یک هفته با کتاب؛

حضور پررنگ ترجمه ایران در کشورهای مختلف در هفته‌ای که گذشت

هفته‌ای که گذشت حاوی دو خبر مهم در عرصه ترجمه ایران بود که یکی به جمهوری چک و دیگری به کره جنوبی و نمایشگاه کتاب سئول مربوط می‌شود.

حضور پررنگ ترجمه ایران در کشورهای مختلف در هفته‌ای که گذشت
کد خبر: 316402
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۷ ۱۱:۰۸:۰۹

اعتمادآنلاین| گزارش هفتگی اخبار مهم حوزه کتاب و نشر، با توجه به هفته‌های گذشته، این‌هفته از نظر کمیت وضعیت نسبتاً خوبی دارد و با 17 خبر می‌توان آن را پرخبر عنوان کرد. بین این خبرها هم، 5 خبر مربوط به اتفاقات خارجی و حضور ایران در عرضه بین‌المللی ادبیات و نشر است.

مرور خبرها را با اخباری درباره مبارزه با نمایشگاه‌های غیرقانونی کتاب و توضیحات وزارت ارشاد درباره کاغذ وارداتی آغاز می‌کنیم که در ادامه، خبر نشست خبری باغ کتاب، آغاز نام‌نویسی بیمه تکمیلی اهالی فرهنگ و خبری هم درباره بیماری یکی از نسخه‌شناسان پیشکسوت کشور مرور می‌شود. تعدیل نیرو در انتشارات سروش، برگزاری نشست هم‌فکری طرح تابستانه کتاب، جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، جشنواره میراث مکتوب رضوی و جشنواره خاطره‌نویسی کتابداران از دیگر موضوعات خبرهایی هستند که در این گزارش مرور می‌کنیم.

اختتامیه جایزه فرشته و افتتاح شهر کودک در شهرکتاب رویان هم 2 خبر پایانی بخشِ خبرهای داخلی گزارش «یک‌هفته با کتاب» این هفته هستند. 5 خبری هم که در ادامه این خبرها می‌آیند، خبرهای خارجی و بین‌المللی هستند. تقدیر وزارت خارجه جمهوری چک از مترجم ایرانی، ماریو بارگاس یوسا، جایزه ادبی جورج اورول، نمایشگاه کتاب سئول و همکاری ایران و کره جنوبی و رونمایی از یک کتاب مهم در اندونزی موضوع اصلی این خبرها هستند.

از حیث اهمیت اخبار، می‌توان دو خبری را که مربوط به تقدیر از مترجم ایرانی و تقویت همکاری‌های ترجمه با مولفان کره جنوبی است، در کنار یکدیگر قرار داد و این هفته را هفته مهمی برای ترجمه ایران عنوان کرد.

در ادامه مشروح گزارش مرور مهم‌ترین خبرهای حوزه کتاب و نشر را در هفته‌ای که گذشت، می‌خوانیم:

مبارزه اتاق اصناف تهران با نمایشگاه‌های غیرقانونی کتاب

طبق یکی از خبرهای روز سه‌شنبه سوم تیر، اعلام شد اتاق اصناف تهران با ارسال نامه‌ای به ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت درخصوص نحوه برخورد با برگزاری نمایشگاه‌های پارک‌ها، وزارتخانه‌ها، متروها و … درخواست ارائه طریق کرده است.

چندی پیش اتحادیه ناشران و کتابفروشان با ارسال نامه هایی از اتاق اصناف تهران درخواست کرده تا نحوه برخورد جدی و اساسی با برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها در پارکها، وزارتخانه هاو فضاهای شهری را معین کند. در همین زمینه اتاق اصناف تهران پیرو نامه‌های این اتحادیه با ارسال نامه‌ای به ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت درخصوص نحوه برخورد با برگزاری نمایشگاههای پارکها، وزارتخانه‌ها، متروها و … درخواست ارائه طریق کرده است.

توضیحات جدید وزارت ارشاد در خصوص توزیع کاغذ

اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز چهارشنبه 5 تیر درباره انتشار گزارشی در برخی رسانه‌ها مبنی بر واردات کاغذ غیر استاندارد، توضیحاتی منتشرکرد که این توضیحات در قالب یک اطلاعیه ارائه شد و محوریت موضوع آن، واردات کاغذ غیر استاندارد بود.

برگزاری نشست خبری مدیرعامل باغ کتاب

نشست خبری محسن جلالی فراهانی مدیرعامل باغ کتاب تهران و مهدی رمضانی معاون وی در آستانه سالگرد تأسیس این مرکز فرهنگی صبح سه‌شنبه این‌هفته در محل باغ کتاب تهران برگزار شد.

آغاز نام نویسی بیمه تکمیلی اهالی فرهنگ

روز شنبه این هفته، نام نویسی بیمه درمان تکمیلی، عمر و حوادث اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در صندوق اعتباری هنر شروع شد. به‌این‌ترتیب اعضای صندوق اعتباری هنر در سراسر کشور برای استفاده از خدمات بیمه درمان تکمیلی می‌توانند به پایگاه اینترنتی معرفی‌شده در متن خبری که روز اول تیر منتشر شد، مراجعه کنند. در این‌زمینه تمام خدمات به‌صورت الکترونیک و از طریق سامانه بیمانو به اعضا ارائه می‌شود.

بهبود وضع جسمانی نسخه‌شناس پیشکسوت

مهدی مدائنی مصحح و نسخه‌شناس پیشکسوت در گفتگویی که دیروز چهارشنبه با مهر داشت، گفت: مدتی است که دچار بیماری قند و پوکی استخوان شده‌ام. چندی پیش نیز هر دو چشمم خونریزی کرده بود که عمل جراحی کردم و خوشبختانه اکنون اوضاع جسمی‌ام خوب است.

این مصحح نسخه‌های خطی پس از مبارزه با بیماری اکنون آماده انتشار تازه‌ترین اثر خود، تصحیح «اغراض الطبیه» اسماعیل جرجانی می‌شود.

تعدیل 6 نفر از نیروهای انتشارات سروش

انتشارات سروش روز جمعه 31 خرداد و پیش از شروع این هفته، اقدام به تعدیل 6 نفر از نیروهای انسانی خود کرد. این اقدام در راستانی اقدامات و تعدیل‌نیروهای پیشین این ناشر طی چند سال اخیر انجام شد که دلیلش مشکلات مالی این ناشر است. 6 نیروی تعدیل‌شده از نیروهای قراردادی انتشارات سروش بوده‌اند که بعدازظهر روز جمعه از پایان همکاری‌شان با این ناشر باخبر شدند.

برگزاری نشست هم‌فکری طرح تابستانه کتاب

نشست هم‌اندیشی «تابستانه کتاب 98» عصر دیروز چهارشنبه در سرای اهل قلم برگزار شد. این برنامه با هدف ارزیابی این طرحها و همچنین تبادل نظر، ارائه تجربیات و پیشنهادات برگزار شد با حضور مسئولان موسسه خانه کتاب، اهالی فرهنگ و رسانه، تشکل‌های نشر، انجمن‌ها، کتابفروشان و ناشران همراه بود.

آغاز جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان

با شروع تیرماه، چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور کلید خورد. این رویداد توسط معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و نهادهای همکار از جمله نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در شهرها و روستاهای سراسر ایران برگزار می‌شود.

تمدید مهلت نخستین جشنواره میراث مکتوب رضوی

طبق یکی از خبرهای روز یکشنبه این هفته، مهلت ارسال اثر به نخستین جشنواره میراث مکتوب رضوی (ع) با هدف ایجاد جریان مستمر و پویا برای بسط و گسترش سیره و معارف رضوی در آثار مکتوب و بهره‌مندی از تجربیات و نظرات نخبگان حوزوی، دانشگاهی، فرهنگی و هنری در زمینه فرهنگ رضوی برگزار می‌شود، تا 15 تیر تمدید شد.

آغاز داوری نهایی سومین جشنواره خاطره‌نویسی کتابداران

دبیرخانه سومین دوره جشنواره خاطره‌نویسی کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی این‌هفته، با اعلام اتمام داوری مقدماتی و راهیابی 500 خاطره به مرحله دوم این جشنواره، از آغاز داوری مرحله نهایی جشنواره خاطره‌نویسی خبر داد.

معرفی برگزیدگان پنجمین جایزه فرشته

خبر معرفی برگزیدگان پنجمین دوره جایزه فرشته از جمله خبر های روز جمعه هفته گذشته است که به‌دلیل انتشارش در این‌هفته، در گزارش مرور می‌شود. به موجب این خبر، آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان پنجمین دوره جایزه فرشته با موضوع جاده، عصر جمعه 31 خرداد، با حضور اهالی فرهنگ و ادب در باغ نگارستان تهران برگزار شد.

افتتاح شهر کودک در شهرکتاب رویان

مراسم ششمین سالگرد افتتاح شهر کتاب رویان در شهر نور استان مازندران و افتتاح شهر کودک در این شعبه شهر کتاب روز پنجشنبه 30 خرداد برگزار شد. این خبر هم وضعیتی مانند خبر قبلی و البته خبر بعدی دارد که مرور اخبار بین‌المللی و خارجی گزارش از آن آغاز می‌شود.

تقدیر وزارت خارجه جمهوری چک از مترجم ایرانی

این خبر هم مربوط به هفته گذشته است اما چون روز شنبه اول تیر منتشر شد در اخبار حوزه کتاب این هفته مرورش می‌کنیم. به‌موجب این خبر، مراسم اهدای جایزه گراتیاس آجیت the Gratias agit Award به رضا میرچی مترجم ایرانی مقیم شهر پراگ روز جمعه 24 خرداد، 14 ژوئن با حضور وزیر امور خارجه چک و مترجم مذکور در شهر پراگ برگزار شد.

در این مراسم توماش پاتریچک جایزه مذکور را به‌خاطر ترویج و شناساندن فرهنگ دو کشور ایران و چک به میرچی اهدا کرد.

خبر یوسا درباره رمان جدیدش

ماریو بارگاس یوسا نویسنده مشهور پرویی اعلام کرد یک رمان جدید از وی در ماه اکتبر به بازار می‌آید. این نویسنده با حضور در نمایشگاه کتاب مادرید، خبر انتشار رمان جدیدش را اعلام کرد و گفت داستان این رمان درباره یک دوست دومینیکنی است که از سال 1975 که یوسا از این کشور دیدار کرد خاطره‌اش تا کنون با وی مانده است.

معرفی امسال جایزه ادبی جورج اورول

طبق خبری که دیروز چهارشنبه در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت، جایزه ادبی جورج اورول که به آثار سیاسی اهدا می شود «شیرفروش» آنا برنز را به عنوان برنده سال 2019 خود در بخش ادبیات سیاسی انتخاب کرد.

جایزه جورج اورول که از امسال در دو بخش داستانی و غیرداستانی اهدا می‌شود، برندگان خود را معرفی کرد. در حالی که امسال 6 فینالیست در بخش ادبیات داستانی انتخاب شده بودند، رمان «شیرفروش» نوشته آنا برنز که پیشتر جایزه بوکر را هم دریافت کرده بود، به عنوان برنده بخش داستانی این جایزه انتخاب شد.

پایان نمایشگاه کتاب سئول با توافق برای ترجمه آثار ایرانی

نمایشگاه کتاب سئول یکشنبه دوم تیر به کار خود پایان داد و مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران بر اساس تفاهم‌نامه تبادل رایگان غرفه با نمایشگاه کتاب سئول در غرفه‌ای به مساحت 18 مترمربع در این نمایشگاه حضور داشت و کتاب‌هایی در حوزه ایران‌شناسی، کودک و نوجوان، هنر، ادبیات معاصر را در معرض دید عموم قرارداد.

در نتیجه اقدامات و مذاکرات صورت گرفته ایران با ناشران کره‌ای حاضر در این رویداد، توافق شد آثار ادبی دو کشور از طریق آژانس‌های ادبی منتخب معرفی شوند تا نسبت به ترجمه و انتشار آثار توسط ناشران اقدام شود.

رونمایی کتاب «در نهان 212» در اندونزی

مراسم رونمایی از کتاب «در نهان 212 (212 Undercover)» نوشته سری وولانداری و إویتا فجر در سالن ساختمان موزه مبارزه 45 (Gedung Joang) جاکارتا برگزار شد.

این کتاب واقعیت‌های پشت صحنه تظاهرات عظیم 212 (2 دسامبر 2016) را آشکار می‌کند که در 2 دسامبر سال 2016 که بعد از آن به 212 معروف شد، یک حادثه تاریخی و به یاد ماندنی است که میلیون‌ها مسلمان در این کشور جمع شدند. این حادثه به دلیل اشتباه سخن باسوکی چاهایا پورنامه معروف به آهوک، استاندار سابق جاکارتا بود که به یک موضوع محلی و سپس موضوع ملی تبدیل شد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها