سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه:

بیش از 15 لایحه و آئین نامه در بخش‌های مختلف تصویب و ابلاغ شد

رییس قوه قضائیه طی اظهاراتی در محضر مقام معظم رهبری با اشاره به تصویب و ابلاغ 15 لایحه، گفت: همکاران دستگاه قضایی برای کاهش جمعیت کیفری و ورود پرونده ها، اصلاح نظام دادرسی، رفع موانع فرآیند دادرسی و حفظ سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی برای قوه قضاییه، مصمم هستند.

بیش از 15 لایحه و آئین نامه در بخش‌های مختلف تصویب و ابلاغ شد
کد خبر: 316199
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۶ ۰۸:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| حجت الاسلام و المسلمین «سیدابراهیم رئیسی» طی اظهاراتی در محضر مقام معظم رهبری با گرامیداشت ایام شهادت 72 تن از یاران امام (ره) و انقلاب به ویژه سید شهیدان آیت الله شهید بهشتی، اظهار داشت: شخصیت آیت الله بهشتی همواره برای دستگاه قضا به عنوان یک شخصیت الگو و نمونه در خدامحوری، مردم گرایی، ولایی بودن، برنامه ریز، تشکیلاتی، نوگرا، مبتکر و اهل مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان است و امیدواریم در این ایام همه مردم به ویژه ما در دستگاه قضائی با دعای حضرت مستطاب عالی و همه نیکان و خوبان بتوانیم به این بزرگ مرد اقتدا کرده و به همه شاخص‌های ارزشمند شخصیت والای شهید بهشتی تاسی کنیم.

وی ضمن ارج نهادن به همه تلاش‌هایی که در ادوار مختلف قوه قضائیه در 40 سال بعد از انقلاب صورت گرفته و مسئولان پیشین قوه قضائیه و همه همکارانی که در سراسر کشور در طول این 40 سال مخلصانه و با صدور احکام عادلانه امنیت، عدالت احقاق حقوق و ابطال باطل را در جامعه محقق کردند، گفت: با همه تلاش‌های که در این ادوار شده، در بستر 40 ساله گام اول انقلاب اسلامی و در دادگستری مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، لیکن شرایط فعلی دستگاه قضائی با آنچه باید متفاوت است.

حجت الاسلام رییسی تصریح کرد: آنچه به عنوان یک ضرورت، حضرتعالی در حکم شریفتان ابلاغ فرمودید ضرورت انجام یک تحول در دستگاه قضائی است. این تحول امر مبارک شما و خواست مردم عزیز و قضات بصیر و فهیم و درد آشنای دستگاه قضا است.

رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: امروز با امر مبارک شما، همه قضات و همکاران بنده در سراسر کشور این آمادگی را دارند که با اخلاص و استمداد از ارواح مطهر اولیای خدا و با هدایت و رهنمودهای حضرت مستطاب عالی این تحول را در دستگاه قضائی رقم بزنند.

وی با بیان اینکه در گام اول این تحول اقداماتی ضرورت داشت که در کوتاه مدت صورت گیرد، ادامه داد: اولین اقدام در تحول قضائی و اجرای دستور حضرتعالی، زمانبندی تحول و مشخص کردن مأموریت هر یک از حوزه‌ها در انجام تحول بود.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه این حرکت شکل گرفت، تصریح کرد: با نشست‌های متعدد کارشناسی با مسئولان عالی دستگاه‌های مختلف، 20 دستگاه در بخش‌های مختلف و دستگاه قضائی موظف و متعهد شدند که موضوع تحول را به عنوان یک حرکت اولاً کوتاه مدت، ثانیاً میان مدت و انشاالله در ادامه راه بلند مدت، رقم بزنند.

وی با بیان اینکه کار کوتاه مدت را همکاران در بخش‌های مختلف آغاز کرده‌اند، گفت: در حوزه ریاست قوه قضائیه اموری که باید بعد از تصویب قانون انجام می‌شد؛ آئین نامه‌های مربوطه به آن با تلاش مضاعف همکاران آماده شد و بیش از 15 لایحه و آئین نامه در بخش‌های مختلف تصویب و ابلاغ شد که هرکدام از این لوایح و آئین‌نامه‌ها در جهت نظم دادن به امور بسیار نقش آفرین است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: موضوع اجرای احکام یکی از این آئین نامه‌ها است که قریب به 170 ماده دارد و با تدقیق و پژوهش و کار بسیار مستمری که از ناحیه همکاران تهیه و پیگیری شده، آماده ابلاغ شده است.

حجت الاسلام رئیسی ادامه داد: آئین نامه سازمان بازرسی کل کشور، لایحه مربوط به ثبت شرکت‌ها که در جهت تنسیق و نظم بیشتر برای ثبت شرکت‌ها و جلوگیری از شرکت‌های صوری و کاغذی بسیار نقش آفرین است، نیز از جمله این اقدامات است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تشکیل شوراهای عالی فراقوه‌ای ظرف این مدت که به موجب قانون باید تشکیل می‌شد، اظهار کرد: شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم، دادرسی الکترونیک و حقوق شهروندی که همه این شوراها بستر قانونی دارد و باید فعال می‌شد که در این دوره هم تشکیل و هم دبیرخانه‌های آن‌ها فعال شد.


وی تصریح کرد: پرونده‌های مربوط به اصل 49 قانون اساسی و موضوع استیذان با نظر ارزشمند و راهنمایی حضرت مستطاب عالی، در این مدت تعیین تکلیف گردید و امور معوقه در این بخش نداریم.

رئیس دستگاه قضا در ارتباط با فعال شدن حوزه‌های نظارتی نیز گفت: فعالیت دیوان عالی کشور به عنوان نظارت بر آرای محاکم و دادستانی کل کشور به عنوان نظارت بر دادسراها، مضاعف شد به ویژه حضور دیوان عالی کشور در استان‌ها برای اینکه قضات مجرب و پیشکسوت و دارای اندوخته‌های ارزشمند قضایی بتوانند در کنار قضاتی که در استان‌ها مشغول فعالیت هستند، باشند و آن‌ها را هدایت و حمایت کنند نیز در این دوره آغاز شد.

وی با اشاره به تلاش مضاعف دادسرای انتظامی قضات و بخش‌های وابسته برای صیانت از دستگاه قضایی، اظهار کرد: تاکید حضرتعالی همواره بر سلامت دستگاه قضایی بوده و هست و این سلامت را باید ارتقا بخشیم و از همکاران عزیزی که شبانه روز به رغم کمبودهای بودجه‌ای، اعتبارات، نیروی انسانی و ابزار کار مجاهدت می‌کنند و به گونه‌ای عمل کرده‌اند که پرونده برای رسیدگی به صورتی که معوق و مسن باشد، کمتر در کشور داریم، صیانت کنیم.

حجت الاسلام رئیسی تصریح کرد: در سه نشستی که با رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها داشتیم تاکید کردیم که پرونده مسن و معوقه نباید در هیچ جایی از دادگستری و عدلیه وجود داشته باشد و در بخش‌هایی که پرونده مسن وجود دارد و دادرسی آن‌ها به دلیل کمبود نیروی انسانی و افزایش ورودی به تعویق افتاده، همکاران در استان‌ها تصمیم گرفتند که در مدتی کوتاه این دادرسی را در زمان مناسب قرار دهند.

رئیس قوه قضاییه افزود: احساس ما این است که مجموعه همکاران در قوه قضاییه برای کاهش جمعیت کیفری و ورود پرونده به دستگاه قضایی، اصلاح نظام دادرسی، رفع موانع فرآیند دادرسی و حفظ سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی برای دستگاه قضایی، مصمم هستند تا با پیگیری‌هایشان آنچه را در حکم نورانی حضرت مستطاب عالی که بنده از آن به عنوان منشور دستگاه قضائی در دوره تحول یاد می‌کنم، تحقق پیدا کند و ما کارنامه درخشانی از آنچه همکاران عزیز و سربازان شما در جای جای کشور انجام می‌دهند بتوانیم در مدتی کوتاهی تقدیم حضورتان کنیم که امیدهایی در این رابطه در اقدامات فعلی وجود دارد.

حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: در ارتباط با حرکت فعال برای قوه قضاییه در سازمان‌ها و در دستگاه‌های مختلف، جایگاه تصمیم سازی و تصمیم گیری، ظرفیتی در قانون به منظور حضور رئیس قوه قضائیه در شوراهای عالی و مسئولان عالی قوه قضائیه و رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها در برخی شوراهای دیگر، پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: به همکاران تاکید شده که باید به صورت فعال در این شوراها شرکت کنند و این ظرفیت نه در قالب یک وضعیت صوری و شکلی، بلکه به صورت واقعی باید کاملاً برای قوه قضاییه که در نظارت بر اجرای صحیح قانون و حسن اجرای امور نقش دارد، احیا شود.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به حضور فعال دستگاه قضا در بخش‌های مختلف، گفت: حضور قوه قضاییه به عنوان مطالبه کننده حقوق عامه و همچنین در حوزه پیش بینی و پیشگیری نه فقط برای برخورد با یک موضوع جرم و جنایت و رسیدگی به آن، که خود این رسیدگی هم اگر متناسب حکم صادر شود و در زمان خود اجرا شود، می‌تواند صبغه پیشگیری داشته باشد، از دیگر اقدامات قابل توجه است.

وی افزود: در حوزه قضاوت رسیدگی دقیق و سریع که نه سرعت فدای دقت شود و نه دقت فدای سرعت در دستور کار است و صدور احکام متقن با نظارت دستگاه‌های نظارتی امیدواریم بتواند بیش از پیش واقع شود و حتی اعلام کردیم که این آرا می‌تواند در منظر و مرئای حقوقدانان و صاحبان خرد و اندیشه قرار گیرد و اگر نقد و نظری دارند مطرح کنند تا ضمن حذف اسامی افراد، کیفیت آرای دستگاه قضایی روز به روز بالا رود که سامانه آن نیز فعال شده است.


حجت الاسلام رییسی اظهار کرد: برخلاف اینکه دشمن می‌خواهد دستگاه قضایی را دستگاهی ناکارآمد و دستگاه‌های اداری کشور را فاسد و غیرمردمی جلوه دهد، با تبعیت از اوامر مطاع حضرتعالی، تصمیم قاطع همکاران این است که اقدامات و تلاش‌ها را مضاعف کرده و دستگاه قضائی انقلابی، مردمی و ضد فساد را به مردم و جامعه نشان دهند.

وی با اشاره به تحولی که قرار است در بستر گام دوم انقلاب واقع شود و مورد انتظار و تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: در این رابطه حتماً بخش‌های مبارزه با فساد را عموماً و فساد اقتصادی را خصوصاً، فعال‌تر خواهیم کرد، مجتمع مبارزه با فساد اقتصادی در گام اول فعال خواهد شد و در گام دوم تمامی بخش‌های مرتبط با مبارزه با فساد اقتصادی به صورت منسجم و سازمان یافته فعال خواهند شد.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: در این زمینه مقدمه کار و آنچه به موجب قانون اساسی و اختیارات مفوضه مقام معظم رهبری بر عهده رئیس قوه قضائیه است، تحقق پیدا خواهد کرد و آنچه مربوط به تصویب قوانین در مجلس است، همکاران ما در کمیسیون قضائی مجلس فعال هستند و امیدواریم با همکاری مجلس و دولت این کار اتفاق بیفتد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره دستور مقام معظم رهبری در خصوص تعامل بین قوا نیز گفت: این موضوع را در دستور کار قرار دادیم، به همکاران تاکید کردیم و بنده نیز خودم را موظف به این امر می‌دانم که همکاری، همیاری، درکنار هم بودن و فعالیت مشترک را نسبت به همه قوا و بخش‌های حکومتی و حاکمیتی به عنوان یک وظیفه اصلی تلقی کنیم، چون امروز ما باید در مقابل کج اندیشان، بدخواهان و دشمنان یدی منسجم باشیم.

حجت الاسلام رییسی گفت: آنچه سربازان مقام معظم رهبری در نیروهای مسلح به عنوان عمل و رفتار با راهبرد مقاومت انجام می‌دهند، اقتدار و عزتی است که برای کشور آفریدند، امروز اقتدار و عزت نظام نزد همه عالم در منطقه و در بین مردم کشور بر کسی پوشیده نیست.

وی تاکید کرد: راهبرد مقاومت جواب داد و سربازان مقام معظم رهبری با عمل به راهبرد مقاومت عزت، اقتدار و افتخار آفریدند.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها