کد خبر: 316129
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ ۱۶:۱۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از حواشی جام‌جهانی زنان ۲۰۱۹

مگان راپینو هم برای آزادی و برابری زانو زد

برای اولین بار در سپتامبر 2016 بود که مگان راپینو، کاپیتان 33 ساله تیم فوتبال زنان آمریکا، در جهت همبستگی با بازیکنان فوتبال آفریقایی-آمریکایی لیگ NFL و حمایت از حرکت کولین کوپرنیک از خواندن سرود ملی آمریکا هنگام پخش آن امتناع کرد.

مگان راپینو هم برای آزادی و برابری زانو زد
کد خبر: 316129
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ ۱۶:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نگار انسان- دونالد ترامپ در جدیدترین اظهارنظر خود در حوزه ورزش به حرکت اعتراضی مگان راپینو، بازیکن تیم ملی فوتبال زنان آمریکا، در هنگام خواندن سرود ملی آمریکا انتقاد کرده است. پیش از این دونالد ترامپ به زانو زدن اعتراضی کولین کوپرنیک بازیکن تیم سان فرانسیسکو در لیگ NFL در هنگام پخش سرود ملی آمریکا هم اعتراض کرده بود.

برای اولین بار در سپتامبر 2016 بود که مگان راپینو کاپیتان 33 ساله تیم فوتبال زنان آمریکا، در جهت همبستگی با بازیکنان فوتبال آفریقایی-آمریکایی لیگ NFL از خواندن سرود ملی آمریکا هنگام پخش آن امتناع کرد.

این بازیکن در دیدار مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی فوتبال زنان در برابر اسپانیا هم برخلاف هم‌تیمی‌های خود از خواندن سرود ملی آمریکا خودداری کرد.

تاریخچه حرکت اعتراضی زانو زدن آمریکایی‌ها

این حرکت اعتراضی زانو زدن در هنگام پخش سرود ملی آمریکا تاریخچه‌ای طولانی دارد.

نخستین بار مارتین لوتر کینگ در سال 1965 در بیرون از دادگاه عالی آلاباما دالاس همراه با چند نفر دیگر از مدافعین حقوق مدنی زانو زد. این حرکت در اعتراض به بازداشت معترضان راهپیمایی حق رای بود که در آن 250 نفر بدون مجوز با خشونت پلیس بازداشت شدند.

پنجاه سال بعد در سپتامبر 2017، این حرکت اعتراضی با معنایی جدید توسط بازیکنان لیگ فوتبال ملی آمریکا شکل گرفت.

چند بازیکن NFL قبل از آغاز بازی در هنگام پخش سرود ملی آمریکا زانو زدند. این حرکت اعتراضی با کولین کوپرنیک در سال 2016 آغاز شد. کوپرنیک زمان پخش سرود ملی آمریکا روی زانوهای خود نشست. بعد از آن بود که دونالد ترامپ در انتقادی تند در توییتر خود نوشت: «هر ورزشکار معترضی که به سرود ملی آمریکا احترام نمی‌گذارد باید اخراج شود.»

بعد از این واکنش‌ها دختر مارتین لوترکینگ، برنیس کینگ توییتی درباره یادآوری حرکت اعتراضی پدرش در صفحه توییتر خود منتشر کرد.

در این توییت، یک عکس از مارتین لوترکینگ بود که به شکل اعتراضی زانو زده و در سمت دیگر عکس بازیکنان لیگ فوتبال آمریکا در سال 2017 قرار داشت. برنیس در این توییت نوشت: «باعث خجالت و شرمندگی است که هنوز هم بعد از گذشت دهه‌ها از ثبت اولین عکس از این اعتراض، نژادپرستی در سیستم‌های فاسد مردم را می‌کشد.»

رینالدو والکات، مدیر موسسه مطالعات زنان دانشگاه تورنتو، نظر خود را درباره این اعتراض چنین بیان کرد: «زانو زدن مارتین لوترکینگ یک نماد بود. حرکت او سابقه طولانی در جنبش‌ حقوق سیاه‌پوستان در طول تاریخ دارد.»

والکات در ادامه می‌گوید: «نقاشی یک مرد سیاه‌پوست در سال 1780 به نماد جنبش لغو برده‌داری بریتانیا در دهه 1800 تبدیل شد. این تصویر سال‌ها تحت همین عنوان منتشر می‌شد. در قسمت پایین این نقاشی نوشته‌ای با این مضمون بود: من یک مرد و یک برادر نیستم.»

والکات در توضیح مفهوم این زانو زدن نمادین می‌گوید: «این زانو زدن، برای بیان وعده‌هایی درمورد آزادی و رهایی از ظلم است. مساله‌ای که تا به امروز محقق نشده است. کوپرنیک هم تلاش کرد تا این موضوع را به سیاستمداران یادآوری کند.»

در سال 2016 وقتی که کوپرنیک برای نخستین بار این حرکت اعتراضی را در زمان پخش سرود ملی آمریکا انجام داد در توضیح آن گفت: «من برای ادای احترام، در برابر سرود ملی کشوری نخواهم ایستاد که در آن سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان آزار و اذیت می‌بینند.»

این حرکت واکنش زیادی را در فضای مجازی از سوی سیاستمداران، هنرمندان و ورزشکاران آمریکایی به همراه داشت. در همان زمان دو نفر از اعضای کنگره هم با اعلام همبستگی با حرکت اعتراضی بازیکنان NFL روی زمین مجلس زانو زدند.

شیلا جکسون، نماینده دموکرات کنگره، در این باره گفت: «من در برابر پرچم آمریکا و نخستین متمم اصلاحیه‌ قانون اساسی آمریکا درارتباط با آزادی بیان زانو می‌زنم.»

در این اصلاحیه آمده است: «کنگره هیچ قانونی در ارتباط با منع آزادی مذهب و تبلیغ آن، آزادی بیان، آزادی مطبوعات و یا حق راهپپمایی مسالمت‌آمیز مردم وضع نکرده است و دولت حق اعتراض در ارتباط با این موضوعات را نخواهد داشت.»

مارک پوکان هم دیگر نماینده کنگره بود که در آن زمان با اعلام همبستگی با کوپرنیک بر زمین مجلس زانو زد.

نظر والکات در این باره چنین است: «من در درستی این حرکت اعتراضی از سمت بسیاری از افراد تردید دارم.» او با احترام به تمام کسانی که به شکل واقعی این اعتراض را انجام داده‌‌اند، می‌گوید: «شاید این یک حرکت تبلیغاتی برای مدیران تیم‌های لیگ NFL بود؛ مدیرانی که به کمپین انتخاباتی ترامپ هدایایی اهدا کرده بودند.»

در آن زمان دونالد ترامپ در توییتر خود به شدت حرکت بازیکنان NFL را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «شأن لیگ NFL پایین خواهد آمد، اگر قبل از آغاز بازی مردم آمریکا در جست‌وجوی این باشند که آیا به کشورشان بی‌احترامی خواهد شد یا خیر.»

ترامپ همچنین از کسانی که بازیکنان معترض NFL را هو کردند، تقدیر کرد و به واکنش آن‌ها لقب «خشم باشکوه» داد.

و حالا جدیدترین انتقاد ترامپ درباره این موضوع به مگان راپینو بازیکن تیم ملی فوتبال زنان آمریکاست. ترامپ در پاسخ به سوال خبرنگار درباره این حرکت گفت: «این رفتار مگان راپینو که در زمان پخش سرود ملی آمریکا ساکت می‌ایستد، مناسب نیست.»

راپینو در توضیح این اعتراض نمادین می‌گوید که این حرکت را در جهت توجه به خشونت پلیس در مقابل سیاه‌پوستان و تبعیض نژادی فعلی در آمریکا انجام می‌دهد.

در فضای مجازی علیه این حرکت راپینو انتقادات تندی شکل گرفت.

راپینو در جدیدترین اظهارنظر خود در این باره گفت که بعد از جام جهانی در صورت دعوت کاخ سفید از تیم ملی فوتبال زنان آمریکا به آنجا نخواهد رفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها