محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

تکمیل روند تحقیق و تفحص‌ها با تعامل قوه قضائیه و مجلس/ رویکرد رئیسی به شکل غیرمنتظره‌ای با استانداردهای مورد نظر از رئیس دستگاه قضا تناسب دارد

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران با اشاره به ضرورت تعامل بین قوه‌قضائیه و مقننه گفت: من ابتدا از رویکردهای آقای رئیسی استقبال کرده بودم که افکارعمومی هم از من خیلی انتقاد کردند اما به نظر من رویکردهای رئیس جدید قوه‌قضائیه به طرز غیرمنتظره‌ای فراتر از حدی که پیش‌بینی می‌شد با آن استانداردهای مورد انتظار از رئیس دستگاه قضا تناسب دارد.

تکمیل روند تحقیق و تفحص‌ها با تعامل قوه قضائیه و مجلس/ رویکرد رئیسی به شکل غیرمنتظره‌ای با استانداردهای مورد نظر از رئیس دستگاه قضا تناسب دارد
کد خبر: 316520
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۸ ۰۹:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره چگونگی به نتیجه رسیدن تحقیق و تفحص‌های مجلس بیان کرد: تحقیق و تفحص حالت «موضوعی-طریقی» دارد. یعنی اینکه وقتی خود مجلس یا نمایندگان به موضوع یا دستگاهی ورود پیدا می‌کنند و تحت نظارت قرار می‌دهند فی‌نفسه با آثاری همراه است.

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: یکی از آثار ورود نمایندگان برای تحقیق و تفحص از یک موضوع خاص که ما در فراکسیون شفاف‌سازی هم بر آن تاکید داریم، آسیب‌شناسی آن معضل خاص و ارائه راهکار به مسئولان در آن موضوع است. این کار صرف‌نظر از برخورد قضایی است.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: به عنوان مثال وقتی ما بانک سرمایه را تحقیق و تفحص کردیم در انتهای آن بررسی‌ها و آسیب‌شناسی‌ها حدود پانزده راهکار را پیشنهاد دادیم که بنده هم اخیرا در بعضی از جلسات این موارد را مطرح کرده‌ام.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم یادآور شد:‌ تحقیق و تفحص یک اقدام نظارتی است و خودش فی‌نفسه موثر است و در فرایند تحقیق و تفحص‌ها رویکرد مجلس در علت‌یابی و عارضه شناسی باید مورد توجه باشد چراکه این امر کمک می‌کند این دست مسائل در دیگر حوزه‌ها تکرار نشود.

این حقوق‌دان با بیان اینکه ضمانت اجرایی تحقیق و تفحص مربوط به قوه قضائیه می‌شود، عنوان کرد: تحقیق و تفحص‌ها در این مرحله از قوه مقننه خارج می‌شود. حال اگر بخواهیم برای خود مجلس هم دستگاهی قضایی در نظر بگیریم این خلاف اصل تفکیک قوا است. بلکه در این مرحله تعامل با قوه قضائیه موثر خواهد بود.

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس با اشاره مفید بودن تغییر رویکرد قوه قضائیه ابراز کرد: این بحث به این معناست که آن رویکرد تقابلی که در گذشته وجود داشته باید به رویکرد تعاملی تبدیل شود. درنتیجه با این تعامل و همکاری قوه قضائیه هم آن مسیر نظارتی را تکمیل می‌کند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که نسبت به تغییر رویکرد قوه قضائیه از رویکرد تقابلی به تعاملی چقدر امیدوار هستید؟، گفت: من در ابتدا از رویکردهای آقای رئیسی استقبال کرده بودم که افکار عمومی هم از من خیلی انتقاد کردند اما به نظر من رویکردهای رئیس جدید قوه قضائیه به طرز غیرمنتظره‌ای فراتر از حدی که پیش‌بینی می‌شد با آن استانداردهای مورد انتظار از رئیس دستگاه قضا تناسب دارد. این موضوع حداقل فعلا در مقام اظهار نظر و رویکرد در دیدارهایی که با نمایندگان داشته‌اند مشهود است.

صادقی بیان داشت: کمیسیون اصل نود که اخیرا با ایشان دیدار داشتند این موضوع را بیان کردند، اعضای دیدار کننده می‌گفتند ما قبلا که با ایشان جلسه داشتیم فضای دیگری وجود داشت اما الان فضا کاملا تغییر کرده و ایشان از ابتدا تا انتها حرف‌ها را شنید و خودشان از این تعامل استقبال کردند.

وی ادامه داد: به نظر من این شیوه یک راهکار اساسی است، یعنی اینکه رویکرد تغییر کند و در قوه قضائیه و شعبات دادگاه‌ها ساری و جاری و به یک هنجار عادی تبدیل شود که این می‌تواند در کار دو قوه هم‌افزایی ایجاد کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها