گزارش «اعتمادآنلاین» از آخرین اخبار و واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به سرنگونی پهپاد آمریکا توسط سپاه

شمخانی: حمله‌ای علیه ما صورت گیرد، متجاوز پیشمان می‌شود/ سلامی: بنای جنگ با هیچ کشوری نداریم/ از جلسه سران کنگره آمریکا با ترامپ تا اعتراض نامزدهای آینده ریاست‌جمهوری آمریکا/ سفیر سوئیس در تهران احضار شد/ ترامپ: حضورمان از ابتدا در خاورمیانه اشتباه بود

ورود یک پهپاد جاسوسی متعلق به ارتش آمریکا در آب‌های خلیج‌فارس متعلق به ایران و سرنگونی آن به‌وسیله سپاه پاسداران روز پنجشنبه حاشیه‌های بسیاری در سطح بین‌المللی به‌وجود آورد.

شمخانی: حمله‌ای علیه ما صورت گیرد، متجاوز پیشمان می‌شود/ سلامی: بنای جنگ با هیچ کشوری نداریم/ از جلسه سران کنگره آمریکا با ترامپ تا اعتراض نامزدهای آینده ریاست‌جمهوری آمریکا/ سفیر سوئیس در تهران احضار شد/ ترامپ: حضورمان از ابتدا در خاورمیانه اشتباه بود
کد خبر: 314478
|
۱۳۹۸/۰۳/۳۱ ۱۴:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| صبح روز پنجشنبه روابط عمومی کل سپاه با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه 30 خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبه‌روی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

آمریکا هدف قرار گرفتن پهپاد خود در جایی نزدیک ایران را تایید کرد

به گزارش اعتمادآنلاین ؛ با وجود اینکه آمریکا در ساعات ابتدایی بعد از انتشار این خبر، سرنگونی پهپاد خود را تکذیب کرده بود اما پس از مدتی رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه آمریکا این خبر را تایید کردند.

رویترز در همین رابطه خبر داد که ارتش ایالات متحده (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای در واکنش به خبر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز استان هرمزگان، هدف قرار گرفتن این هواپیمای بدون سرنشین خود را تایید کرد.

براساس نوشته این خبرگزاری، کاپیتان «بیل اوربان» در نیروی دریایی آمریکا و سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده «سنتکام» (که از سوی ایران تروریستی اعلام شده است) با تایید هدف قرار گرفتن یک پهپاد خود در جایی نزدیک ایران، اما مدعی شد که این هواپیمای بدون سرنشین در حریم ایران پرواز نمی‌کرده است.

سلامی: بنای جنگ با هیچ کشوری نداریم

بنای جنگ با هیچ کشوری نداریم پس از آن حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: سحرگاه امروز پدافند هوایی سپاه پاسداران، یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا را که به مرزهای آبی ما تعرض کرده بود، سرنگون کرد.

او تاکید کرد: این یک پیام واضح و صریح و دقیق بود و آن اینکه مرزهای سرزمین ایران خط‌قرمز ماست و مدافعان این مرزها هر دشمنی که به این مرزها تعرض کند را نابود می‌کند و دشمن برنخواهد گشت.

سلامی در ادامه با تاکید بر این موضوع که بنای جنگ با هیچ کشوری نداریم، گفت: ولی برای جنگ آماده‌ایم، ما ایستاده‌ایم. به دشمنان هشدار میدهیم هرکجا باشید شما را می‌یابیم.

شمخانی: عبور هواپیماهای بیگانه از مرزهای هوایی ایران خط قرمز ماست

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس مقامات عالی امنیتی 120 کشور جهان در روسیه در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود: ما بارها تاکید کرده‌ایم که با همه قوا از خطوط هوایی کشورمان و مرزهای آبی سرزمین خود دفاع می‌کنیم.

او در ادامه با بیان اینکه «اف ای آر» (مرز هوایی) ما خط قرمز است و فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از آن عبور کرده است، گفته بود: به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد.

فلاحت‌پیشه: ترامپ با تحلیل واقع‌گرایانه‌تری به قدرت و حقانیت ایران بنگرد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در این باره به اعتمادآنلاین گفت: سرنگونی یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای دنیا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران در این رابطه با هیچ کشوری تعارف ندارد. امیدوارم که آقای ترامپ با توجه به این شکست، با تحلیل واقع‌گرایانه‌تری به قدرت و حقانیت جمهوری اسلامی ایران پی ببرد.

تایید سرنگونی پهپاد آمریکایی از طرف ارتش آمریکا

پس از اینکه مقامات مختلف ایران خبر سرنگونی این پهپاد را منتشر کردند و در رسانه‌های جهان بازتاب یافت ارتش آمریکا با صدور بیانیه‌ای رسما ساقط شدن پهپاد این کشور توسط سامانه پدافندی ایران را تایید کرد.

ارتش آمریکا البته در این بیانیه مدعی شده است که این پهپاد خارج از مرزهای ایران بوده است. پنتاگون ساقط کردن این پهپاد را یک «حمله بی‌دلیل» توصیف کرده است.

پوتین: اقدام نظامی آمریکا علیه ایران باعث وقوع فاجعه‌ در منطقه می‌شود

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در نشست پرسش‌وپاسخ سالانه خود در واکنش به این اتفاق گفت: هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران می‌تواند باعث وقوع فاجعه‌ای در منطقه شود.

او افزود: ایران به‌طور کامل به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند بوده است. تحریم‌ها علیه ایران بی‌پایه و اساس هستند.

ترامپ: ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شد

با تایید این خبر از طرف مقامات آمریکا دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: باید در مورد ایران محتاط باشیم

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: من فکر می‌کنم موقعیت خطرناکی است. تنش‌ها در منطقه رو به افزایش است. ما باید در دفاع از منافع خود در منطقه، قوی و استراتژیک عمل کنیم، اما در عین حال نباید بی‌احتیاط باشیم. فکر نمی‌کنم رئیس‌جمهور ترامپ قصد داشته باشد با ایران وارد جنگ شود؛ هیچ‌کس در آمریکا تمایلی به جنگ [با ایران] ندارد.

ظریف: تجاوز تازه آمریکا را به سازمان ملل می‌بریم

در واکنش به این اتفاق و انتشار اخباری از طرف مقامات آمریکا مبنی بر تکذیب حضور پهپاد جاسوسی این کشور در آب‌های ایران، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ایالات متحده علیه ایران جنگ اقتصادی به راه می‌اندازد، اقدامات مخفیانه علیه ما انجام داده و حالا به اراضی ما تجاوز می‌کند. ما به دنبال جنگ نیستیم، اما مجدانه از آسمان، زمین و آب‌هایمان دفاع می‌کنیم. ما این تجاوز تازه را به سازمان ملل می‌بریم و نشان می‌دهیم که ایالات متحده دارد درباره آب‌های بین‌المللی دروغ می‌گوید.

ترامپ: احساسم این است که این اشتباه فردی بوده است

رییس‌جمهور آمریکا که در همین بازه زمانی با نخست‌وزیر کانادا دیدار داشت در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در واکنش به ساقط شدن پهپاد آمریکایی بیان کرد: این حادثه ممکن است یک اشتباه فردی بوده باشد. برایم سخت است که باور کنم این کار عمدی بوده است.

ترامپ در ادامه تاکید کرد: احساسم این است، شاید هم اشتباه کنم، شاید هم درست باشد، احساسم این است که این اشتباه یک نفر بوده که کاری کرده که نباید می‌کرده است. مرتکب اشتباه شده است.

رییس‌جمهور آمریکا در ادامه بیان کرد: ایران مرتکب اشتباه بزرگی شد. این پهپاد در آب‌های بین‌المللی بود و این مسئله مستند شده است، ما آن را مستند ثبت کرده‌ایم، آن هم به طور علمی، نه فقط به حرف. اشتباه بدی مرتکب شدند.

ترامپ درباره اینکه آیا اعضای دولتش او را به سمت جنگ سوق می‌دهند، بیان کرد: نه، نه، به هیچ وجه. در بسیاری از موارد برعکس بوده است. اما خوب، من گفته بودم که می‌خواهم از این جنگ‌های بی‌پایان تمام شوم، تبلیغات انتخاباتی من بر این اساس بود. من گفتم که می‌خواهم از درگیری 19 ساله در افغانستان خارج شوم و میزان حضورمان را به میزان قابل توجهی کاهش دادم.

او در ادامه تاکید کرد که اگر آن پهپاد سرنشین داشت، وضعیت بسیار بسیار متفاوت بود.

اعتراض عراقچى در تماس با سفیر سوئیس نسبت به اقدام آمریکا کرد/ احضار سفیر سوییس

بر همین اساس سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه شب پنجشنبه در تماس فوری با سفیر سوییس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا، اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا به خاطر تعرض به حریم هوایی کشورمان را به وی ابلاغ کرده و گفت مدارک انکارناپذیری مبنی بر حضور این پهپاد در فضای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و حتی قطعاتی از لاشه این پهباد در آبهای سرزمینی ایران به دست آمده است.

بر اساس این گزارش سفیر سوییس در ایران هم گفت مراتب را بلافاصله به دولت آمریکا منتقل خواهد کرد. همچنین از سفیر سوییس همچنین خواسته شد تا صبح فردا با حضور در وزارت امور خارجه در جریان جزئیات بیشتر این حادثه قرار گیرد.

تخت روانچی: به دنبال جنگ نیستیم اما در برابر هرگونه تعدی، دفاع می‌کنیم

مجید تخت روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هم اعلام کرد که در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد مختصات دقیق محل اصابت پهپاد آمریکایی را که در حریم ایران بود، ارائه داده و تاکید کرده‌ایم که به دنبال جنگ نیستیم اما در برابر هرگونه تعدی، دفاع خواهیم کرد.

او افزود: این یک مساله جدی است و نمی‌توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم و بر اساس منشور ملل متحد از حق خود دفاع خواهیم کرد.

سندرز: باید بحران با ایران را دیپلماتیک حل کنیم نه با جنگ

برنی سندرز، سناتور دموکرات در واکنش به ساقط شدن پهپاد آمریکا در آب‌های خلیج فارس در توییتر نوشت: برای سیاستمداران آسان است که مشت بر میز بکوبند و بگویند که چقدر سرسختند. ولی این فرزندان میلیاردرها نیستند که در جنگ با ایران کشته می‌شوند، بلکه فرزندان طبقه‌ کارگر هستند. ما باید این بحران با ایران را دیپلماتیک حل کنیم نه با جنگ.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی: از آمریکا به دلیل تجاوز نظامی شکایت خواهیم کرد

در ادامه کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد که ایران از آمریکا به دلیل تجاوز نظامی، به سازمان ملل متحد شکایت خواهد کرد. نیروهای مسلح ایران طبق مأموریت ذاتی خود از حریم هوایی کشور دفاع کرده و به تجاوز پهپاد آمریکایی پاسخ داده‌اند. آمریکا هیچ‌ توجیهی برای اقدام علیه ایران به بهانه هدف قرار گرفتن این پهپاد متجاوز ندارد. ایران برای پاسخگویی قاطعانه به هر اقدام تجاوزگرایانه‌ای آمادگی کامل دارد.

پیام توئیتری ظریف در مورد کشف اجزای پهپاد متجاوز آمریکایی در آب‌های سرزمینی ایران

با وجود اطلعاتی که مقامات دولتی و نظامی ایران منتشر کردند اما طرف آمریکایی همچنان بر عبور نکردن پهپاد جاسوسی خود از مرزهای آبی ایران تاکید کرد. بر همین اساس محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیام توییتری دیگری به افشای مکان سرنگون شدن این پهپاد در آب‌های ایران در خلیج فارس تاکید کرد.

در این پیام توییتری آمده است: در ساعت 00:14 [بامداد پنج‌شنبه] پهپاد آمریکایی به‌صورت پنهانی از خاک امارات برخاسته و حریم هوایی ایران را نقض کرده است.

این پهباد در ساعت 04:05 در مختصات جغرافیایی (25°59'43"N 57°02'25"E) نزدیک کوه مبارک هدف قرار گرفته است.

ما بخش‌هایی از پهپاد نظامی آمریکا را از آب‌های سرزمینی خود یعنی در همان جایی که این پهپاد سرنگون شده، از آب بیرون کشیده‌ایم.

نشست ترامپ با سران کنگره در کاخ سفید

در ادامه کنش‌های بین‌المللی بعد از نتشار اخبار سرنگونی پهپادی متعلق به ارتش آمریکا در کاخ سفید مقر ریاست‌جمهوری این کشور نشست 90 دقیقه‌ای درباره ایران با حضور ترامپ و سران کنگره برگزار شد که البته بدون صدور بیانیه به پایان رسید.

به اخطارهای رادیویی بی‌توجهی شد

در ادامه واکنش‌ها به ساقط شدن این پهپاد مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد که به پهپاد سرنگون شده اخطارهای رادیویی داده شده بود ولی به این اخطارها بی‌توجهی شد.

نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا: ترامپ تا دیر نشده به برجام بازگردد

تولسی گابارد، نامزد انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از سیاست های «دونالد ترامپ» درباره ایران، گفت: دولت ترامپ باید سیاست های خود را تغییر داده و تا دیر نشده به توافق هسته ای(برجام) بازگردد.

وارن، کاندیدای دموکرات برای انتخابات 2020: اجازه ندهیم جنگ‌طلبان کابینه را به جنگ بکشانند

ترامپ این بحران را بالاآورد، و سیاست خارجی بی‌ملاحظه‌ی توییتری‌ش فقط وضع را بدتر کرده‌است. من در لایحه‌ای قانونی همکاری کرده‌ام که از جنگ با ایران جلوگیری می‌کند. ما نیاز داریم تنش‌زدایی کنیم، و اجازه ندهیم جنگ طلبان این کابینه ما را به یک جنگ بکشانند.

پروازهای مسافربری بر فراز آب‌های ایران ممنوع شد

پس از احتمال بالا گرفتن تنش در منطقه خلیج فارس خبرگزاری رویترز خبر داد که سازمان فدرال هوانوردی آمریکا [با صدور یک فرمان اضطراری] پرواز هواپیماهای مسافربری این کشور بر فراز آب‌های ایران در خلیج فارس و دریای عمان را ممنوع کرد.

انصراف مقامات آمریکایی از حمله تلافی‌جویانه

همچنین نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات نظامى و دیپلماتیک تصمیم حمله‌اى تلافى‌جویانه پس از شلیک ایران به پهپاد آمریکایى را داشتند اما بیم افزایش تنش در منطقه، آنها را منصرف کرد. با این حال دو کشور درباره نقطه پرواز پهپاد و اصابت موشک یکدیگر را متهم مى کنند.

واکنش رییس‌جمهور فرانسه به تنش بین ایران و آمریکا

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی پس از سرنگونی پهپاد ارتش آمریکا در آب‌های ایران امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه هم خواستار آرامش همه طرف‌ها شد.

واکنش نتانیاهو به سقوط پهپاد جاسوسی آمریکا

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش این اتفاق مدعی شد که ایران رفتار خشونت‌آمیزش علیه آمریکا و جامعه‌ جهانی را شدت بخشیده است.

افزایش شش درصدی قیمت نفت

برهمین اساس و با توجه به بیشتر شدن تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و احتمال بروز جنگ قیمت‌های جهانی نفت روند افزایشی به خود گرفته و رسانه‌ها از افزایش دست‌کم شش درصدی قیمت نفت بعد از این اتفاق خبر داده‌اند.

امیر حاتمی: شرایط منطقه بسیار پیچیده و مشکوک است

امیر حاتمی، وزیر دفاع هم در واکنش به وقوع این اتفاق و عکس‌العمل‌های طرف مقابل گفت: شرایط بسیار پیچیده و مشکوکی در منطقه وجود دارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: مجموعه‌ای از تحولات در حال وقوع است و به نظر می‌رسد همه این‌ها در راستای سیاست‌های کلی برای ایجاد ایران‌هراسی و ایجاد اجماع علیه جمهوری اسلامی است.

شمخانی: حمله‌ای علیه ما صورت گیرد متجاوز پشیمان می‌شود

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه واکشن به اظهارات مقامات آمریکایی تاکید کرد: ایران نه ترامپ و نه اظهاراتش را جدی نمی‌گیرد. سیاست‌های ایران واضح و در راستای حمایت از ثبات و امنیت است.

او ادامه داد: تهران به هیچ طرفی حمله نکرده و نخواهد کرد، اما اگر حمله‌ای علیه ما انجام شود متجاوز پشیمان خواهد شد.

سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد

پس از تماس تلفنی پنج‌شنبه شب عراقچی با سفیر سوییس در ایران اعلام شد که صبح روز جمعه محسن بهاروند، دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان در ملاقات با سفیر سوئیس با ارائه یادداشت رسمی به تجاوز هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به قلمرو هوایی کشورمان اعتراض کرد و دولت آمریکا را مسئول عواقب اینگونه اقدامات تحریک آمیز دانست.

ترامپ از طریق عمان برا ایران پیام ارسال کرده است

همچنین رویترز روز جمعه و در ادامه پیگیری‌ها بعد از سرنگونی یک پهپاد متعلق به ارتش آمریکا به وسیله سپاه پاسداران در آب‌های‌ ایران نقل از مقام‌های ایرانی که اشاره‌ای به نام آنها نکرده نوشته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از طریق عمان پیامی برای تهران ارسال کرده است.

او عنوان کرده است: «ترامپ در پیامش گفته که مخالف هر گونه جنگ با ایران و خواستار گفت‌‌وگو با تهران درباره مسائل مختلف است.

ترامپ: حضورمان در خاورمیانه اشتباه بود، دوست دارم خارج شویم

پس از وقایع رخ داده در روز پنجشنبه نشریه تایم به نقل از رئیس جمهور آمریکا منتشر کرد که حضور نیروهای آمریکایی در منطقه اشتباه بوده و او تمایل دارد به این اشتباه پایان دهد.

هواپیمای آمریکایی بعد از بارها اخطار مورد اصابت قرار گرفت و سرنگون شد

امیر قادر رحیم‌زاده، جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) گفت: عدم تمکین آمریکایی‌ها به قوانین بین‌المللی باعث شد بعد از بارها اخطار، هواپیمای آن‌ها مورد اصابت قرار گیرد و سرنگون شود.


هشدار روسیه به آمریکا درباره انجام هرگونه اقدام تنش‌زا

در همین راستا معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه احتمال افزایش تنش در منطقه همچنان وجود دارد به واشنگتن هشدار داد که به پیامدهای جنگ فکر کنند.

رونمایی از برخی قطعات پهپاد سرنگون شده

پس از اصرار مقامات آمریکا مبنی بر سقوط پهپاد در آب‌های بین‌المللی ایران تعدادی از قطعات این پهپاد را که در آب‌های ایران به دست آمده بود را به معرض نمایش رسانه‌ها گذاشت.

سردار حاجی‌زاده: پهپاد ساقط شده سند تجاوزگری آمریکایی‌هاست

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه رونمایی از قطعات پهپاد ساقط شده آمریکایی گفت: این پهپاد سندی بر تجاوزگری رژیم آمریکاست.

او افزود: برخی قطعات لاشه این پهپاد در آبهای سواحل کوه مبارک پخش شده بود و برخی قطعات سنگین نیز غرق شده است .

شورای عالی امنیت ملی: پیامی از سوی آمریکا به واسطه عمان دریافت نشده است

شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که هرگونه دریافت پیام آمریکا از سوی ایران و پذیرش آن از سوی رهبر معظم انقلاب نادرست است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها