موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب:

تسامح در مبارزه با فساد همدستی با فاسدان است/ مسئولی که چشم خود را به روی فساد ببندد از مفسد بدتر است/ مفسد اقتصادی همیشه در دولت جای پا پیدا می‌کند

موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب بیان کرد: برای ما هیچ خط قرمزی برای مقابله با جرائم وجود ندارد. اگر مسئولی چشمش را به روی فساد ببندد از مفسد بدتر است و جایگاهی نزد ما نخواهد داشت. تسامح در مبارزه با فساد همدستی با فاسدان است.

تسامح در مبارزه با فساد همدستی با فاسدان است/ مسئولی که چشم خود را به روی فساد ببندد از مفسد بدتر است/ مفسد اقتصادی همیشه در دولت جای پا پیدا می‌کند
کد خبر: 315006
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۲ ۱۱:۲۸:۵۹

اعتمادآنلاین| موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب در نشست خود با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه با تبریک این هفته به قضات و مردم گفت: هفته قوه قضائیه ما را بر آن داشت تا در خدمت مردم بزرگوار بخشی از خدمات دستگاه قضا را بیان کنیم.

وی با ذکر یاد شهدای هفتم تیر گفت: امسال هفته قوه قضائیه را در حالی آغاز می‌کنیم که ریاست آن را فردی از داخل قضا به عهده دارند و مسلط به مجموعه قوه قضائیه هستند. امید است با شناخت ایشان بر مشکلات فائق شویم تا قدرتمندتر از گذشته در خدمت مردم و اهداف نظام باشیم.

غضنفرآبادی افزود: دادگاه انقلاب برعکس تصور برخی که فکر می‌کنند این دادگاه همان دادگاه انقلاب اوایل انقلاب است که البته آن زمان وظیفه‌اش مبارزه با ضدانقلاب بود اما امروز این دادگاه یک دادگاه تخصصی در کنار سایر دادگاه‌ها است. برخی تصورشان این است که چرا نام دادگاه تغییر نکرده نام این دادگاه نام مبارک انقلاب است. بنابراین برخی افراد معاند در برخی پرونده‌ها حساسیت به خرج می‌دهند که درست نیست.

رئیس دادگاه انقلاب تهران گفت: براساس قانون دادگاه انقلاب به جرائم امنیتی، مواد مخدر، قاچاق کالا و ارز و اخلال در نظام اقتصادی رسیدگی می‌کند.

اگر مسئولی چشمش را به روی فساد ببندد از مفسد بدتر است


وی ادامه داد: قوه قضائیه و دادگاه انقلاب بیانات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خود قرار داده است. برای ما هیچ خط قرمزی برای مقابله با جرائم وجود ندارد. اگر مسئولی چشمش را به روی فساد ببندد از مفسد بدتر است و جایگاهی نزد ما نخواهد داشت. تسامح در مبارزه با فساد همدستی با فاسدان است. اجرای عدالت باید قاطع و در عین حال دقیق باشد که دادگاه انقلاب این را ثابت کرده است؛ برخی هیاهو و اخبار کذب البته وجود دارد. ما در امر مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نیستیم.

وی افزود: اعتقاد داریم که باید سراغ دانه درشت‌ها، ریشه‌ها و ام‌الفسادها رفت. رهبری فرمودند در بحث قاچاق باید سراغ باندها رفت چرا که کولبرها ناگزیر هستند. اگر با فساد مبارزه نشود همه کارها لنگ خواهد ماند. البته لازم است بگویم ما با قاطعیت و استوارتر از کوه کار خود را در مبارزه با فساد انجام خواهیم داد. مبارزه با فساد را یک جهاد واقعی می‌دانیم.

مبارزه با فساد نباید سیاسی شود


غضنفرآبادی گفت: کسی که وسوسه می‌شود وارد میدان فساد مالی شود، بداند دردسر این کار زیاد است و بداند مجازات سنگینی به دنبال دارد. مبارزه با فساد نباید سیاسی شود؛ برخی از افراد به دلیل بازداشت کسی از یک جریان می‌گویند قرار است برخورد سیاسی شود. همه مسئولان نظام باید به این مساله باور داشته باشند.

وی افزود: رهبری فرمودند فساد اقتصادی جریان آلوده‌ای است که اگر با آن برخورد نشود، همه فضا را آلوده می‌کند. معتقدیم مبارزه با فساد در مرحله اول کار دولت است و برای جلوگیری از فساد خود مسئولان دولتی مسئول هستند که این هم در فرمایش رهبری است.

فریب و حیله‌گری برای جذب آرای مردم جرم است


رئیس دادگاه انقلاب ادامه داد: رهبری فرمودند فساد این است که پول در خدمت قدرت قرار گیرد و از قدرت در خدمت پول استفاده کنند و برخی با هزینه آرای مردم جذب شود که این مردم‌سالاری نیست. در نظام اسلامی فریب و حیله‌گری برای جذب آرای مردم جرم است.

غضنفرآبادی گفت: فساد نباید در هیچ یک از ارکان نظام تحمل شود. ما معتقدیم باید با آمریکا مبارزه کنیم و بزرگترین مبارزه با آمریکا خدمت به مردم است که این هم از فرمایشات رهبری است. ابزارهای دشمن در نظام ما شامل فساد، تبعیض و فاصله طبقاتی است. رهبری فرمودند با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه را پاک کرد. در فرمایشات رهبری فساد مالی مثل خوره، ایدز و سرطان است و ما به این مساله باور داریم که اگر درمان نشود کشنده و ویرانگر است. ایشان فرمودند دست، دامن و زبان پاک می‌تواند همه چیز را پاک کنند.

مفسد اقتصادی همیشه در دولت جای پا پیدا می‌کند


وی افزود: در هرجایی فساد به وجود بیاید، مثل زخم واگیردار است. مادامی که با فساد مبارزه نشود، کارها هدر خواهد رفت. با این میزان تلاش دستگاه قضا اگر کسی فساد داشته باشد همه این کارها به هدر خواهد رفت. در این دستگاه یک خال سیاه هم زیاد است. هر مسئول دلسوزی با وجود یک فساد هم باید نگران شود و برخی باید احساس شرم کنند. اهمیت مبارزه با فساد در دولت بیشتر از قوه قضائیه است. قوه قضائیه مرحله آخر و آخرین دارو است.

غضنفرآبادی ادامه داد: مفسد اقتصادی همیشه در دولت جای پا پیدا می‌کند. رهبری فرمودند مساله مبارزه با فساد اقتصادی خیلی مهم است و البته همیشه مفسد اقتصادی در دولت کسی را پیدا می‌کند تا با او همکاری کند.

فساد اقتصادی جزو بیماری‌های واگیردار شدید است


رئیس دادگاه انقلاب تهران گفت: مسئولان باید نسبت به فساد اقتصادی حساس باشند و بیماری فساد اقتصادی جزو بیماری‌های واگیردار شدید است. ما فساد سیستمی را رد می‌کنیم. این هم جزو فرمایشات رهبری است. اینکه برخی افراد منتسب به افراد شاخص پای میز محاکمه می‌آیند دلیل بر این است که بخش اعظم دستگاه‌های اجرایی سالم هستند. در زمان پهلوی دستگاه پر از فساد بود و هیچکدام محاکمه نمی‌شدند و این فساد باعث سرنگونی آن حکومت شد.

وی ادامه داد: رهبری همچنین در سال 88 فرمودند قاچاق برای اقتصاد کشور یک درد و ویروس فلج‌کننده است. گسترش پدیده قاچاق در امر تولید و تجارت خطر جدی و بزرگی است. بر همه دستگاه‌ها واجب است سهم خود را در این امر ایفا کنند. مبارزه با فساد اقتصادی کمتر از میدان مبارزه با دشمن نیست. این فرمایشات را رهبری سال 80 فرمودند که اگر مسئولان آن زمان به این سخنان اهمیت می‌دادند ما امروز ریشه فساد را کنده بودیم. ان‌شاءالله ما با دغدغه و روی کار آمدن جوانان که رهبری فرمودند، ریشه فساد را می‌کنیم.

امیدواریم شعبات ویژه به سبب ریشه‌کن شدن جرائم اقتصادی تعطیل شود


وی افزود: رهبری در بحث مواد مخدر نیز فرمودند مبارزه با مواد مخدر یک جهاد بزرگ در راه پیشرفت کشور است. دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط فساد و فحشا سعی می‌کند جوانان ما را از ما بگیرد.

غضنفرآبادی با ذکر یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی(ره) فرمودند مبارزه با مواد مخدر نجات انسان نیست و نجات یک اسلام است. این روی توطئه‌ای است که قشر جوان ما را مهمل بار بیاورند.

وی ادامه داد: آنچه ما عرض کردیم برگرفته از بیانات رهبر انقلاب بود و دادگاه انقلاب باور دارد که باید با فساد مبارزه جدی صورت بگیرد و در این راستا شعبات ویژه برای برخورد با فساد ایجاد شده و این 4 شعبه به مدت دوسال است و ما امیدوار هستیم بعد دو سال این دادگاه‌ها به سبب ریشه‌کن شدن جرائم اقتصادی تعطیل شود.

ابوالقاسم صلواتی نیز در این نشست با یاد شهدای قوه قضائیه گفت: قضات و پرسنل دادگاه انقلاب با توجه به رهنمودهای رهبری و دستورات رئیس قوه قضائیه با هرگونه جرائم امنیتی و فتنه و قاچاق و فساد مبارزه خواهند کرد.

وی ادامه داد: حفظ نظام از اوجب واجبات است و دادگاه انقلاب به هیچ عنوان از این مساله کوتاه نخواهد آمد.

قریب 5 هزار پرونده را به کمتر از اعدام و حبس ابد تبدیل کردیم


غضنفرآبادی در پاسخ به سوالی در خصوص روند بررسی پرونده‌های اقتصادی گفت: سخنگوی قوه قضائیه در این خصوص توضیح داده و توضیح خواهد داد.

وی در رابطه با تعداد پرونده‌ها پس از استجازه رهبری گفت: تعداد پرونده‌ها را سخنگوی قوه قضائیه و معاون اول قوه قضائیه فرمودند و ما لازم می‌دانیم این مسائل از یک مرجع خاص اعلام شود.

رئیس دادگاه انقلاب در خصوص ماده 45 اصلاحیه که باعث تخفیف مجازات شده است و کاهش تعداد اعدامی‌ها گفت: این یکی از اقدامات مهم دستگاه قضا با حمایت مجلس بود و قریب 5000 پرونده را به کمتر از اعدام و حبس ابد تبدیل کرد و به افراد فرصت اصلاح داد. با تصویب قانون البته باز هم مجازات شدید وجود دارد و افراد باید از این مساله عبرت بگیرند. یکی از دسیسه‌های استعمار آلوده کردن جوان‌های ما است.

غضنفرآبادی در رابطه با اقدامات جدید در شعبات ویژه در دوره جدید ریاست قوه قضائیه گفت: آنچه فعلا به آن عمل می‌شود همان مصوبات قبلی است و در آینده اگر قانونی اعمال شود یا باید در مجلس تصویب شود یا باید استجازه رهبری داشته باشد که ما هم اطلاعی نداریم. البته نقصی هم در روند بررسی پرونده‌ها نداریم. مشکلاتی در کمبود کادر داریم.

تا پای جان برای حفظ امنیت و آسایش مردم ایستاده‌ایم


وی در خصوص بازگشت پرونده احمد عراقچی به دادسرا گفت: هر پرونده‌ای را که دادگاه احساس کند نیاز به تحقیقات بیشتر دارد را به دادسرا بر می ‌رداند.

رئیس دادگاه انقلاب در رابطه با رویکردهای جدید در دادگاه انقلاب گفت: در دوره جدید ریاست قوه قضائیه، آقای رئیسی از دادگاه‌ها و قصات حمایت می‌کنند که هیچ نفوذی در دادگاه‌ها انجام نشود.

وی در توضیح ابراز امیدواری خود در خصوص تعطیل شدن شعبات ویژه در دادگاه انقلاب گفت: اطلاعات من در حد دادگاه انقلاب است و امیدوار هستیم که با حساسیت قوه مجریه و قوه قضائیه این مساله تحقق پیدا کند. ما تا پای جان برای حفظ امنیت و آسایش مردم ایستاده‌ایم.

رئیس دادگاه انقلاب تاکید کرد: برخی از دادگاه انقلاب چهره خشنی را تصویر کرده‌اند اما این دادگاه هیچ شأنی جز نوکری مردم ندارد و شعارمان این است که هرکه مسئول تر است نوکرتر است. ما راهی جز جمع کردن فساد نداریم . البته فساد سیستمی نیست و ما باید گلوگاه ها ها شناسایی کنیم و ببندیم. ما حتما در این راه موفق خواهیم شد. ما در این راه رو به پیشرفت هستیم. کارهای بزرگی انجام شده و کارهای بزرگی نیز در حال انجام است.

غضنفرآبادی در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص پرونده‌هایی که در نوبت بررسی هستند و مردم در این خصوص دغدغه دارند، با توجه به اینکه سخنگوی قوه قضائیه نیز گفته‌اند پرونده‌هایی که احساسات مردم را جریحه‌دار کرده‌اند با روند سریع‌تری بررسی می‌شوند گفت: پرونده هایی که احساسات مردم را جریحه‌دار کرده می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. جرائم خشن البته بیشتر احساسات را جریحه‌دار می‌کند و فسادهای مالی کلان است که این مساله مربوط به دادگاه انقلاب است و مخصوصا افرادی که منسوب به افراد و جریانات خاص هستند که برخی در حال بررسی است و بخشی هم در آینده بررسی خواهد شد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها