حریق در کمین جنگل‌های مازندران

خطر وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع مازندران با آغاز فصل گرما و خشک شدن پوشش گیاهی، افزایش می‌یابد.

حریق در کمین جنگل‌های مازندران
کد خبر: 314460
|
۱۳۹۸/۰۳/۳۱ ۱۳:۲۰:۱۹

اعتمادآنلاین| سرهنگ حسینعلی خورشیدی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - منطقه ساری گفت: با آغاز فصل گرما و خشک شدن پوشش گیاهی، خطر وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه110 هکتار از جنگل‌های مازندران منطقه ساری پارسال دچار آتش سوزی شد، افزود: میزان آتش سوزی پارسال در مقایسه با مدت مشابه سال 96 یک سوم کاهش داشته است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - منطقه ساری با بیان اینکه مسافران و گردشگران سعی کنند برای پخت و پز در عرصه‌های جنگلی از هیزم استفاده نکنند، گفت: دوستداران طبیعت برای حفظ این سرمایه ملی می‌توانند از امکانات جدید پخت مثل زغال‌های آماده و پیکنیک برای طبخ غذا بهره ببرند و خطر آتش سوزی در جنگل را به حداقل برسانند.

خورشیدی با اشاره به اینکه بیشترین عامل آتش سوزی، عامل انسانی و خاموش نکردن آتش از سوی گردشگران یا شکارچیان است، افزود: همه کارکنان یگان حفاظت منابع طبیعی آمادگی لازم برای مقابله با آتش سوزی را دارند.

وی گفت: گردشگران و مسافران باید بیشتر در طبیعت مراقب باشند و در صورت مشاهده هر گونه حریق در عرصه‌های منابع طبیعی با شماره 1504 امداد جنگل و مرتع یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری تماس بگیرند.

ابراهیمی مدیرکل محیط زیست مازندران نیز گفت: پوشش گیاهی علفی یکساله به خصوص در کف جنگل و در مراتع خشک شده بسیار بالقوه برای اتش سوزی است.

وی با اشاره به وجود درختان شکسته و افتاده خشک شده و آفت زده براثر بروز بلایای طبیعی یکی از عوامل بروز اتش سوزی است، افزود: خاموش نشدن زغال‌های داغ، وجود بطری‌های شیشه‌ای، زباله‌های تلنباره شده در جنگل‌ها از علت‌های دیگر وقوع آتش سوزی است.

وی به آتش سوزی دو روز گذشته در پناهگاه حیات وحش میانکاله اشاره کرد و گفت: با همکاری ماموران یگان حفاظت محیط زیست، پرسنل شهرداری و بندر امیر آباد، منابع طبیعی شهرستان، نیروگاه شهید سلیمی نکا، نیرو‌های امدادی و آتش نشانی ساری و اعزام تجهیزات و امکانات مختلف مانند لودر و بیل مکانیکی آتش سوزی مهار شد.

ابراهیمی وسعت منطقه آتش سوزی را 400 هکتار و پوشش گیاهی آن را 30 درصد انار وحشی و 70 درصد سازیل و تمشک اعلام کرد و افزود: ماموران امدادی برای جلوگیری از شعله ورشدن دوباره آتش در محل حضور دارند.

مازندران 900 هزار هکتار جنگل و مرتع دارد و پارسال 195 هکتار از جنگل‌های استان براساس آتش سوزی خسارت دیدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها