«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سهم جریان‌های سیاسی از صندلی‌های مهم کمیسیون‌های مجلس: ولایی‌ها: 33، مستقلین: 20 و امیدی‌ها: 25

آخرین انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون‌ها در سال آخر مجلس دهم، در هفته گذشته برگزار شد و بدین ترتیب امیدی‌ها توانستند چهار کرسی ریاست کمیسیون را تصاحب کنند و ولایی‌ها هم هشت کرسی را از آن خود کردند. در این میان مستقلین تنها توانستند یک کرسی ریاست را تصاحب کنند. از مجموع 78 کرسی هیات‌رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، فراکسیون ولایی توانست 33 کرسی را به خود اختصاص دهد. امیدی‌ها 25 کرسی به دست آوردند و مستقلین هم موفق به کسب 20 کرسی شدند.

سهم جریان‌های سیاسی از صندلی‌های مهم کمیسیون‌های مجلس: ولایی‌ها: 33، مستقلین: 20 و امیدی‌ها: 25
کد خبر: 316136
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۸ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شیرین جمشیدیان- انتخابات هیات‌رئیسه فراکسیون‌های مجلس طی هفته گذشته با حرف و حدیث‌های فراوان به پایان رسید تا سهم هر یک از فراکسیون‌های سیاسی از صندلی‌های مهم کمیسیون‌های مجلس مشخص شود.

شاید انتخابات هیات‌رئیسه بیش از هر فراکسیون سیاسی‌ای در مجلس برای اصلاح‌طلبان اهمیت داشت، چه آنکه این فراکسیون پس از کلی اتفاق ریزودرشت، در نهایت یک کرسی خود را در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس از دست داد و به سادگی هرچه تمام‌تر علی مطهری را از صندلی نایب‌رئیسی مجلس به صندلی‌های سبزرنگ معمولی مجلس پایین آورد. اما این همه ماجرا نبود. بعد از انتخابات هیات‌رئیسه نوبت به انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون‌های مجلس رسید.

به گزارش اعتمادآنلاین ، لابی‌ها و رایزنی‌ها در انتخابات کمیسیون‌ها همچون انتخابات هیات‌رئیسه بسیار داغ بود. فراکسیون‌های مستقلین و ولایی، ائتلاف صورت‌گرفته در انتخابات هیات‌رئیسه را در انتخابات کمیسیون‌ها تکرار کردند تا شاید موفقیتی را که در هیات‌رئیسه به دست آورده بودند در کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم به دست آورند؛ اتفاقی که رخ داد و آنان توانستند سهم بیشتری از صندلی‌های ریاست بر کمیسیون‌های مجلس را به دست آورند.

صحن مجلس

خداحافظی امیدی‌ها با ریاست کمیسیون آموزش

محمدرضا عارف در حالی که سال گذشته توانسته بود با شکست محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات شود، در انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات کاندیدا نشد و فاطمه سعیدی به جای او از سوی امیدی‌ها کاندیدای ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات شد. هرچند کاندیداتوری او به نتیجه نرسید و سعیدی نتوانست از پس محمدمهدی زاهدی برآید تا نماینده کرمان و وزیر آموزش‌وپرورش دولت احمدی‌نژاد به سادگی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شود. گرچه در پایان رقابت فراکسیون‌ها، فراکسیون امید از شش کرسی هیات‌رئیسه این کمیسیون سه کرسی، ولایی‌ها دو و مستقلین هم یک کرسی به دست آوردند.

کمیسیون اجتماعی؛ تنها صندلی مستقلین از ریاست کمیسیون‌ها

عبدالرضا عزیزی، عضو فراکسیون مستقلین، در سال چهارم توانست رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شود. حواشی مربوط به پرونده زهرا نویدپور را شاید بتوان مهم‌ترین دلیل شکست سلمان خدادادی، رقیب اصلی عزیزی در ریاست هیات‌رئیسه این کمیسیون، دانست.

از شش کرسی هیات‌رئیسه کمیسیون اجتماعی، مستقلین توانستند دو کرسی به دست آورند، این در حالی است که امیدی‌ها سه کرسی و ولایی‌ها تنها یک کرسی به دست آوردند.

شکست رئیس سه‌ساله کمیسیون اقتصادی در رقابت با الیاس حضرتی

ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس که طی سه سال گذشته در دستان ولایی‌ها بود، به فراکسیون امید رسید. الیاس حضرتی در رقابت بر سر صندلی ریاست کمیسیون اقتصادی توانست محمدرضا پورابراهیمی، رئیس سه‌ساله کمیسیون اقتصادی، را شکست دهد؛ امیدی‌ها در کمیسیون اقتصادی توانستند از شش کرسی هیات‌رئیسه، دو کرسی را کسب کنند. همچنین ولایی‌ها سه صندلی کسب کردند و مستقلین توانستند یک کرسی به دست آورند.

الیاس حضرتی

ذوالنوری چگونه رئیس کمیسیون امنیت ملی شد؟

انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی بالاخره این هفته، پس از کش‌وقوس‌های بسیار، برگزار شد. قرار بود دو هفته پیش این انتخابات برگزار شود، اما ولایی‌ها و مستقلین 25 دقیقه برای حضور در جلسه تاخیر داشتند و به همین خاطر هفته گذشته انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی برگزار نشد.

در نهایت انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی روز یکشنبه گذشته برگزار شد. مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون امید، به نفع حشمت‌الله فلاحت پیشه از رقابت کنار کشید و از سوی دیگر علاءالدین بروجردی نیز به نفع ذوالنوری از رقابت کنار رفت تا این رقابت میان حشمت‌الله فلاحت‌پیشه و مجتبی ذوالنوری برگزار شود.

سرانجام مجتبی ذوالنوری نماینده اصولگرای مجلس دهم با یک اختلاف پیروز این رقابت شد . ضمن اینکه یک رای هم با نام بروجردی باطله اعلام شد در حالی‌ که او کاندیدا نشده بود. مرتضی صفاری نطنزی که به تازگی درگذشته نیز از موافقان ریاست حشمت‌الله فلاحت‌پیشه بود که به دلیل بیماری نتوانسته بود در این رقابت شرکت کند، و شاید اگر در این رقابت حضور پیدا می‌کرد نتیجه چیز دیگری بود.

ذوالنوری

از شش کرسی هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی، ولایی‌ها چهار کرسی به دست آوردند و مستقلین دو کرسی، اما امیدی‌ها نتوانستند سهمی از هیات‌رئیسه این کمیسیون را به خود اختصاص دهند.

کمیسیون انرژی در دستان ولایی‌ها باقی ماند

فریدون حسنوند، همچون سه سال گذشته، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شد؛ از شش کرسی هیات‌رئیسه این کمیسیون، هر کدام از فراکسیون‌های سیاسی دو سهم به دست آوردند.

تاجگردون، همچنان رئیس

در ادامه، غلامرضا تاجگردون برای چهارمین سال پیاپی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شد؛ مستقلین سه کرسی هیات‌رئیسه این کمیسیون را به خود اختصاص دادند، این در حالی است که امیدی‌ها دو کرسی و ولایی‌ها یک کرسی را کسب کردند.

امیدی‌ها ریاست کمیسیون بهداشت را پس گرفتند

ریاست کمیسیون بهداشت و درمان طی سال‌های اول و دوم مجلس دهم در تصاحب امیدی‌ها بود ، اما سال گذشته حسینعلی شهریاری، عضو فراکسیون ولایی مجلس، توانست ریاست مجلس را به دست گیرد. با این حال در سال آخر مجلس دهم بار دیگر این کرسی از آن امیدی‌ها شد؛ در این کمیسیون، مستقلین سه کرسی، یعنی بیشترین کرسی از هیات‌رئیسه، را به دست آوردند، امید تنها یک کرسی از شش کرسی هیات‌رئیسه را کسب کرد و ولایی‌ها نیز توانستند دو کرسی به دست آورند.

ریاست کولیوند بر کمیسیون شوراها

محمدجواد کولیوند در سال آخر مجلس دهم، بار دیگر رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور شد تا بدین ترتیب ریاستش بر این کمیسیون چهارساله شود. ولایی‌ها از شش کرسی هیات‌رئیسه این کمیسیون سه کرسی را کسب کردند، امیدی‌ها دو کرسی و مستقلین هم یک کرسی را به خود اختصاص دادند.

ریاست چهارساله اکبریان بر کمیسیون صنایع

عزیز اکبریان برای چهارمین سال رئیس کمیسیون صنایع شد. در این کمیسیون ولایی‌ها چهار سهم از هیات‌رئیسه را به خود اختصاص دادند و دو فراکسیون امید و مستقلین هر کدام تنها یک کرسی کسب کردند.

کمیسیون های تخصصی

محمدرضا رضایی کوچی؛ رئیس کمیسیون عمران

در ادامه انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون‌ها، محمدرضا رضایی کوچی همچون سه سال گذشته رئیس کمیسیون عمران شد. همچنین ولایی‌ها توانستند سه کرسی هیات‌رئیسه این کمیسیون را به خود اختصاص دهند، امید دو سهم از هیات‌رئیسه این کمیسیون گرفت و سهم مستقلین تنها یک کرسی بود.

ولایی‌ها ریاست کمیسیون فرهنگی را پس گرفتند

سال گذشته احمد مازنی توانست سکاندار کمیسیون فرهگی شود. در سال چهارم او کاندیدا نشد و علی مطهری که نایب‌رئیسی مجلس را از دست داده بود از سوی فراکسیون امید کاندیدا شد، اما در این رقابت مطهری نتوانست پیروز شود و جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شد.

از شش کرسی هیات‌رئیسه کمیسیون فرهنگی، ولایی‌ها چهار کرسی و امیدی‌ها دو کرسی به دست آوردند.

ریاست ملکشاهی در کمیسیون حقوقی و قضایی

در انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی ملکشاهی برای چهارمین سال پیاپی رئیس شد. هر فراکسیون سیاسی از هیات‌رئیسه این کمیسیون، توانست دو کرسی کسب کند.

کیخا؛ رئیس کمیسیون کشاورزی

احمدعلی کیخا، عضو فراکسیون امید، توانست برای دومین سال پیاپی رئیس کمیسیون کشاورزی شود. از شش کرسی هیات‌رئیسه کمیسیون کشاورزی امیدی‌ها سه کرسی، ولایی‌ها دو کرسی و مستقلین یک کرسی را به خود اختصاص دادند.

سهم فراکسیون‌ها از هیات‌رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس

از مجموع 78 کرسی هیات‌رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، فراکسیون ولایی توانست 33 کرسی را به خود اختصاص دهد. همچنین امیدی‌ها 25 کرسی کسب کردند و مستقلین نیز موفق به کسب 20 کرسی شدند.

نام کمیسیون‌ها

رئیس کمیسیون در سال چهارم و فراکسیون

رئیس کمیسیون در سال سوم و فراکسیون

آموزش و تحقیقات

محمدمهدی زاهدی- ولایی

محمدرضا عارف - امید

اجتماعی

عبدالرضا عزیزی- مستقلین

سلمان خدادادی - مستقلین

اقتصادی

الیاس حضرتی- امید

محمدرضا پورابراهیمی- ولایی

امنیت ملی و سیاست خارجی

مجتبی ذوالنوری - ولایی

حشمت‌الله فلاحت پیشه - مستقل

انرژی

فریدون حسنوند - ولایی

فریدون حسنوند- ولایی

برنامه‌وبودجه

غلامرضا تاجگردون- امید

غلامرضا تاجگردون- امید

بهداشت و درمان

علی نوبخت- امید

حسینعلی شهریاری - ولایی

شوراها و امور داخلی

محمدجواد کولیوند- ولایی

محمدجواد کولیوند- ولایی

صنایع و معادن

عزیز اکبریان- ولایی

عزیز اکبریان- ولایی

عمران

محمدرضا رضایی کوچی- ولایی

محمدرضا رضایی کوچی- ولایی

فرهنگی

جمشید جعفرپور- ولایی

احمد مازنی- امید

حقوقی و قضایی

الهیار ملکشاهی- ولایی

الهیار ملکشاهی- ولایی

کشاورزی، آب و منابع طبیعی

احمدعلی کیخا- امید

احمدعلی کیخا- امید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها