کد خبر: 314291
|
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ۱۹:۲۱:۰۰
| |

طمع اروپا برای تجارت «مرگ» در خاورمیانه

نگاهی به اظهارات دولتمردان اروپایی بویژه ابراز نگرانی‌ها از وضعیت حقوق بشر و جنایت‌ها علیه کودکان،‌ زنان و کشتار مردم در جنگ‌های منطقه‌ای از یک سو و اعلام جدیدترین آمار صادرات تسلیحات از سوی غرب به ائتلاف متجاوزگر به یمن، روی دیگر منفعت‌طلبی مدعیان دروغین صلح‌طلبی و نفی جنگ‌ را نشان می‌دهد.

طمع اروپا برای تجارت «مرگ» در خاورمیانه
کد خبر: 314291
|
۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ۱۹:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌در حالی که برخی از کشورهای اروپایی مدعی توقف و ممنوعیت صادرات سلاح به ائتلاف متجاوزان جنگ علیه یمن هستند، جدیدترین آمارها از میزان صادرات تسلیحات کشورهای اروپایی نشان می‌دهد، انگلیس، فرانسه و آلمان در صدر فروشندگان سلاح به کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان هستند.

آلمان آبان ماه سال گذشته پس از کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول، محدودیت‌های خاصی برای کشورهای عضو ائتلاف عربی در جنگ یمن تعیین کرده بود و در آخرین روزهای ماه مارس سال جاری میلادی (اوایل خرداد) دستورالعمل منع فروش جنگ‌افزار به عربستان سعودی را با پافشاری «حزب سوسیال دموکرات» تا 30 سپتامبر 2019 تمدید شد.

با این حال، آمارهای انتشار یافته بیانگر افزایش روند صادرات سلاح از آلمان به عربستان و دیگر متحدانش در ائتلاف نظامی علیه یمن است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از گزارش وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد، برلین ابتدای سال جاری میلادی مجوز فروش بیش از یک میلیارد یورو سلاح به کشورهای عضو ائتلاف متجاوزان در جنگ یمن را صادر کرد.

براساس این گزارش، آلمان که در سال 2018 نزدیک به نیم میلیارد دلار تجهیزات نظامی به عربستان سعودی فروخته است از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون (کمتر از 6 ماه) بیش از 800 میلیون یورو سلاح و تجهیزات نظامی به ریاض صادر کرده است.

برلین در فاصله ماه‌های ژانویه تا ابتدای ژوئن سال جاری میلادی (دیماه 97 تا خرداد 98) در مجموع 122 مورد مجوز فروش تسلیحات به ارزش یک میلیارد و 100 میلیون یورو صادر کرده است.

از این میزان فروش، 801 میلیون و 800 هزار یورو به مصر، 206 میلیون و 100 هزار یورو به امارات متحده عربی و بیش از 831 میلیون یورو به عربستان بوده است.

بهانه‌های همچون مستثنی شدن برخی اقلام نظامی سبب شده تا دولتمردان آلمان در پوشش آن، همچنان به فروش سلاح به کشوری اقدام کنند که در یکسال اخیر به محل رقابت صنایع نظامی جهان بویژه آمریکا در صادرات تسلیحات تبدیل شده است.

در واقع با وجود تلاش برخی احزاب در دولت ائتلافی آلمان برای توقف صدور هرگونه سلاح به عربستان، اما نگرانی از عقب‌ماندن نسبت به دیگر کشورهای صادرکننده سلاح سبب شد تا برلین با توجیهات مختلف، به گونه‌ای عمل کند که جای مانور برای ادامه فروش سلاح را داشته باشد.

براساس آمارهای منتشر شده، میزان صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی آلمان به عربستان از سال 2015 تا 2017 به بیش از یک میلیارد یورو رسید و همچنان این روند در سال 2019 با شدت بیشتری ادامه یافته است.

عربستان سعودی از مهمترین مشتریان تجهیزات نظامی آلمان است. میزان صادرات تجهیزات نظامی به این کشور در سال 2017 به حدود 255 میلیون یورو رسید.

عربستان پس از الجزایر دومین مشتری بزرگ صنایع تسلیحاتی آلمان به شمار می‌آید.

طبق گزارش رسانه‌های آلمانی، برلین در سال 2018 بیش از 4 میلیارد و 824 میلیون یورو به کشورهای مختلف تسلیحات صادر کرده است در حالی که میزان صادرات تجهیزات نظامی این کشور تا در سال 2017 افزون بر 6 میلیارد و 240 میلیون یورو بوده است.

رکورد صادرات تسلیحات نظامی آلمان در سال 2015 به میزان 7 میلیارد و 860 میلیون یورو بوده است.

عربستان دومین واردکننده اسلحه در جهان بوده و بر این اساس، سبب ایجاد یک رقابت تسلیحاتی میان کشورهای صادرکننده سلاح و تجهیزات نظامی شده است.

طبق اعلام مؤسسه سوئدی «سیری» فعال در زمینه صلح، مرکز اصلی صادرات تسلیحات کشتار جمعی به عربستان، آمریکا و اروپا هستند به گونه‌ای که از ابتدای تجاوز به یمن، میلیاردها دلار سلاح به ریاض و کشورهای حاشیه خلیج فارس فروخته شده است.

اواخر فوریه سال 2016( بهمن-اسفند 94) نمایندگان پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای، عربستان را به دلیل حمله به یمن تحریم تسلیحاتی کرد؛ اما لازم‌الاجرا نبودن آن برای کشورهای اتحادیه اروپا سبب شد تا چیزی یک مصوبه نمادین نباشد.

در واقع دولتمردان اروپایی با این رویکرد به صراحت اعلام کردند، تنها چیزی که برای آنها اهمیت دارد، فروش سلاح و تجهیزات نظامی به هر بهانه‌ای به کشوری همچون عربستان است و اظهاراتشان درباره حقوق بشر و ضرورت مقابله با کشتار کودکان و زنان و مردم یمن، چیزی جز لفاظی برای ظاهرسازی در مقابل مردم و رسانه‌ها نیست.

ریاض از بهار سال 1395 با تشکیل ائتلاف خود ساخته با برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و آفریقا، تجاوز نظامی به یمن را کلید زد.

از آن زمان تاکنون با وجود انتشار تصاویر و فیلم‌های کشتار غیرنظامیان یمنی بویژه کودکان، هیچ اقدام عملی برای مقابله با این تجاوز و قتل‌عام‌ها صورت نگرفته و حتی نوعی رقابت میان کشورهای صادرکننده سلاح در آمریکا و اروپا برای فروش بیشتر به عربستان، امارات و بحرین ایجاد شده است.

با وجود آنکه برخی از نمایندگان پارلمان اروپا بویژه اعضای فراکسیون سبزها تصریح کرده‌اند فروشندگان سلاح به عربستان همدستان آنها در جنگ و جنایت علیه مردم یمن هستند اما تداوم صادرات تسلیحات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس بیانگر آن است که غرب برای کسب سود به هر راهی متوصل شده است؛ حتی اگر پیامد آن جنایت و کشتار علیه بشریت باشد.

گزارش‌های منتشر شده سازمان امدادی «صندوق نجات کودکان» بیانگر آن است که از زمان تجاوز علیه یمن، ده‌ها هزار کشته شده‌اند و بیماری و گرسنگی این کشور را فرا گرفته است به طوری که بیش از 85 هزار کودک یمنی از سال 2015 به این سو به دلیل سو تغذیه جان باخته‌اند.

محاصره این کشور و بستن همه بنادر ورودی به آن از سوی سعودی‌ها، بزرگترین فاجعه انسانی در قرن حاضر را رقم زده است.

طبق آمار سازمان ملل، نزدیک به 21 میلیون نفر در معرض قحطی و گرسنگی قرار دارند؛ ضمن آنکه تاکنون نزدیک به 100 هزار نفر در جریان این جنگ کشته شده‌اند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، جنگ یمن را یک جنگ احمقانه و بیهوده توصیف کرده و گفته، اراده لازم برای توقف این جنگ خانمانسوز وجود ندارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها