کد خبر: 316156
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ ۲۲:۴۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» از نشست «تاثیر فضای مجازی بر لبه‌های گسست اجتماعی»

آذر منصوری: شبکه‌های اجتماعی نه دلیل شکاف، بلکه بروزدهنده آن هستند/ نعمت‌الله فاضلی: فضای مجازی جایی برای بازنمایی شکاف‌های جامعه است/ میثم علیزاده: افراد در شبکه‌های اجتماعی صدای مخالف را نمی‌شنوند

بیستمین جلسه از سلسله نشست‌های «نقد و اندیشه» با موضوع «تاثیر فضای مجازی بر لبه‌های گسست اجتماعی» پنجم تیرماه در وزارت ارتباطات برگزار شد.

حجم ویدیو: 23.00M | مدت زمان ویدیو: 00:10:43 دانلود ویدیو
کد خبر: 316156
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ ۲۲:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بیستمین جلسه از سلسله نشست‌های «نقد و اندیشه» با موضوع «تاثیر فضای مجازی بر لبه‌های گسست اجتماعی» پنجم تیرماه در وزارت ارتباطات با حضور نعمت‌الله فاضلی انسان‌شناس ، آذر منصوری فعال سیاسی و مدنی و میثم علیزاده جامعه‌شناس برگزار شد.

فضای مجازی جایی برای بازنمایی شکاف‌های جامعه است

فاضلی در این نشست با توضیح مفهوم گسست عنوان کرد: «وقتی از گسست در جامعه ایرانی صحبت می‌کنیم، در واقع به شکاف‌ها می‌پردازیم. شکاف‌ها هم از شکاف جنسیتی شروع می‌شود و به شکاف‌های قومیتی، دینی، نسلی و... می‌رسد.

حالا فضای مجازی در عصر فعلی این شکاف‌ها را بازنمایی می کند.»

این انسان‌شناس ادامه داد: «در وهله بعدی فضای مجازی، فرصتی برای ستیز بر سر این شکاف‌ها می‌دهد. هر چقدر هم این فضا و تاثیرش را نادیده بگیریم، به هر حال وجود دارد.»

شبکه‌های اجتماعی نه دلیل شکاف، بلکه بروزدهنده آن هستند

در ادامه این نشست منصوری با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی دلیل شکاف نیستند گفت: «شبکه‌های اجتماعی نه دلیل شکاف، بلکه بروزدهنده آن هستند.»


او ادامه داد: «این روزها اگر بعد از چند ساعت به فضای مجازی برگردید، انگار وارد تونل وحشت شده‌اید، آن‌قدر که تعداد تولید خبر بالاست. نادیده گرفتن فضای مجازی و فیلتر کردنش پاک کردن صورت‌مساله است.»

منصوری با اشاره به فیلتر شبکه‌های اجتماعی گفت: «وقتی تلگرام را فیلتر می‌کنید و نهادها و افراد مرتبط با حکومت می‌روند و دوباره برمی‌گردند، نشان‌دهنده شکست عملکرد حکومت است. وقتی تلگرام فیلتر می‌شود و مردم با هر نوع فیلترشکنی در آن می‌مانند، یعنی شکاف بین مردم و حکومت افزایش یافته است.»

افراد در شبکه‌های اجتماعی صدای مخالف را نمی‌شنوند

همچنین در ادامه علیزاده دوقطبی شدن فضای جامعه را آفات خیلی از مشکلات دانست و گفت: «ما شاهد دوقطبی شدید سیاسی و اجتماعی در کشور هستیم. به محض دوقطبی شدن، افراد دیگر صدای مخالف را نمی‌شنوند.»

او در ادامه خاطرنشان کرد: «مثلاً در موضوع حجاب اجباری دو طرف ماجرا در شبکه‌های اجتماعی به طور مداوم نظرات موافق را تایید می‌کنند. طبق تحقیقات گفت‌وگو هم راه‌حل نزدیک شدن افراد و نظرات‌شان به سمت یکدیگر نیست و اتفاقاً افراد را رادیکال‌تر می‌کند.»

علیزاده همچنین در پایان گفت: «در نتیجه باید بدانیم علم ناقص است و راهکار از بین بردن گسست اجتماعی به همین سادگی که تصور می‌کنند نیست.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها