کد خبر: 314696
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

کامران ندری، عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

معضل مسکن با پول حل‌شدنی نیست/ پول‌پاشی در این شرایط اقتصادی موجب افزایش تورم خواهد شد

یکی از اصلی‌ترین وظایف بانک‌ها ارائه تسهیلات و خدمات از جمله پرداخت وام به مشتریان است، اما این اتفاق در شرایطی می‌تواند سودمند واقع شود که ساختار اقتصادی کشور بیمار نباشد. 

معضل مسکن با پول حل‌شدنی نیست/ پول‌پاشی در این شرایط اقتصادی موجب افزایش تورم خواهد شد
کد خبر: 314696
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «حل مشکل مسکن به راهکاری فراتر از تزریق منابع مالی نیاز دارد.» کامران ندری، عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گفت‌وگو با اعتماد‌آنلاین ، ضمن بیان این مطلب، معتقد است: «مصیبت نقدینگی از جایی ظهور کرد که پای وام‌های بی‌حساب و کتاب به اقتصاد باز شد؛ اگرچه یکی از اصلی‌ترین وظایف بانک‌ها ارائه تسهیلات و خدمات از جمله پرداخت وام به مشتریان است، اما این اتفاق در شرایطی می‌تواند سودمند واقع شود که ساختار اقتصادی کشور بیمار نباشد.» اشاره کامران ندری به آن بخش از ساختار معیوب اقتصادی است که قادر خواهد بود از کوچک‌ترین تزریق پول به بازار، غول تورم بسازد.


این تحلیلگر اقتصادی، با بیان اینکه در حال حاضر رقم نقدینگی به یک هزار و 800 هزار میلیارد تومان رسیده است، تاکید می‌کند: در شرایطی که تولید در رکود است و بازارهای واسطه‌گری در کمین جذب پول‌های سرگردان نشسته‌اند، تزریق بی‌حساب و کتاب پول می‌تواند هر لحظه بحران تورم را در کشور تشدید کند. پیشنهاد رئیس اتحادیه مشاوران املاک، مبنی بر اعطای وام به مستاجران برای حل مشکل اجاره، در واقع مسیر را برای هدایت حجم بیشتری از نقدینگی به سمت فعالیت‌های سوداگرانه هموار کرده است.»


او با تاکید بر اینکه «به نظر می‌رسد تزریق منابع مالی راهکار شکست‌خورده در بازار مسکن است که سال‌هاست در پیچ آزمون و خطا قرار دارد»، بر این باور است: پول‌پاشی در این شرایط اقتصادی موجب افزایش تورم خواهد شد. دولت باید راهکارهای شفافیت در بازار، نظارت بر آن و افزایش عرضه واحدهای استیجاری را در دستور کار قرار دهد.


به گفته ندری: در دولت‌های نهم و دهم، دولت وام خرید مسکن را افزایش داد، اما عرضه افزایش نیافت و این امر موجب شد قیمت مسکن به صورت جهشی بالا رود که دولت دوازدهم مجدداً در حال تکرار این اشتباه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها