لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی:

تصمیمات درباره مردم نباید در اتاق‌های دربسته گرفته شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست با دبیر و معاونان شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید از تصمیم‌گیری در مورد حقوق مردم در اتاق‌های دربسته پرهیز شود، گفت: مجلس و شورا می توانند مکمل همدیگر باشند.

تصمیمات درباره مردم نباید در اتاق‌های دربسته گرفته شود
کد خبر: 314086
|
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ۰۸:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| علی لاریجانی ( سه شنبه، 28 خردادماه) با دبیر و معاونان شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار و گفت و گو کرد. لاریجانی در این نشست از سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش اهتمام و همکاری میان دستگاه ها و جلوگیری از ایجاد کدورت میان بخش ها و نهادها قدردانی کرد و گفت: نکته ای در اصل تقسیم کار میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس وجود دارد که اگر مبنای عقلایی مشروع از نظر قانون اساسی داشته باشد کشمکش به وجود نخواهد آمد.

اهم اظهارات رئیس مجلس را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها می خوانید:

* سندنویسی در کشور زیاد شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است، هر کدام از بخش ها اسناد بسیار زیادی ایجاد می کند که وهن است به عنوان مثال در مجمع تشخیص مصلحت 1500 سیاست کلی وجود دارد البته در برخی موارد ایراد نیز به ما وارد است؛ در اسناد نوشته شده برای آموزش و پرورش و آموزش عالی در اجرا با مشکل مواجه می شود بنابراین نیاز است ما و شورا در نگارش امور حداقلی کار کنیم و اصرار به نوشتن اسناد زیاد نداشته باشیم.

* (درباره مرزبندی مبنایی میان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی): شورای عالی انقلاب فرهنگی سابقه تاریخی دارد و تمرکز آن بر روی مسائل فرهنگی و علمی بوده اما آنچه که در قانون اساسی آمده؛ مجلس مبنا و نص قانونگذاری در کشور است و اینکه چگونه می توان این تعارض را رفع کرد وجه آن به اصل 110 بازمی گردد و اینکه شان ولایت سیاستگذاری است بنابراین شورای انقلاب فرهنگی می تواند وجه رهبری و سیاستگذاری را انجام دهد و هیچ تعارضی نیز با مجلس نداشته باشد. شاید به دلیل اهمیت وجه فرهنگی و علمی که رهبری به طور مداوم و به کرار قائل هستند وجه جداگانه ای را داشته باشیم.

* شورا وجه سیاست گذاری در حوزه فرهنگ و علمی و فناوری دارد و مجلس قانونگذار بوده و این رافع مشکلات است.

*مجلس همکاری لازم را با شورا دارد البته به بار مالی نیز توجه می کند به طور مثال در مورد جمعیت مصوبه ای داشتید و به اجرا ورود کردید در حالی که اگر در مجلس طرحی بار مالی داشته باشد نمی توانیم آن را عملیاتی کنیم و دولت باید لایحه ارائه کند مگر اینکه مباحث مالی به نوعی تامین شود. بنابراین از نظر تعامل اگر شورا سیاستگذاری هایی انجام داد و مجلس خواست طرح ارائه کند اگر بار مالی داشته باشد ما نمی توانیم ورود کنیم و باید در دولت مطرح و لایحه ارائه کند تا ما آن را در مجلس بتوانیم تصویب کنیم؛ مساله جمعیت بار مالی دارد و نیاز است به دولت توصیه کنید تا لایحه ای تنظیم و به مجلس ارائه کند.

*شما به عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید به مجلس چیزی را ابلاغ کنید زیرا جایگاه مجلس به این نحو نیست بلکه باید از مجلس درخواست کنید.

* در مسائل مختلف فرهنگی مانند فیلم، کتاب و مطبوعات سیاست کلی داریم و کمبود نداریم البته نیاز است بررسی انجام شود که در چه مواردی نیاز به قانون وجود دارد و به ما ارائه کنید تا اقدام کنیم؛ در این رابطه نباید بار مالی داشته باشند و از سویی در مواردی که مجلس قانون تصویب کرده شورا نباید ورود کند.

* (با تاکید بر اینکه در مورد فضای مجازی فقر و کمبود قانون داریم): در این بخش در جمهوری اسلامی خلاء وجود دارد و اگر تبیین شود ما می توانیم بر اساس آن قانونگذاری کنیم البته اگر دولت لایحه ارائه کند؛ مرکز پژوهش ها بر روی این موضوع کار می کند و از سویی موضوع تخصصی و مساله جدیدی بوده بنابراین نیاز است شما نیز سیاست گذاری هایی را در این زمینه داشته باشید و همکاری کنید.

*اگر مبنای کار این باشد که وجه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری است وجه مجلس قانونگذاری و دولت اجرا است و هیچ اشکال قانون اساسی نیز وجود ندارد؛ اینکه مطرح شد که دو نهاد بتوانند مکمل همدیگر باشند حرف پسندیده ای است البته مسائل فرهنگی بسیار حساس است و رهبری نیز بر روی آنها تاکید دارند یعنی باید قوامی داشته باشد و افراد صاحب نظری وجود داشته باشد و ریزه کاری خاصی وجود دارد.

* در اتاق دربسته نمی توان راجع به حقوق مردم تصمیم گیری کرد، این مشکل ایجاد می کند؛ مردم به نمایندگان رای دادند و تریبون دارند و بحث و گفت و گو می شود و مردم در جریان امور مورد بحث قرار می گیرند اما اینکه در اتاق دربسته تصمیم گیری هایی انجام شود مشکل ایجاد می شود و به طور کلی باید از برگزاری این جلسات در اتاق های دربسته که وجه انتخابی ندارد و راجع به حقوق مردم تصمیم گیری می شود پرهیز شود و باید این را مبنا قرار دهیم که جای اموری که مربوط به حقوق مردم است در مجلس است و مجلس باید در مورد حقوق ملت تصمیم بگیرد.

*در مسائل علمی و فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات خوبی انجام داده و اغلب سیاست ها دقیق است اما نیاز است جاهایی که نیاز به قانون وجود دارد را به ما ارائه کنید تا نسبت به تصویب قانون اقدام کنیم.

*می توانید از ظرفیت های مرکز پژوهش های مجلس، معاونت قوانین ونظارت استفاده کنید و همکاری لازم را با شما داشته باشند اینکه گفتید که روسای کمیسیون های مربوطه در شورا حضور داشته باشند تا جایی که اطلاع داریم به طور مداوم شرکت می کنند.

*(درباره مساله کنکور ): ما بر روی این موضوع کار کردیم و در دستور کار کمیسیون و مرکز پژوهش ها قرار دارد و نیاز است گفت و گویی با دبیرخانه داشته باشید و کار مشترک انجام دهید درست است که در مورد برخی موارد شما و در برخی موارد مجلس تصمیم گرفته است اما نیاز است همکاری مناسب را با هم داشته باشید تا مصوبه خوبی نوشته شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها