گزارش «اعتمادآنلاین» از واکنش‌ها به برخورد پلیس با یک دختر

ماجرای رفتار خشونت‌آمیز پلیس با یک دختر چه بود؟/ رئیس پلیس پایتخت: ماموران متخلف بازداشت و عزل شدند/ سلحشوری: این کارها به اسم امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود/ طرح سوال از وزیر کشور برای توضیح درباره علت برخورد خشن نیروی انتظامی با دختر جوان

انتشار فیلمی از برخورد نیروی انتظامی با یک دختر در تهرانپارس از دیروز تاکنون واکنش‌های زیادی به همراه داشته است.

ماجرای رفتار خشونت‌آمیز پلیس با یک دختر چه بود؟/ رئیس پلیس پایتخت: ماموران متخلف بازداشت و عزل شدند/ سلحشوری: این کارها به اسم امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود/ طرح سوال از وزیر کشور برای توضیح درباره علت برخورد خشن نیروی انتظامی با دختر جوان
کد خبر: 315637
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۴ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روز گذشته ویدئویی از درگیری پلیس تهران با یک دختر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در پی پخش این ویدئو، برخورد فیزیکی مامور لباس‌شخصی نیروی انتظامی با دختری 16 ساله، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

البته سرکلانتر شرق تهران از برخورد با مامور خاطی پلیس در ماجرای درگیری با این دختر جوان در تهرانپارس خبر داده است.

سرکلانتر شرق تهران: افراد خاطی به خاطر مواد مخدر حالت عادی نداشتند

سرهنگ عبدالوهاب حسنوند، سرکلانتر شرق تهران، در توضیح این حادثه گفت: پس از اعلام رفتار خارج از عرف چند جوان در پارک پلیس از سوی شهروندان، ماموران کلانتری در محل حاضر شدند. ماموران ابتدا ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر کرده و آن افراد را دعوت به آرامش کردند، اما در مقابل یکی از دختران که فیلمش هم هست اقدام به جوسازی و فحاشی به مامور کلانتری کرد. در بررسی اول مشخص شد که این افراد به دلیل مصرف مواد مخدر توهم‌زا حالت عادی نداشته‌اند.


حسنوند با تاکید بر اینکه برخورد با این موارد از مطالبات شهروندان جزو وظایف پلیس نیز محسوب می‌شود، درباره اینکه چرا برخورد ماموران پلیس با مصرف مواد مخدر در پارک‌ها این‌گونه نیست و به نظر می‌رسد شدت رفتار مامور با جرم رخداده همخوانی ندارد، گفت: قبل از برش فیلم، و در فیلم کامل، دختر خانمی در فیلم هست که آمده کشف حجاب کرده و حرکات سخیفی داشته، فحاشی و فضاحت کرده و حالت طبیعی نداشته. او ابتدا با سیلی مامور ما را زده و عینک او را شکسته و اینجا کشف حجاب کرده، حتی قسمتی از لباسش نیز در تصاویر منتشرشده مشخص است.

برخورد با ماموری که با دختر جوان در تهرانپارس درگیر شد

سرکلانتر شرق تهران که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره اینکه رفتار مامور را تایید می‌کند یا خیر، گفت: به هیچ عنوان رفتار مامورمان را تایید نمی‌کنیم و اگر همکاران ما این قصور را داشته باشند با آنها برخورد خواهد شد. از تدابیر رئیس پلیس پایتخت است که با مامورانی که خطا می‌کنند برخورد قانونی خواهد شد.

او درباره اینکه چرا در این ماجرا مامور آقا وارد شده و از مامور پلیس زن استفاده نشده است، گفت: همان لحظه که مردم تماس گرفتند مامور کلانتری در محل حاضر شده، بار اول دخترجوان به پلیس- که در برش اولیه فیلمی که در اختیار ماست و تصاویر آن وجود دارد- بی‌احترامی کرده، مامور هم عصبانی شده، اما ما خطای او را اصلاً نمی‌پذیریم. مامور ما هم خطا کرده و ما این را نمی‌پذیریم. ما قطعاً با مامور متخلف برخورد خواهیم کرد، اما مردم بدانند که ابتدا این دختر خانم تعرض کرده. با این حال ما با این مامور برخورد قاطع و قانونی خواهیم کرد.

واکنش نمایندگان مجلس چه بود؟

سلحشوری: این کارها به اسم امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود

پروانه سلحشوری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، از طرح سوال از وزیر کشور برای توضیح درباره علت برخورد خشن نیروی انتظامی با دختر جوانی در یکی از پارک‌های تهران خبر داد.

پروانه سلحشوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بعد از انتشار فیلمی از برخورد پلیس با یک دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران امروز 30 نماینده در تذکر کتبی به وزیر کشور خواستار توضیح در این باره شدند. همچنین سوالی از وزیر کشور درباره علت برخورد خشن نیروی انتظامی با دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران به جریان افتاد.

این عضو فراکسیون زنان با تأکید بر اینکه تذکر دادن آدابی دارد، گفت: این نوع رفتارها باعث اغتشاش در جامعه می‌شود. در هفته‌های اخیر جو بسیار متشنجی در جامعه ایجاد شد که به بی‌اعتمادی دامن می‌زند. کشور ما در حال حاضر نیاز به همبستگی و یکپارچگی اجتماعی دارد و این گونه رفتارها تعادل مورد نیاز در جامعه را از بین می‌برد.

سلحشوری افزود: اینکه عده‌ای حس کنند قدرت داشته و همه کاره هستند و می‌توانند انگ زده و با کسانی که حامی نداشته، برخورد کنند قابل قبول نیست. نمونه آن فیلمی است که اخیراً منتشر شده مبنی بر برخورد راننده اسنپ با یک دختر درباره حجاب. این به معنای ایجاد التهاب در جامعه ایران است که نباید به این التهابات دامن زد. متأسفانه به اسم امر به معروف و نهی از منکر این کارها انجام می‌شد.

او افزود: امر به معروف و نهی از منکر فروع دین است که نباید این طور به آن عمل کرد. این گونه رفتارها برای وقتی بود که قانون جامعی نداشتیم. نمی‌شود با افراد لج کرد و مشکل ایجاد نمود و بعد بگوییم که نهی از منکر کرده و آن فرد را بازداشت کنید. این‌ها تنها باعث بی‌نظمی و بی‌قانونی در جامعه می‌شود.

او پیش‌تر در توئیتی هم نسبت به این رفتار پلیس اعتراض کرده بود.

سلحشوری

صادقی: فیلم برخورد پلیس با یک دختر واقعاً شرم‌آور است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی رفتار یکی از مأموران نیروی انتظامی با دختری جوان در یکی از پارکهای شرق تهران را ناقض اصل کرامت انسانی دانست و گفت: این کار موجب خدشه وارد شدن به وجهه نظام جمهوری اسلامی گردید.

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری با اشاره به حادثه برخورد نیروی انتظامی با یک دختر جوان در یکی از پارک‌های شرق تهران گفت: ضمن ارج نهادن به خدمات پرسنل شریف نیروی انتظامی، اما رفتار خشن و شرم آور یکی از مأموران نیروی انتظامی با دختری در یکی از پارکهای تهران باعث جریحه دار شدن احساسات جامعه و خدشه وارد شدن به وجهه نظام جمهوری اسلامی ایران گردید.

وی افزود: نه تنها این کار تأثیر مثبتی در پذیرش هنجارها و ارزشهای دینی ندارد بلکه موجب بدبینی، کینه و فاصله گرفتن مردم به ویژه نسل جوان از حاکمیت خواهد شد وظیفه امر به معروف ونهی از منکر از تکالیف نتیجه محور است و در صورتی که احتمال تأثیر ندهیم انجام این تکلیف ساقط است. امام علی (ع) در فرمایش خود به مالک اشتر فرمودند ای مالک در دل خود احساس رحمت و مهربانی را نسبت به مردم برانگیز و به آنها لطف کن.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متأسفانه نیروی انتظامی که به ظاهر تحت نظارت وزارت کشور است از نظارت مجلس مصون است و ما به صورت صوری به وزیر کشور تذکر می‌دهیم برحسب این وظیفه صوری به وزیر کشور تذکر می‌دهم که وظیفه خود را در نظارت بر رفتار نیروی انتظامی اعمال کند البته اینها به معنای نادیده گرفتن خدمات و ایثارگری‌ها و جایگاه اصیل نیروی انتظامی در جامعه نیست.

او روز گذشته در توئیتر هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده بود.

صادقی

بازداشت و عزل ماموران متخلف

با گذشت 24 ساعت از این ماجرا رییس پلیس پایتخت از دستگیری و عزل دو مامور متخلف در ماجرای درگیری با دختری در پارک پلیس تهرانپارس خبرداد.

سردار حسین رحیمی درباره ماجرای درگیری با دختری در پارک پلیس تهران گفت: ساعت 16:30 روز اول تیرماه در تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اعلام شد که عده‌ای جوان در وضعیتی نامناسب در پارک پلیس هستند و شئونات را زیر پا گذاشته‌اند.

او گفت: در این این گزارش مأموران ما که جانشین کلانتری نیز در میان‌شان بود در محل حاضر شده و در گام نخست اقدام به ارائه تذکر به این افراد کردند که افراد حاضر در محل نیز شاهد این موضوع هستند.

رحیمی افزود: اما با آغاز تذکر مأموران ما این افراد با مأموران درگیر شده و اقدام به رفتارهای نامناسبی با مأمور ما کردند و به قانون نیز تمکین نکردند که پس از آن درگیری رخ داد.

رحیمی درباره اینکه آیا این افراد دستگیر شده‌اند، گفت: پنج نفر شامل سه مرد و دو زن جوان بازداشت شده و همچنان نیز در بازداشت پلیس هستند. جرم آنها خودداری از عمل به دستور پلیس، هنجارشکنی و درگیری با مأمور و نیز کشف حجاب است و همچنان نیز در اختیار پلیس هستند.

رحیمی درباره اینکه آیا با مأموران متخلف نیز برخورد شده است، گفت: جانشین کلانتری و یکی از مأموران کلانتری در این ماجرا بازداشت و از سمت خود عزل شده‌اند.

رحیمی درباره اینکه چرا از مأمور زن در این ماجرا استفاده نشد، خاطرنشان کرد: گزارش ما از 110 به کلانتری واصل شده و بنا نیز بر برخورد نبوده و همکاران ما برای تذکر به این منطقه رفته بودند که آن درگیری پیش آمد.

رییس پلیس پایتخت درباره اینکه آیا رفتار پلیس مستندسازی می‌شود گفت: ما رفتار مامورانمان را مستندسازی می‌کنیم اما در این مورد دوربین نداشتیم.

رئیس پلیس پایتخت همچنین درباره اینکه چطور پلیس مصرف مواد مخدر از سوی این افراد را بلافاصله تایید کرد، گفت: هنگام حضور پلیس در محل این افراد وضعیت عادی و رفتار عادی نداشتند و به طور کامل کشف حجاب کرده بودند.

کمیسیون شوراها هم به ماجرا ورود کرد

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور از ورود این کمیسیون به برخورد نیروی انتظامی با یک دختر در یکی از پارک‌های تهران خبر داد.

محمد محمودی شاه‌نشین گفت: با توجه به اینکه کمیسیون شوراها در حوزه بررسی عملکردی نظارت کشور و برخی از اقدامات نیروی انتظامی قرار دارد قطعاً از مسئولان مربوطه و وزیر کشور دعوت خواهیم کرد و درباره موضوع برخورد نیروی انتظامی با یک دختر در یکی از پارک‌های تهران خبر دهد.

وی گفت که در این جلسه پیگیری تخلفات احتمالی و بررسی تخلفات صورت گرفته را انجام می‌دهیم و اینکه علت رفتار نیروی انتظامی چه بوده است.

سیاوشی:

طیبه سیاوشی نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) در تذکری شفاهی گفت: در روزهای اخیر در تهران با مسئله‌ای فراتر از حجاب در جامعه مواجه هستیم که صرفاً ایجاد محدودیت در پوشش مدنظر نیست و در واقع امنیت روانی شهروندان تهرانی را سلب کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: حرکت در این جهت و پافشاری بر آن علاوه بر زیر پا گذاشتن حقوق شهروندی در نهایت منجر به خدشه وارد شدن بر اعتبار و حرمت قانونی نهادهای نظم‌دهنده از امنیت جامعه خواهد شد. کلیپ منتشر شده دستگیری یک دختر تحت هر عنوانی رفتار دستگیر کنندگان را توجیه نمی‌کند.

سیاوشی در پایان گفت: گزارش منتشر شده مرکز پژوهش‌های مجلس نشان داده است که ارزشمندی حجاب در جامعه دچار تحول شده است و بر اساس تحقیقات تعریف عرفی و تعریف فقهی حجاب متفاوت است و بیشتر افراد تلقی عرفی از حجاب دارند که مورد توجه سیاست‌گذاران نیست.

ادامه دارد...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها