اجلاس جی ۲۰؛

آبه خواستار کاهش تنش‌های دیپلماتیک بین ایران-آمریکا شد/ دعوت سیسی از آبه برای سفر به مصر/ نخست‌وزیر هند خواستار مبارزه با تروریسم شد/ درخواست آبه از رهبران جهان برای حفظ رشد اقتصادی/ موضوع هسته‌ای ایران باید مسالمت‌آمیز حل شود/ درخواست ترزا می از پوتین

سران گروه 20 صبح امروز (جمعه) با مشارکت 37 کشور و سازمان بین‌المللی نشست خود را در اوزاکای ژاپن آغاز کردند.

آبه خواستار کاهش تنش‌های دیپلماتیک بین ایران-آمریکا شد/ دعوت سیسی از آبه برای سفر به مصر/ نخست‌وزیر هند خواستار مبارزه با تروریسم شد/ درخواست آبه از رهبران جهان برای حفظ رشد اقتصادی/ موضوع هسته‌ای ایران باید مسالمت‌آمیز حل شود/ درخواست ترزا می از پوتین
کد خبر: 316443
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۷ ۱۴:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نشست جی‌20 در حالی شروع به کار کرد که مناقشات جنجال‌برانگیزی درباره تجارت، تنش‌های ژئو سیاسی و تغییرات آب و هوایی بر آن سایه افکنده است.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در سخنرانی خود در افتتاحیه این نشست گفت: ما فرصت عظیمی در این اجلاس برای تشویق به توسعه اقتصادی جهان داریم.

وی اظهار کرد: سازمان تجارت جهانی باید اصلاحاتی را انجام دهد که ما بتوانیم تجارت چند جانبه داشته باشیم.

نخست وزیر ژاپن در اظهارات خود در نشست گروه 20 گفت: اقتصاد آزاد و باز اساس صلح و رفاه است در حالی که نگرانی و نارضایتی نسبت به تغییرات ناگهانی به خاطر جهانی سازی در زمانی که باعث ایجاد سیاست حمایت از صنایع داخلی می‌شود باعث رویارویی شدید میان کشورها خواهد شد اما انجام اقدامات تجاری تلافی جویانه به نفع هیچ‌کس نخواهد بود.

وی تاکید کرد: ژاپن به دنبال ارتقای تجارت آزاد و اصلاح سیستم تجاری چند جانبه و همچنین مذاکرات مداوم در خصوص توافقات همکاری اقتصادی با دیگر کشورها است.

نخست وزیر ژاپن همچنین خواستار اصلاح سازمان تجارت جهانی شد و تاکید کرد: این اقدام برای حفظ یک سیستم تجاری چند جانبه لازم و ضروری است.

آبه افزود: اصلاح سازمان تجارت جهانی برای حفظ سیستم تجاری چند جانبه امری ضروری محسوب می‌شود چرا که با گذر زمان هیچ تغییری در این سازمان به وجود نیامده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز تاکید کرد: برای آینده‌ای تلاش می‌کنیم که تمام ملت‌های جهان از اقتصاد دیجیتال بهره مند شوند.

رئیس جمهور آمریکا امروز (جمعه) در جریان سخنرانی در نشست گروه 20 که در شهر اوزاکای ژاپن برگزار شد گفت: همزمان با اینکه ما تجارت دیجیتال را توسعه می‌دهیم باید انعطاف پذیری و امنیت شبکه‌های جی 5مان را نیز تأمین کنیم. این برای رفاه و امنیت مشترک ما امری ضروری محسوب می‌شود.

قرار است در این اجلاس هشت موضع اصلی در چارچوب اقتصاد جهانی، توانایی‌ زنان، توسعه، تجارت، سرمایه‌گذاری و ابتکار، بهداشت و محیط زیست و نیز پرونده اشتغال بررسی شود.

درخواست آبه از رهبران جهان؛ به حفظ ثبات و رشد اقتصادی متعهد باشید

در شرایطی که رهبران 20 اقتصاد برتر جهان برای رایزنی در خصوص مسائل مختلف در شهر اوزاکا گرد هم آمده‌اند، نخست وزیر ژاپن با ابراز نگرانی نسبت به تنش‌های رو به افزایش کنونی گفت که هیچ کس از منازعات فعلی سود نخواهد برد. آبه خواستار ایجاد نظامی آزاد و باز در اقتصاد جهانی شد.

اختلاف تجاری بین چین و ژاپن بر سر مسائل تجاری یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های رهبران جهان است و بسیاری از کشورها از جمله ژاپن و فرانسه که ارتباط اقتصادی زیادی با هر دو طرف دارند خواهان کاهش تنش‌ها و رسیدن به یک توافق شده‌اند. از سوی دیگر اما رئیس جمهور چین در اقدامی که می‌تواند به نوعی یارگیری علیه واشنگتن تعبیر شود، دیداری با دیگر سران گروه بریکس (روسیه، هند، آفریقای جنوبی و برزیل) داشت و با آنها در خصوص لزوم پاسخ واحد به یکجانبه گرایی آمریکا صحبت کرد.

از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد نامه‌ای به سران گروه 20 نوشته است و در آن از کشورهای جهان خواسته است تا به روند نگران کننده تنش‌زای فعلی خاتمه دهند. وی از سران گروه 20 خواسته است تا با اجرای اصلاحات مناسب و فوری، امنیت اقتصادی جهان را افزایش دهند و به توسعه آن کمک کنند.

گوترش گفت که خبرهای خوبی وجود دارد اما چیزی که به آن نیاز داریم تسریع در اقدامات است نه بیانیه‌های بیشتر. وی افزود که رشد اقتصادی کشورهای جهان باید عادلانه تر و سریع‌تر به پیش رود تا همه مردم جهان امکان یابند که از مزایای توسعه اقتصادی بهره مند شوند.

نخست وزیر هند خواستار مبارزه با تروریسم شد

نارندا مودی، نخست وزیر هند در نشست گروه بریکس که در حاشیه گروه 20 در ژاپن برگزار شد، گفت: ما باید با تروریسم مبارزه کنیم.

اصلی‌ترین خطر برای کل بشریت تروریسم است. تروریسم نه تنها مردم بی‌گناه را می‌کشد بلکه پیشرفت اقتصادی و ثبات اجتماعی را نیز مختل می‌سازد. بسیار ضروری است که تمامی کانال‌های کمک وحمایت از تروریست‌ها قطع شود.

مودی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار افزایش سرمایه گذاری‌ها در منابع انرژی تجدید پذیر و پروژه‌های زیربنایی در کشورهای در حال توسعه شد.

وی افزود: بسیار ضروری است که مطمئن شویم می‌توانیم نفت و گاز و مشتقات آنها را به قیمت مناسب و مقرون به صرفه خریداری کنیم این از بالاترین اهمیت برای کشورهای در حال توسعه برخودار است. بسیار مهم است که در منابع انرژی تجدید پذیر و پروژه‌های زیربنایی در کشورهای در حال توسعه بیش از پیش سرمایه گذاری شود.

دعوت سیسی از آبه برای سفر به مصر

ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در شهر اوساکا مذاکرات گسترده‌ای با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با حضور هیات دو کشور داشت.

در این بیانیه آمده است که آبه در این دیدار تصریح کرد که ژاپن برای روابط خود با مصر اهمیت ویژه‌ای در دو سطح همکاری دو جانبه و رایزنی‌های سیاسی قائل است، چراکه مصر نقش محوری در کشورهای منطقه و خاورمیانه دارد.

در همین حال، سیسی نیز از آبه برای سفر به مصر در سریع‌ترین فرصت ممکن دعوت کرد و بر توجه مصر برای گسترش روابط دوجانبه با ژاپن در سطوح مختلف تاکید کرد.

آبه خواستار کاهش تنشهای دیپلماتیک بین ایران-آمریکا شد

آبه شینزو نخست وزیر ژاپن و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست گروه 20 در اوساکای ژاپن دیدار و رایزنی کردند.

این اولین دیدار دو طرف از زمان سفر آقای آبه به تهران است که از طرف ترامپ حامل پیامی برای رهبران ایران در زمینه مذاکرات بین دو طرف بود.

براساس گزارش کیودو، در این دیدار 35 دقیقه‌ای، نخست وزیر ژاپن خواستار تلاشهای دیپلماتیک از سوی طرفهای درگیر در افزایش تنشها در منطقه غرب آسیا با اشاره به تشدید تنشها میان ایران و آمریکا در خلیج فارس شد.

این دیدار همچنین در سایه انتقادات اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره معاهده امنیتی دوجانبه بین توکیو و واشنگتن برگزار شد. رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در مصاحبه‌ای مدعی شده معاهده امنیتی میان ژاپن و آمریکا که در سال 1951 امضا شده منصفانه نیست.

موضوع هسته‌ای ایران باید مسالمت‌آمیز حل شود

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین امروز جمعه و در حاشیه نشست جی 20 در شهر اوزاکای ژاپن با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیدار کرد.

طرفین در این دیدار توافق کردند که مسئله هسته ای ایران باید به صورت مسالمت آمیزی حل و فصل شده و نیز لازم است از تشدید بیش از پیش تنش ها در این خصوص اجتناب شود.

رئیس جمهوری چین همچنین در این دیدار اعلام کرد که از ادامه سرمایه گذاری شرکت های آلمانی در کشورش حمایت می کند.

درخواست ترزا می از پوتین

خست وزیر انگلیس امروز (جمعه) از ولادیمیر پوتین خواست دست از اقدامات بی‌ثبات سازی که انگلیس و هم‌پیمانانش را تهدید می‌کنند، بردارد.

ترزا می در جریان دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در حاشیه گروه 20 در اوزاکای ژاپن گفت، روسیه باید دست از اقداماتی که منجر به ناامنی در انگلیس و کشورهای هم‌پیمان آن می‌شوند، بردارد.

سخنگوی دولت انگلیس گفت: برخلاف این دیدار روابط عادی دو جانبه بین دو طرف برقرار نشده است.

این اولین دیدار پوتین و می از زمان حادثه مسمومیت سرگئی اسکریپال در سال 2018 در خاک انگلیس است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها