رییس سازمان هواشناسی کشور خبر داد:

عضویت ایران در شورای اجرایی هواشناسی جهانی

سحر تاج‌بخش، رییس سازمان هواشناسی کشور از عضویت ایران در شورای اجرایی هواشناسی جهانی خبر داد. 

عضویت ایران در شورای اجرایی هواشناسی جهانی
کد خبر: 315998
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ ۱۱:۰۰:۳۸

اعتمادآنلاین| ‌ سحر تاج‌بخش، رییس سازمان هواشناسی کشور در نشست خبری امروز (5 تیر ماه) با اشاره به عضویت ایران در شورای اجرایی سازمان هواشناسی جهانی تصریح کرد: شورای اجرایی سازمان هواشناسی جهانی یکی از ارکان این سازمان بین‌المللی است که 37 عضو دارد. 10 عضو از بدنه سازمان هواشناسی جهانی انتخاب می‌شوند و 27 عضو دیگر نمایندگان کشورهای عضو سازمان هواشناسی جهانی هستند.

وی با اشاره به اینکه 194 کشور دنیا عضو سازمان هواشناسی جهانی هستند، گفت: از این تعداد تنها 27 کشور می‌توانند کرسی شورای اجرایی سازمان هواشناسی جهانی را کسب کنند که خوشبختانه ایران توانست بعد از 23 سال جایگاه عربستان را در شورای اجرایی سازمان هواشناسی جهانی از آن خود کند.

تاج بخش افزود: در 23 سال گذشته یکی از کرسی‌های شورای اجرایی هواشناسی جهانی برای کشور عربستان بود که امسال توانستیم طی یک رقابت دشوار آن را به دست بیاوریم.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه 27 کشور عضو شورای اجرایی هواشناسی جهانی از طریق رای‌گیری یا توافق‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انتخاب می‌شوند، گفت: امسال با کمک وزارت راه و با همکاری وزارت امور خارجه بعد از سال‌ها توانستیم به عضویت شورای اجرایی هواشناسی جهانی درآییم. این شورا بر اساس مناطق، دارای شش منطقه است که ایران جزو منطقه 2 از جمله کشورهای آسیایی به حساب می‌آید.

تاج‌بخش افزود: بخش آسیایی شامل 33 کشورمی‌شود که دارای شش صندلی است که یک صندلی عضو ثابت دارد و سال‌ها بود که پنج صندلی دیگر در اختیار کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و عربستان بود البته متقاضی دیگری هم وجود نداشت تا اینکه امسال ایران کاندیدا شد و بعد از یک رقابت سخت توانست جایگاه عربستان را از آن خود کند.

وی ادامه داد: اعضای شورای اجرایی هواشناسی جهانی حق رای و نظر دارند و می‌توانند روی تصمیمات سازمان هواشناسی جهانی و دستورالعمل‌ها اعلام نظر کنند که این شرایط فرصت خوبی برای کشورهای در حال توسعه مثل ایران است. این اعضا حتی می‌توانند روی اهدای جوایز به دانشمندان نظر بدهند.

منبع: ایسنا


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها