چهره‌های سیاسی در واکنش به عزل بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری در خرداد ۱۳۶۰ چه گفتند؟

هادی غفاری: امشب باید احیا بگیریم/ خلخالی: امشب بر پشت‌بام‌ها الله اکبر بگوییم/ بهزاد نبوی: انقلاب ما یکدست شد 

طرح عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس‌جمهوری وقت که با 177 رای به تصویب نمایندگان رسید، با واکنش‌های متفاوتی از طرف چهره‌های سیاسی در آن زمان همراه بود که برخی از آنها را روزنامه کیهان منتشر کرده است.

هادی غفاری: امشب باید احیا بگیریم/ خلخالی: امشب بر پشت‌بام‌ها الله اکبر بگوییم/ بهزاد نبوی: انقلاب ما یکدست شد 
کد خبر: 314847
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ۱۶:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| طرح عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس‌جمهوری وقت، در روز یکشنبه 31 خرداد 1360 به مجلس تقدیم شد و در نهایت با مجموع 177 رای موافق به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

روزنامه کیهان یک روز بعد واکنش برخی شخصیت‌های سیاسی به این ماجرا را در صفحات مختلف خود منعکس کرد که بخشی از آن‌ها را در ادامه می‌خوانید:

امشب باید بر پشت‌بام‌ها الله‌اکبر بگوییم

خلخالی (صبح روز یکشنبه 31 خرداد 60 خطاب به مردمی که برای دومین روز متوالی در حمایت از طرح عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر در مقابل ساختمان مجلس جمع شده بودند): امروز با تصمیم قاطع مجلس برای دادن رای عدم کفایت سیاسی به آقای بنی‌‌صدر در این روز تاریخ ایران گور همه لیبرال‌ها و فراماسونرها، ساواکی‌ها، هزارفامیل خط آمریکا، طاغوتیان و درباریان و جمهوری خلق مسلمان، کسانی که سازش‌کار بودند و نمی‌توانستند این عظمت بزرگ را د رایران ببینند در ایران کنده خواهد شد. (تکبیر حاضرین/ مرگ بر آمریکا)

خلخالی (عصر همان روز بعد از تصوب طرح عدم کفایت بنی‌صدر در مجلس، خطاب به مردم حاضر در جلوی مجلس): امشب باید بر پشت‌بام‌ها الله اکبر بگوییم.

امشب احیا بگیریم

هادی غفاری (همان روز بعد از تصویب طرح عدم کفایت بنی‌صدر توسط مجلس خطاب به مردم حاضر در جلوی ساختمان مجلس): «به مناسبت این پیروزی بزرگ باید امشب را احیا بگیریم.» وی سپس از مردم خواست که در خیابان‌ها پخش شوند و از شهر محافظت کنند.

حضور مردم در صحنه باعث دل‌گرمی ماست

هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس (همان روز خطاب به مردمی که درجلوی مجلس حضور داشتند): ما با کمک، تشویق‌های شما موفق شدیم یکی از مشکلات بزرگ راه تداوم انقلاب را از میان برداریم. این‌که شما در صحنه حاضرید و این‌که شما اجازه نمی‌دهید هرکسی در هر مقامی بتواند از حقوق خودش و از مصلحت انقلاب تجاوز کند و این‌که شما پاسدار همیشه بیدار انقلاب خون‌بار و این ثمره خون این همه شهید و از دست رفتن سلامت این همه معلول هستید. این برای ما مایه دل‌گرمی است و برای دشمنان و ضدانقلاب عامل وحشت.

انقلاب ما یکدست شد

بهزاد نبوی، وزیر مشاور و سخن‌گوی دولت، نیز همان روز (31 خرداد 60) در مصاحبه‌ای رادیو تلویزیونی درباره برکناری بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری گفت: «ماجرای آقای بنی‌صدر ماجرای یک فرد نبوده و نیست، بلکه یک جریان و حرکت انحرافی بود که انقلاب ما را از درون خالی می‌کرد و حل این ماجرا در واقع بزرگ‌ترین پیروزی داخلی برای انقلاب ما خواهد بود، چراکه انقلاب ما یکدست شده و ثبات بیش‌تری در داخل مملکت ایجاد خواهد کرد.»

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها