تاکسیرانان؛ مرغ عزا و عروسی این روزهای تهران

تعدادی از رانندگان تاکسی به مناسبت روز تاکسیرانی در نشستی به بیان مشکلات و دغدغه‌هایشان پرداختند.

تاکسیرانان؛ مرغ عزا و عروسی این روزهای تهران
کد خبر: 314741
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ۱۳:۲۸:۰۹

اعتمادآنلاین| ‌ تاج‌بخش محمدی که سابقه 46 ساله تاکسیرانی نیز دارد، در این نشست با اشاره به اینکه جامعه تاکسیرانی یک خانواده‌ی 78 هزار نفری است، افزود: انتظار می‌رود مسئولان در طرح‌ها و تصمیماتشان از خانواده تاکسیرانی هم کسب نظر کنند.

تاکسی هویت خود را از دست داده است

وی با بیان اینکه در این مدت دو سال که انجمن تاکسیرانان شهر تهران ایجاد شده، بیش از 160 مکاتبه با دستگاه‌های مختلف داشته‌ایم گفت: در این میان همه مسئولان وقتی صدای ما و دغدغه‌هایمان را می‌شنوند به ما حق می‌دهند اما متاسفانه نتیجه ای نمی‌بینیم.

وی با انتقاد از رسانه‌ها و مسئولین در مورد بکار بردن کلمه تاکسی برای مسافربرهای شخصی گفت: بر اساس قانون حمل و نقل عمومی در تهران، بر عهده شهرداری‌ها است و شهرداری‌ها نیز اعلام کردند که چهار ویژگی داشتن پلاک عمومی، دارا بودن جواز کسب، رنگ مشخص و نرخ مصوب از ویژگی‌های یک وسیله‌ی حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی است که حالا مسافربرهای شخصی از هیچ کدام یک از آیتم‌ها پیروی نمی‌کند پس چه دلیلی دارد که نام تاکسی بر آنها گذاشته شود.

وی با بیان اینکه تاکسی هویت خود را از دست داده است گفت: پشتوانه تاکسی یک تاریخچه 90 ساله است و نباید برای مسافربرهای شخصی اینترنتی از کلمه تاکسی استفاده کرد.

وی با انتقاد از نبود مدیریت آگاه در تاکسیرانی شهر تهران گفت: دولت‌ها برای حل معضل بیکاری به مسافربرهای اینترنتی ایرادی نمی‌گیرند اما فعالیت آنها که زیر بار هیچ کنترلی هم نمی‌روند بر روی معیشت تاکسیرانان نیز تأثیر گذار بوده است.

محمدی با انتقاد از فعالیت شرکت‌های خصوصی گفت: شرکت‌های خصوصی سالهای پیش بر اساس قانون ایجاد شده اند اما حالا به شیر بی یال و دمی تبدیل شدند و درد رانندگان تاکسی را نمی‌دانند و می‌بینیم که مشکلاتی را هم ایجاد کردند به گونه‌ای که مبالغ متعددی را تحت عناوین مختلف از رانندگان تاکسی دریافت می‌کنند.

وی با بیان این که سازمان تاکسیرانی به استناد مصوبه شورای شهر تهران از امسال مبلغ 75 هزار تومان از رانندگان تاکسی دریافت می‌کنند و هنگامی که ما از آنها سوال پرسیدیم که این مبلغ تحت چه عنوانی است گفت: آنها می‌گویند که این مبلغ «حکم خط» از ما گرفته می‌شود و این در حالی است که ما جواز کسب داریم و در زمان تمدید نیز مبلغی را بابت تمدید این جواز کسب پرداخت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در سال 91 بر اساس قانون ردیف بودجه‌ای را برای بیمه رانندگان تاکسی در نظر گرفته‌اند گفت: اما حالا با این که ردیف بودجه در قانون مشخص شده اما از پذیرش عضو جدید خودداری می‌شود. این در حالی است که ناوگان تاکسیرانی مدام در حال نو شدن است و رانندگان جدید و یا حتی رانندگان قدیمی که بیمه‌شان بنا به دلایلی قطع شده بود در نوبت بیمه مانده‌اند.

وی با این ادعا که دو سال قبل شرکت تعاونی تاکسیرانی مبلغ 27 میلیارد تومان حق بیمه رانندگان تاکسی را به بیمه پرداخت نکرد و این مساله موجب بروز مشکلاتی شد، عنوان کرد: بعد از مدتی با رسانه‌ای شدن عدم پرداخت حق بیمه تاکسیرانان این مشکل حل شد ، ما تصورمان این بود که فقط دو سه ماه حق بیمه‌مان پرداخت نشده اما حالا که همکارانمان بازنشسته شده‌اند می‌یبنم که حدود 13 ماه کسری بیمه دارند و بر اساس قانون از آنجایی که ما حق بیمه‌مان پرداخت نشده بود، ارتباط بیمه‌ایمان با بیمه قطع شد. و حالا ما پشت نوبت بیمه شدن مانده‌ایم.

وی با بیان این که قانون هوای پاک سال گذشته تصویب شد گفت: سن فرسودگی بر اساس قانون 10 سال عنوان شده است و این در حالی است که ما بر اساس قانون هوای پاک روزی 50 هزار تومان جریمه می‌شدیم و 50 هزار تومان نیز بابت نداشتن معاینه فنی جریمه می‌شدیم که خوشبختانه با موافقت معاون حمل و نقل شهرداری تهران، از تیر ماه سال گذشته جریمه 50 هزار تومانی نداشتن معاینه فنی برای خودروهای فرسوده اعمال نمی‌شود اما در عوض می‌بایست هر سه ماه یک بار معاینه فنی دریافت کنیم.

محمدی با بیان اینکه رانندگان تاکسی مقصر نیستند که شرکت‌های خودروساز نسبت به نوسازی اقدام نمی‌کنند گفت: ما فقط می‌توانیم از ایران خودرو و سایپا خودرو دریافت کنیم. اما آنها ماشین نمی‌دهند ، تقصیر ما چیست، که باید جریمه شویم.

وی با بیان اینکه دولت تاکسی اسقاطی ما را پنج میلیون تومان حساب می‌کند اما باید بدون دریافت هیچ تشویقی سمند را 85 میلیون و پژو را 68 میلیون آن هم به صورت نقدی خریداری کنیم گفت: به ماگفتند که می‌توانیم از وام 25 میلیونی بانک شهر استفاده کنیم اما با سود 18 درصد محاسبه می‌شود که به صرفه نیست.

معیشت رانندگان تاکسی تحت تأثیر فعالیت اپلیکیشن‌ها

در ادامه عباسی یکی دیگر از راننده تاکسی‌های حاضر در این جلسه با بیان این که شهروندان تهرانی تنها در روزهای برقی و بارانی سراغی از ما رانندگان تاکسی می‌گیرند اما در 363 روز دیگر مسافربرهای شخصی را بر ما ترجیح می‌دهند گفت: راننده تاکسی برای آنچه بتواند کارنامه بگیرد از هفت خوان رستم رد می‌شود. اما متأسفانه با ورود مسافربرهای اینترنتی هویت 90 ساله ما دچار خدشه شده است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های ما رانندگان تاکسی امنیت مسافرانمان است، و افتخار می‌کنیم که یک مسافر در تاکسی ما با اطمینان می‌نشیند اضافه کرد: اما این روزها مسافر کشی در شهر تهران مشکل شده است به گونه‌ای که در سطح شهر و در خطوط مختلف شاهد باندهای مسافرکشی هستیم.

به اعتقاد این تاکسیران، سیاست شهرداری تهران در مواجهه با مسافربرهای اینترنتی یک بام و دو هوا است و در حالی که می‌گوید این شرکت‌ها مجوز ندارند اما اجازه می‌دهد که بنرهای تبلیغاتی آنها در شهر نصب شود و این برای ما رانندگان جای تعجب دارد.

وی با بیان این که معیشت رانندگان تاکسی به شدت تحت تأثیر فعالیت این اپلیکیشن‌ها قرار گرفته است، گفت: ما در یک رقابت نابرابر قرار گرفته‌ایم از سویی باید بهای خدمات مختلفی را پرداخت کنیم و از سویی دیگر باید با مسافربرهای اینترنتی بر سر مسافر رقابت کنیم.

رانندگان تاکسی ، مرغ عزا و عروسی

در ادامه سید محمد طباطبایی که بیش از یک دهه در تهران راننده تاکسی است با اشاره به لیست بهای خدمات که توسط شرکت‌های تاکسیرانی از رانندگان اخذ می‌شود گفت: ما باید هر سه ماه یک بار برای معاینه فنی مبلغ 22 هزار تومان پرداخت کنیم یا برای تمدید حکم‌مان 60 هزار تومان. هزینه تمدید کارنامه 50 هزار تومان، هزینه حسن انجام کار 200 هزار تومان، هزینه آموزش ورود به تاکسیرانی 300 هزار تومان، صدور المثنی کارنامه تاکسیرانی 70 هزار تومان و غیره پرداخت کنیم. آیا رانندگان مسافربرهای شخصی این هزینه را پرداخت می‌کنند. آیا صلاحیت رفتاری آنها تأیید می‌شود؟

وی با بیان این که مردم از ما انتقاد می‌کنند که چرا در روز برفی و بارانی در شهر نیستید گفت: ما رانندگان تاکسی مرغ عزا و عروسی هستیم که هیچ کس صدایمان را نمی‌شنود.

در ادامه حسن پورناظری تاکسیران نیز با بیان این که تحت عناوین مختلف از ما بهای خدمات می‌گیرند و هر روز دایره نظارتشان را بر ما تنگ‌تر می‌کنند اما در مورد مسافربرهای اینترنتی سکوت کرده‌اند گفت: ما مخالف فعالیت جوانان بیکار نیستیم اما برایمان جای سوال است که چرا آنها زیر بار هیچ نوع نظارتی نمی‌روند. و خواهان رسیدن صدایمان به گوش مسئولان هستیم که ببینند نتیجه‌ی کارهای کرده و نکرده شأن بر جامعه‌ی تاکسیرانی چه تاثیری می‌گذارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها