کد خبر: 316154
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۷ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از جام‌جهانی زنان ۲۰۱۹

جام‌جهانی زنان، فرصتی برای کم کردن تبعیض جنسیتی در فوتبال

فوتبال زنان همواره بستری برای تاکید بر تبعیض جنسیتی بوده است. فضایی که در آن ورزشکاران زن به مثابه سردمداران جنبشی مدنی برای احقاق حقوق تمامی زنان کشور خود تلاش می‌کنند. جام‌جهانی فوتبال زنان به عنوان مهم‌ترین تورنمنت ورزشی زنان در کنار جذابیت‌های فوتبالی اوج بروز و نمود مبارزه ورزشکاران زن در جهت کم کردن تبعیض جنسیتی است.

جام‌جهانی زنان، فرصتی برای کم کردن تبعیض جنسیتی در فوتبال
کد خبر: 316154
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۷ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- نوک پیکان انتقاد ورزشکاران از شرایط نابرابر، که در طول دهه‌های اخیر مانع پیشرفت فوتبال زنان شده، به سمت کمبود امکانات، بودجه و دستمزد نابرابر نشانه می‌رود.

جام‌جهانی 2019 فرانسه با شکستن بسیاری از رکوردها در زمینه فروش بلیت و بیننده تلویزیونی بهترین فرصت برای پرداختن به مشکلات ورزشکاران زن بود.

بودجه خوب نروژی‌ها برای فوتبال زنان

چند ماه قبل از جام‌جهانی آدا هگربرگ، برنده جایزه بالون دور، اعلام کرد که به دلیل نبود امکانات و احترام و همین‌طور بودجه برابر برای ورزشکاران زن نروژی در این تیم بازی نخواهد کرد.

در نهایت تلاش هگربرگ و دیگر بازیکنان نروژ منجر به تغییر بودجه تیم زنان نروژ شد. در حال حاضر بودجه تیم زنان نروژ 1.3 میلیون پوند و بودجه تیم مردان این کشور یک میلیون پوند است. نروژ تنها کشوری است که در آن بودجه تیم فوتبال زنان از بودجه تیم فوتبال مردان بیشتر است.

الکس مورگان، ستاره تیم ملی آمریکا، که با پنج گلِ زده خانم گل جام‌جهانی است و سردمدار اعتراض تیم زنان آمریکا به شرایط نابرابر و شکایت از فدراسیون این کشور قلمداد می‌شود، در مصاحبه خبری قبل از بازی اول آمریکا در مقابل تایلند گفت: «این تیم همواره در مبارزه علیه تبعیض جنسیتی و حقوق زنان پیشرو بوده و به همین راه ادامه خواهد داد. شکایت‌نامه ما علیه فدراسیون بسیار ساده است؛ ما برای درآمد برابر و احترامی که لایق آن هستیم مبارزه می‌کنیم.»

تیم ملی زنان آمریکا، پرافتخارترین تیم فوتبال جهان

تیم ملی زنان آمریکا پرافتخارترین تیم فوتبال جهان است. آنها قهرمان جام‌جهانی 2015 و اولین بخت قهرمانی در جام 2019 هستند. درآمد این تیم از تیم مردان آمریکا بیشتر است و شهرت و محبوبیت بازیکنان این تیم با بازیکنان تیم مردان قابل مقایسه نیست، اما با این حال بودجه تیم ملی فوتبال زنان کمتر است. بودجه تیم ملی فوتبال زنان آمریکا 15 میلیون پوند و بودجه تیم فوتبال مردان این کشور 39 میلیون پوند است.

بازیکنان تیم ملی آمریکا در تلاش برای از بین بردن این تبعیض شکایت‌نامه‌ای را علیه فدراسیون فوتبال این کشور تنظیم کردند و اولین نامی که در این شکایت‌نامه به عنوان شاکی به چشم می‌خورد، نام الکس مورگان ستاره این تیم بود.

فاصله عجیب بودجه فوتبال زنان و مردان در انگلیس

در انگلیس، مهد فوتبال جهان، با وجود تلاش اتحادیه فوتبال این کشور در جهت ایجاد امکانات برابر برای تیم ملی زنان، زنان همچنان در سطح باشگاهی و ملی با کمبود امکانات روبه‌رو هستند.

قهرمانی این تیم در جام‌جهانی فرانسه می‌تواند امکان بهتر شدن شرایط را برای بازیکنان انگلیسی فراهم کند.

بودجه تیم ملی زنان انگلیس 17 میلیون پوند و بودجه تیم مردان این کشور 100 میلیون پوند است. اختلاف بودجه دو تیم 83 درصد است. شیرهای ماده با مربیگری فیل نویل ورای انتظار ظاهر شدند و اکنون در مرحله یک‌چهارم نهایی باید به مصاف نروژ بروند.

برابری نزدیک است؟

با توجه به تلاش‌های بسیار بازیکنان فوتبال و همراهی فدراسیون‌ها، شرایط برای فوتبال زنان در حال تغییر است. فوتبال زنان به سوی برابری قدم برمی‌دارد و برای سرعت بخشیدن به از بین بردن تبعیض جنسیتی نیازمند حمایت فیفاست. در حالی که جام‌جهانی 2019 هنوز در جریان است، جامعه جهانی بیش از همیشه تبعیض در فوتبال زنان را زیر ذره‌بین قرار داده و با این شرایط تغییرات اساسی در فوتبال زنان در طول سال‌های آینده دور از ذهن نیست.

اینفوی بودجه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها