کد خبر: 314118
|
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ۰۹:۲۴:۰۰
| |

جایزه صلح ناشران آلمان به سالگادو، عکاس بزریلی تعلق گرفت

برنده جایزه صلح ناشران آلمان در سال 2019 نه ادیب و نویسنده است، نه سیاستمدار و نه روزنامه‌نگار. "سباستیائو سالگادو" یک عکاس برزیلی است که به عنوان عکاس، برای نخستین بار این جایزه معتبر آلمانی را تصاحب می‌کند.

جایزه صلح ناشران آلمان به سالگادو، عکاس بزریلی تعلق گرفت
کد خبر: 314118
|
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ۰۹:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سباستیائو سالگادو عکاس برزیلی است. در رشته اقتصاد تحصیل کرده و در همین حوزه هم مشغول به کار شد. در سفرهای کاری خود به افریقا علاقه‌اش به عکاسی گل کرد. تا جایی که شغل اصلی خود را به عنوان کارشناس اقتصادی رها کرد و به عکاسی اجتماعی روی آورد.

سالگادو در سال 1944 در برزیل بدنیا آمد. در سائوپائولو اقتصاد خواند و با شروع اعتراض‌های به حکومت دیکتاتوری در برزیل در سال 1969 به فرانسه مهاجرت کرد و ساکن پاریس شد. به نقاط مختلف جهان از جمله آمریکای لاتین و آفریقا سفر کرد و زندگی انسان‌ها را در شرایط فقر و جنگ و مهاجرت ثبت کرد. مهاجرت و مهاجران یکی از سوژه‌های مهم قاب‌ دوربین سالگادو بود.

مارگوت کلینگزپورن، مدیر آژانس عکس فوکوس در هامبورگ آلمان که کارهای سالگادو را در آلمان نمایندگی می‌کند، درباره این عکاس می‌گوید: «سالگادو شخصیت بزرگ و یک انسان‌گراست؛ فردی شجاع و متعهد که اخلاق کاری و اخلاق انسانی در او درهم‌تنیده و یکی شده است.»

سالگادو از سال 1973 در زمانی 29 سال داشت خود را به عنوان عکاس حرفه‌ای معرفی کرد. از سال 1974 برای آژانس عکاسی سیگما و از سال 1979 با آژانس عکاسی ماگنوم همکاری کرد.

در سال 2000 مجموعه‌ای از عکس‌هایش درباره پناهجویان را به کمک سازمان ملل و یونیسف به نمایش گذاشت. سالگادو در این پرتره‌ها زنان و کودکانی را به تصویر کشیده بود که خانه و کاشانه خود را ترک کرده و در جستجوی پناهگاهی امن آواره شده بودند.

بعدها پاسداری ازطبیعت، دل‌مشغولی اصلی سالگادو و سوژه‌های این عکاس مشهور جهان شد، و این همان چیزی است که ساگالدو را از دید داوران جایزه صلح ناشران آلمان سزاوار دریافت جایزه صلح 2019 کرده است.

مبلغ جایزه صلح ناشران آلمان 25 هزار یورو است که از سوی "اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان" تامین می‌شود. این جایزه به شخصیت‌هایی اعطا می‌گردد که "از طریق فعالیت‌شان در زمینه‌های ادبیات، علوم و فرهنگ در سطحی عالی به تحقق مفهوم صلح خدمت کرده باشند".

مراسم اهدای جایزه صلح ناشران آلمان در پایان نمایشگاه فرانکفورت در روز 15 اکتبر 2019 در محل کلیسای پاول در این شهر برگزار می‌شود.

این جایزه سال گذشته (2018) به آلیدا آسمن، ادیب، و همسرش یان آسمن، مصرشناس، تعلق گرفت. روشنفکران و نویسندگان صاب‌نامی چون اورهان پاموک، سوزان زونتاگ و ماکس فریش نیز از برندگان جایزه صلح ناشران آلمان بوده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها