محمدجواد حق‌شناس در نشست نوفل‌لوشاتو خبر داد:

تعیین حریم و مالکیت تئاترشهر به زودی ابلاغ می‌شود

محمدجواد حق‌شناس در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مشخص شدن حریم مجموعه تئاتر شهر و مالکیت آن هم وعده داد در جلسه‌ای مسائل حقوقی تئاتر شهر را پس بررسی‌های لازم اعلام کند و از تلاش‌های سه گروه مشاور در حوزه پهنه رودکی خبر داد که هر یک در حوزه‌ای متفاوت در حال بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی پهنه رودکی هستند.

تعیین حریم و مالکیت تئاترشهر به زودی ابلاغ می‌شود
کد خبر: 315055
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۲ ۱۲:۳۷:۴۴

اعتمادآنلاین| روز گذشته عمارت نوفل‌لوشاتو میزبان محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، محمدجواد رشیدی (معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 11)، علی‌اصغر طاهری (شهردار ناحیه یک منطقه 11)، داود نامور (مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو) و خبرنگاران تئاتر بود که درباره مسائل مختلفی مانند وضعیت مجموعه تئاترشهر، پهنه رودکی و سالن‌های خصوصی صحبت کردند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در ابتدای این نشست گفت: رویکردی که ما در فضای برنامه پنج ساله و بودجه سالانه پیگیر بودیم این بود که بتوانیم حداکثر فضا و حمایت و مساعدت را برای توسعه زیرساخت‌ها و کمک به شکل‌گیری فضاهایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم در خدمت هنر و فرهنگ کشور و مشخصا هنر نمایش است قرار دهیم.

محمدجواد حق‌شناس ادامه داد: یکی از مباحث در این زمینه، کمک‌های ماده 17 به مراکزی مانند خانه تئاتر، خانه سینما، موزه سینما، موزه موسیقی، انجمن موسیقی و مواردی از این دست بوده. اینها مجموعه مراکزی بوده که در این سال‌ها مستقیما از حمایت و کمک‌های شورا در بودجه سالانه برخوردار بوده است.

او تصریح کرد: ما در سال گذشته متاسفانه شاهد کاهش حدود 25 درصدی بودجه فرهنگی شهرداری بودیم درحالی که در بعضی حوزه‌ها شاهد افزایش بودجه‌ها بودیم. این مساله شدیدا مورد اعتراض کمیسیون فرهنگی و شخص بنده قرار گرفت اما سعی کردیم موضوعات مهم از این کاهش بودجه در امان بماند. ضمن اینکه در تخصیص این بودجه‌ها هم سعی کردیم با کاهش کمک روبرو نشویم و صد در صد بودجه اختصاص یابد.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه به طور مشخص حمایت‌ها و تلاش‌های لازم برای کمک به نمادهای تئاتر کشور مورد نظر ما بود، از تئاتر سنگلج مثال زد که آسیب دیده و نیاز به تعمیر جدی داشت و با کمک شهرداری 12 بخش عمده‌ای از نیازهای آنجا رفع شد.

او همچنین به تئاتر نصر اشاره کرد و گفت: تئاتر نصر یکی از مهم‌ترین مراکز تئاتری تهران بود که با پیگیری جدی توسط شهرداری خریداری شد. با توجه به اینکه وضعیت نابسامانی داشت سعی کردیم اول وضع موجود مشتندسازی شود. روایت این خانه استحصال و مستندسازی شد و در تلاشیم با بازسازی مجموعه بتوانیم این مرکز را تبدیل به اتفاق خوبی کنیم و به عنوان سرمایه اصلی تئاتر شهرمان آن را در نظر بگیریم.

حق‌شناس در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه شهرداری وظیفه ذاتی و اولیه‌ای برای حمایت از فرهنگ و هنر ندارد و متولی آن نیست اما پیش‌قدم‌تر و پیشروتر از سازمان مسئول فرهنگ و هنر یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلو رفته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران درباره تئاتر شهر هم گفت: یکی از محورهایی که در دو سال اخیر سعی شده

وقت گذاشته و پیگیری شود و زمان زیادی از وقت مدیریت شهری را به خود اختصاص داده احیای پهنه فرهنگی رودکی بود که حوزه‌هایی از منطقه 11 شهر تهران را در برمی‌گیرد که ساختمان تئاتر شهر به عنوان یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های این پهنه است که در این طرح به موقعیت تاثیرگذار آن توجه شد.

حق‌شناس با بیان اینکه در این مدت احیای تئاترشهر و پهنه رودکی در دستور کار قرار گرفت و کارهای ارزشمندی شکل گرفت، گفت: اتفاق نگران کننده‌ای که دو هفته پیش رخ داد ناشی از آسیبی بود که شهر ما چند سالی است با آن درگیر است؛ تبعات مساله دستفروشان دامن شهر را گرفته و در جلسه هماهنگی با حضور سازمان‌های ذیربط قرار شد رسیدگی به آن در دستور کار همه اجزا مانند شهرداران مناطق 6 و 11 قرار بگیرد و قرار است از روز سه‌شنبه شروع شود و امیدوارم حریم این چهارراه و مشخصا تئاتر شهر هم مورد توجه قرار بگیرد.

او در پاسخ به سوال‌ها و انتقادهای خبرنگاران درباره اینکه مجموعه تئاترشهر سال‌هاست دچار بحران کنونی است هم گفت: خوشحالم که این مطالبه شکل گرفته؛ من یک سال و هفت ماه است در شورا هستم و تازه این نقدها را می‌شنوم و امروز با شنیدن این حرف‌ها حالم خوب شد. در این مدت با خودم می‌گفتم کجای دنیا اجازه حضور این تعداد دستفروش را در چشم شهر می‌دهند که تبدیل شود به محلی که شاهد توزیع مواد مخدر و حضور گروه‌های آسیب‌زا آنجا باشیم. نقطه طلایی شهر تهران را چهارراه ولیعصر می‌دانم که مهم‌ترین حوزه فرهنگی هنری و اجتماعی شهرمان است. در واقع یکی از دو چشم شهر، تئاتر شهر و دیگری رودکی است و باید از این صورت زیبای شهرمان مراقبت کنیم درحالی‌که در این سال‌ها به آن بی‌توجهی شده و نه تنها دنبال بهبود آن نبودند بلکه دنبال این بودند که کمتر دیده شود. انتظار من دقیقا از ارشاد است که مگر تئاتر دستش نبوده؟ وزیر و معاون هنری باید از حریم این مجموعه مراقبت می‌کردند.

حق‌شناس همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مشخص شدن حریم مجموعه تئاتر شهر و مالکیت آن هم وعده داد در جلسه‌ای مسائل حقوقی تئاتر شهر را پس بررسی‌های لازم اعلام کند.

او همچنین از تلاش‌های سه گروه مشاور در حوزه پهنه رودکی خبر داد که هر یک در حوزه‌ای متفاوت در حال بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی پهنه رودکی هستند و قول مساعدی داد در طی چند روز آینده، پس از جمع‌بندی مشاوران پهنه رودکی جلسه‌ای درباره اقدامات انجام شده با حضور خبرنگاران برگزار شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در جمع خبرنگاران چند قول پیگیری درباره ارائه تسهیلات به نمایش‌های روی صحنه و سالن‌های خصوصی هم داد.

حق‌شناس همچنین در اعتراض خبرنگاران در نبود تسهیلات در حوزه تبلیغات شهری قول پیگیری اختصاص چند استرابورد شهری و نصب تابلوهای راهنمای مخصوص اماکن فرهنگی داد و در واکنش به پیشنهاد خبرنگاران از شهردار ناحیه یک منطقه 12 خواست طراحی یک نقشه راهنمای فرهنگی در پهنه رودکی را در دستور کار قرار دهند.

محمدجواد رشیدی (معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه 11) نیز در این نشست با اشاره به اینکه پهنه رودکی 35 هکتار است، گفت: حدود 130 بنای ارزشمند و 36 بنای واجد ارزش درباره شش ملک انجام شده و 15 ملک هم در دست اجراست و فرایند اجرایی در دست عملیاتی شدن است. بسترسازی برای ایجاد ایونت انجام گرفته که نوروزگاه مهم‌ترین مسیر همین پهنه بود. امسال اعتباری برای تملک دو خانه در این پهنه در نظر گرفته شده که در بودجه 98 اتفاق می‌افتد. تئاتر شهر هم در این پهنه است و در مورد آن احساس تکلیف می‌کنیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها