کد خبر: 316167
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ ۱۴:۴۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ماجرای پررمز و راز قتل علیرضا شیرمحمدعلی در زندان فشافویه/ واکنش‌های رسمی مقامات به قتل شیرمحمدعلی چه بود؟

پس از گذشت 17 روز از قتل زندانی 21ساله، کمتر کسی است که نداند علیرضا شیرمحمدعلی به اتهام اهانت به مقامات و تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات به هشت سال زندان محکوم شده بود؛ اتهام و حکمی که هرگز نتوانست انتهایش را ببیند.

ماجرای پررمز و راز قتل علیرضا شیرمحمدعلی در زندان فشافویه/ واکنش‌های رسمی مقامات به قتل شیرمحمدعلی چه بود؟
کد خبر: 316167
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ ۱۴:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| قتل یک جوان 21ساله در زندان ناگهان نه تنها موجی از اندوه و سوگواری را روانه افکار عمومی ایرانیان کرد، که منجر به واکنش بسیاری از سوی مقامات کشور شد. اما این جوان 21ساله که بود و چرا در این سن، گرفتار زندان فشافویه شده بود؟ چرا به گفته وکیلش بیش از 30 ضربه با سرامیک نوک تیز توسط دو زندانی دیگر بر سر و صورت و پیکرش نشست؟ هرچه بود حالا پس از گذشت 17 روز از قتل این زندانی 21ساله کمتر کسی است که نداند علیرضا شیرمحمدعلی به اتهام اهانت به مقامات و تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات به هشت سال زندان محکوم شده بود؛ اتهام و حکمی که هرگز نتوانست انتهایش را ببیند.

خبر قتل از کجا آمد؟

هرچند وکیل علیرضا شیرمحمدعلی 22 خرداد خبر تلخ کشته شدن موکلش را با رسانه‌ها در میان گذاشت ، اما خبر رسمی این اتفاق پررمز و راز را سازمان زندان‌ها، بعدازظهر پنج روز بعد، یعنی 27 خردادماه، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ضرب و جرح و در نهایت فوت شیرمحمدعلی زندانی که به دلیل اتهامات سیاسی-امنیتی در زندان بوده در روز 20 خرداد رخ داده است.

بر اساس گزارش سازمان زندان‌ها، علاوه بر تکذیب برخی از انتقادات مبنی بر نگهداری زندانیان سیاسی-امنیتی با زندانیان جرم‌های سنگین، آمده است: در روز حادثه، برای رفع ایراد سیستم فاضلاب بهداشتی محل نگهداری دو نفر فوق‌الذکر، نامبردگان به هواخوری هدایت شدند که در همین اثنا با گشوده شدن درب محل نگهداری زندانیان امنیتی برای توزیع غذا، متهمان به دلیل حضور در هواخوری از فرصت پیش‌آمده سوءاستفاده کرده و به سرعت وارد حریم نگهداری زندانیان امنیتی شده و ظرف مدت زمانی کمتر از دو دقیقه، علیرضا شیرمحمدعلی را مورد ضرب و جرح قرار داده که نهایتاً با حضور عوامل زندان و انتقال مصدوم به بیمارستان خارج از زندان، اقدامات پزشکی فاقد نتیجه بوده و نامبرده در بیمارستان فوت می‌کند.

آغاز واکنش‌های رسمی مقامات؛ اسماعیلی: رئیس قوه‌‌ قضاییه دستور پیگیری پرونده را داده است

همزمان غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌ قضاییه در واکنشی که بعد از حضور رئیس جدید قوه‌ قضاییه بسیاری از سیاسیون آن را نشان از رویکرد متفاوت این قوه دانستند، ضمن تاکید بر دستور رئیس قوه‌ قضاییه برای رسیدگی به این پرونده اعلام کرد: مقرر شد هم از ناحیه سازمان زندان‌ها و هم ازسوی دادستانی کل‌ کشور دو تیم مجزا در مورد سهل‌انگاری یا قصور احتمالی ماموران مربوط، بررسی دقیق انجام دهند و نتیجه به ایشان گزارش شود و در صورت محرز شدن تخلف یا جرم، برخورد قاطع و مناسب انجام پذیرد.

وکیل شیرمحمدعلی: 18 تیر قرار دادگاه تجدیدنظر موکلم بود

محمدهادی عرفانیان‌کاسب، وکیل علیرضا شیرمحمدعلی، درباره موکل خود به روزنامه اعتماد گفت: موکلم به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت شده بود. عناوین اتهامی ایشان نیز سه عنوان ذکر توهین به مقدسات، توهین به مسئولان رده‌بالای نظام و تبلیغ علیه نظام بوده و آقای قاضی مقیسه در شعبه 28 دادگاه انقلاب، حکم هشت سال زندان را در نظر گرفته بود.

او همچنین گفته بود که قرار بوده دادگاه تجدید نظر شیرمحمدعلی 18 تیرماه برگزار شود.

اعلام رسمی این خبر از طرف سازمان زندان‌ها واکنش‌های متفاوتی در پی داشت.

کاظمی: باید از زندان فشافویه بازدید کنیم

محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی که پیش از این در جریان بازداشت معترضان سال 96 هم به عنوان نماینده از طرف مجلس مامور بازدید برخی از زندان‌های کشور بود، در این‌باره گفت: معتقدم باید از زندان فشافویه بازدید کنیم؛ کمااینکه بعد از اتفاقات دی‌ماه 96 هم شخصاً از انفرادی برخی زندان‌ها بازدید کردم.

سوال مطهری و حضرتی از وزیر دادگستری

برهمین اساس علی مطهری و الیاس حضرتی، نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای از علیرضا آوایی، وزیر دادگستری، درباره علت مرگ مرحوم شیرمحمدعلی در زندان فشافویه طرح سوال کردند.

سوال این دو نماینده از وزیر دادگستری در حالی طرح شده است که بر اساس قانون، وزیر دادگستری نفوذی در قوه‌ قضاییه ندارد و قوه‌ قضاییه و زیرمجموعه‌های آن هم طبق اصل تفکیک قوا، به دولت یا مجلس پاسخگو نیستند. بحث پاسخگو نبودن سازمان زندان‌ها پیش از این نیز بارها مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

کیفرخواست قتل روی میز قاضی

29 خردادماه باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد که پرونده قتل عمدی علیرضا شیرمحمدعلی پس از صدور کیفرخواست برای رسیدگی روی میز قاضی بابایی، رئیس شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران، قرار گرفت.

انتقاد صادقی از پاسخگو نبودن سازمان زندان‌ها به مجلس

محمود صادقی دیگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر لزوم اجازه بازدید نمایندگان مجلس از زندان‌های کشور به ایلنا گفت: به آقای اسماعیلی سخنگوی محترم قوه قضاییه گفتم پیرو درخواست‌های مکرر و قبلی، اجازه بازدید از زندان‌ها را داشته باشیم، متاسفانه در گذشته به ما این اجازه را ندادند.

او از جمله چهره‌های سیاسی کشور است که بر اساس عملکردهای اخیر در قوه قضاییه، ابراز امیدواری کرده است که با حضور آقای رئیسی در جایگاه ریاست این قوه درهای زندان برای بازدید نمایندگان باز شود.

صادقی همچنین با اشاره به موضوعی که طی سال‌های گذشته همواره مورد تاکید برخی از نمایندگان مجلس، اعضایی از دولت و فعالا سیاسی قرار گرفته، نسبت به اینکه سازمان‌ زندان‌ها یکی از زیرمجموعه‌های قوه‌ قضاییه به شمار می‌رود، انتقاد می‌کند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با تاکید بر عدم پاسخگویی این نهاد عنوان کرد: متاسفانه دوستان پاسخگو نیستند و همیشه ما درگیر این موضوع هستیم که این عزیزان پاسخ ما را بدهند. از آقای رئیسی انتظار می‌رود تحولی در زمینه به وجود آورند.

او تاکید کرد: نظارت بر زندان‌ها به معنی مچ‌گیری، پیدا کردن نقطه‌ضعف و نقد نیست، بسیاری از اوقات نظارت و بازدید است که نیازها را برطرف کند.

سیدحسن خمینی بعد از خطاب قرار گرفتن از طرف مادر مقتول، از او دلجویی کرد

جواد امام، فعال‌سیاسی اصلاح‌طلب و مدیرعامل بنیاد باران، خبر داد سیدحسن خمینی، نوه امام‌خمینی، با خانواده علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی‌ سیاسی که در زندان فشافویه کشته‌ شده، تماس‌ گرفته و ضمن ابراز تاسف، با آن خانواده ‌همدردی کرده و قول داده که برای «رسیدگی به دادخواهی» قضایی خانواده شیرمحمدعلی، «از طریق مسئولان مربوط» موضوع را پیگیری کند.

گفته می‌شود دلیل تماس سیدحسن خمینی این بوده که مهناز سرابی، مادر شیرمحمدعلی، در ویدئویی که از او منتشر شده روز تشییع جنازه بر سر مزار فرزندش، خطاب به سیدحسن خمینی گفته که فرزندش را بابت «اتهام‌ توهین به امام‌ خمینی» به زندان برده‌اند و سیدحسن از این طریق از او دلجویی کرده است.

مادر شیرمحمدعلی: خونخواه فرزندم هستم/ چرا رئیس زندان سهل‌انگاری کرده است؟

مهناز سرابی، مادر شیرمحمدعلی، در گفت‌وگوی اخیر خود با سایت جماران ضمن تاکید بر این موضوع که جز سیدحسن خمینی کسی از مسئولان با او تماسی نداشته است، عنوان کرد: فقط این را به گوش آقای رئیسی برسانید که من خونخواه فرزندم هستم. دست‌های پشت پرده را می‌خواهم. چرا رئیس زندان سهل‌انگاری کرده است؟ آیا افسر نگهبان کلید را به یک زندانی داده است و او در را باز کرده؟! دوربین‌ها کجا بودند؟ چرا دوربین‌ها صحنه را نگرفتند؟ وقتی از بچه من هفت دقیقه خون می‌رفت افسر نگهبان کجا بوده و چرا بعد با یک گارد ویژه آمده؟ چرا جوان 21ساله من این‌گونه باید سلاخی شود؟ به چه حکمی؟ به چه جرمی؟ به چه اعتقاد و عقیده‌ای؟ ما مسلمانیم. باید مسلمان، مسلمان را این‌گونه سلاخی کند و افسر نگهبان نباشد؟ این حق است؟

جهانگیر: کمتر از 90 ثانیه با سرامیک شیرمحمدعلی را مجروح کردند

پس از این اظهارات، مادر شیرمحمدعلی چهارشنبه پنجم تیر اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها، ضمن اشاره به دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر پیگیری موضوع قتل فشافویه، گفت: مسئولان سازمان زندان‌ها به نمایندگی از ریاست قوه به خانواده آن مرحوم سرکشی و مراتب تسلیت خود را اعلام کرده و پیگیر این موضوع هستند و ما اجازه نمی‌دهیم حقوق این فرد تضییع شود.

او همچنین با اشاره به جزئیات بیشتری از قتل این جوان 21ساله در زندان فشافویه بیان کرد: این اتفاق در 90 ثانیه رخ داده است؛ یعنی در کمتر از دو دقیقه این درگیری پیش آمده و زندانیان با سرامیک شکسته به آن مرحوم حمله کرده‌اند و این حمله به قدری سریع بوده که تا رسیدن مسئولان زندان او را مجروح کرده‌اند.

علیرضا شیرمحمدعلی که بود؟

علیرضا شیرمحمدعلی جوان 21ساله‌ ساکن تهران بود که به گفته وکیلش 24 تیرماه 1397 به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت شد. محمدهادی عرفانیان‌کاسب، وکیل او، عنوان کرده که موکلش در دادگاه بدوی به اتهام اهانت به رهبری، اهانت به بنیان‌گذار انقلاب، تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات به هشت سال زندان محکوم شده بود.

مدیریت یک کانال تلگرامی نیز یکی از مصادیق اتهامی علیرضا شیرمحمد‌علی عنوان شده بود. دادگاه تجدید نظر او قرار بود 18 تیرماه امسال برگزار شود. شیرمحمدعلی در اندرزگاه 11، زندان تهران بزرگ (زندان فشافویه)، برای گذران دوران محکومیت خود حضور داشته است. به گفته وکلیش شیرمحمدعلی سه ماه پیش، به همراه هم‌بند خود دست به اعتصاب غذا زدند و خواستار انتقال به زندان دیگر و رعایت اصل تفکیک جرائم شدند.

لزوم تغییر در جایگاه سازمان زندان‌ها، آری یا نه؟

با وجود سرنوشتی که شیرمحمدعلی به آن دچار شد، شاید آنچه بیش از هر چیز دیگری باید مورد توجه قرار گیرد تاکید مادر اوست که طی گفت‌وگویی اعلام کرد این موضوع نباید برای جوان‌های دیگر تکرار شود. باید دید با وجود تاکید فعالان سیاسی-اجتماعی، نمایندگان مجلس و سیدابراهیم رئیسی، آیا نظارت بر زندان‌ها و تامین امنیت زندانیان بهتر از قبل خواهد شد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها