجرایی کند.

آغاز طرح ترافیک سال 98 از یک تیرماه

طرح ترافیک سال 98 پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان بالاخره در این هفته به پایان رسید و اعلام شد که از اول تیر اجرا می‌شود.

عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک، روز شنبه 25 خردادماه در ارتباط با سهمیه‌های طرح ترافیک گفت: طرح ترافیک سال 97 همه کسانی که از تخفیف‌های طرح ترافیک به صورت سهمیه برخوردار شده‌اند، تا ابتدای تیر تمدید شد.

او با تاکید بر اینکه طرح کنترل کاهش آلودگی هوا صد درصد اجرا می‌شود، گفت: آغاز اجرای این طرح از ابتدای تیر است و رانندگان تهرانی و غیرتهرانی در صورت ثبت‌نام در سایت «تهران من»، به ترتیب از 20 و 15 روز تردد رایگان در محدوده طرح کنترل کاهش آلودگی هوا در هر فصل برخوردار می‌شوند. عوارض طرح کاهش آلودگی هوا 50 درصد طرح ترافیک است و رانندگان یک ماه فرصت دارند که عوارض خود را پرداخت کنند.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، هم روز دوشنبه 27 خردادماه در نشست خبری خود عنوان کرد: سال گذشته اجرای مرحله اول طرح ترافیک در دستور کار قرار گرفت، اما از آنجا که سوالات و ابهامات زیادی در مورد اجرای مسائل جدید وجود داشت، با این حال ضمن پاسخگویی به همه ابهامات و سوالات این طرح را اجرا کردیم که خوشبختانه نتایج خوبی در بر داشت.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بر این اساس مقرر شد دیگر ملاک عمل، پلاک زوج یا فرد نباشد، گفت: در گذشته پلاک‌های فرد 26 روز در فصل و پلاک‌های زوج 36 روز در فصل تردد می‌کردند که موجبات بروز مشکلاتی شده بود، اما حالا 20 روز ثابت برای هر خودرو با هر پلاکی در نظر گرفته‌ایم که مالکان می‌توانند در هر روز که مایل هستند به صورت رایگان وارد محدوده شوند. همه خودروها برای استفاده از تخفیف و این 20 روز رایگان باید در سامانه تهران من ثبت‌نام کنند، گفت: تاکنون یک میلیون خودرو اطلاعات خود را در سامانه تهران من ثبت کرده‌اند و این در حالی است که در پایتخت چهار میلیون خودرو وجود دارد.

پورسیدآقایی در مورد روزهای پنجشنبه نیز با بیان اینکه تردد در روزهای پنجشنبه در محدوده طرح ترافیک رایگان است گفت: پنجشنبه‌ها از ساعت 6:30 تا 13 طرح ترافیک در محدوده کنترل آلودگی هوا یا زوج یا فرد سابق اجرایی می‌شود.

در نهایت، روز چهارشنبه، شرایط تردد ساکنان هم به این ترتیب اعلام شد که مالکان باید با مدارک ملک در سایت ثبت‌نام کنند تا بتوانند از تخفیف 50 درصدی طرح ترافیک بهره‌مند شوند. همچنین هر واحد مسکونی اجازه استفاده از یک تخفیف را دارد. مستاجران هم باید سالانه طرح‌شان را تمدید کنند.

جمع‌آوری پل گیشا و مسدود شدن راه‌ها

و اما پل گیشا. سازه‌ای در یکی از محله‌های مرکزی شهر تهران که سال‌هاست با ساخت‌و‌ساز و تعمیرات دست‌وپنجه نرم می‌کند و مشکل ترافیک هم بلای جان مردمش شده است.

در ابتدای هفته گذشته ممنوعیت تردد در این پل اعلام شد. سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، درباره ناایمن بودن پل گیشا و جمع‌آوری آن بیان کرد: بیش از یک سال است که جلساتی با معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران در این خصوص داشته‌ایم و بحث ناایمن و نوسازی موضوع مهمی است و پلیس باید وقت بیشتری بگذارد. برداشتن پل گیشا خیلی مهم است، چرا که تردد‌ها باید کاهش یابد و اگر ترددی به صورت اجبار انجام شود، از مسیر‌های فرعی صورت گیرد که این موضوع با تابلو‌ها و علائم به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

او مدت‌زمان جمع‌آوری پل گیشا را یک سال اعلام کرد و ادامه داد: از شهرداری خواسته‌ایم یک مسیر شرقی-غربی را حداقل در مهرماه آماده کنند تا بتواند در راستای تردد شهروندان مثمر ثمر باشد.

دو روز بعد هم پلیس راهور تهران مسیرهای جایگزین را به شرح زیر اعلام کرد:

مسیر فعلی شماره 1: شرق به غرب بزرگراه شهید گمنام از حد فاصل میدان فاطمی تا خروجی کردستان

مسیر جایگزین شماره 1: بزرگراه کردستان به شمال- بزرگراه شهید حکیم به شرق

مسیر فعلی شماره 2: شرق به غرب بزرگراه شهید گمنام از حد فاصل کردستان تا قبل از خیابان کارگر

مسیر جایگزین شماره 2: خیابان کارگر به شمال- شیخ بهایی به جنوب- حکیم شرق

مسیر فعلی شماره 3: بزرگراه شهید گمنام از حد فاصل کارگر تا خیابان پروانه

مسیر جایگزین شماره 3: خیابان پروانه و کنارگذر ضلع شمال شرقی پل گیشا به بزرگراه شهید چمران شمال- حکیم شرق

مسیر فعلی شماره 4: شمال به جنوب بزرگراه شهید چمران- حکیم شرق

مسیر جایگزین شماره 4: بزرگراه شهید همت به غرب- بزرگراه یادگار امام (ره) به جنوب- حکیم شرق

مسیر فعلی شماره 5: جنوب به شمال بزرگراه شیخ فضل‌الله تا قبل از پل ستارخان

مسیر‌های جایگزین شماره 5: بزرگراه جناح به جنوب، خیابان شهید تیموری به جنوب، بزرگراه یادگار امام (ره) به جنوب و خیابان ستارخان به شرق

مسیر فعلی شماره 6: جنوب به شمال بزرگراه شیخ فضل‌الله از خیابان ستارخان به بعد

مسیر جایگزین شماره 6: جنوب به شمال شیخ فضل‌الله- بزرگراه شهید حکیم به شرق

مسیر فعلی شماره 7: غرب به شرق بزرگراه جلال آل احمد تا قبل از پل گیشا

مسیر جایگزین شماره 7: بزرگراه جلال آل احمد به بزرگراه شهید چمران جنوب- دوربرگردان‌های شمال به شمال ابتدای تونل توحید.

در نهایت صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، از جمع‌آوری 45روزه تا دوماهه پل گیشا خبر داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، به نظر می‌رسد پروژه ساخت تونل 10 تا 11 ماه به طول بینجامد. عملیات جمع‌آوری پل 45 روز تا دو ماه طول خواهد کشید، چراکه باید با دقت تیرهای بلند این پل جمع‌آوری شود تا از لحاظ ایمنی دچار مشکل نشویم.

صبوری با بیان اینکه «چون قصد داریم پل را مجدداً به محل مذکور برگردانیم باید با دقت بیشتری جمع‌آوری شود تا دچار آسیب نشود» ادامه داد: تلاش داریم تا پایان سال جاری زیرگذر را راه‌اندازی و بعد از حل مسائل ترافیکی، پل سبز زندگی را نصب کنیم.

پل نصر (گیشا) بامداد امروز، چهارشنبه، مسدود شد تا وارد روند جمع‌آوری شود. معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران با تایید این خبر اعلام کرده که جمع‌آوری این پل دو ماه طول خواهد کشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها