عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

پزشکان متخصص در مناطق محروم نمی‌مانند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: باید امکانات و تجهیزات برای استقرار پزشک متخصص در مناطق محروم کشور ایجاد شود.

پزشکان متخصص در مناطق محروم نمی‌مانند
کد خبر: 316632
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۸ ۱۵:۰۲:۵۷

اعتمادآنلاین| ‌ حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با استقرار پزشکان در مناطق محروم گفت: امروز پزشک متخصص کم نداریم. آنچه اشکال دارد، توزیع پزشکان در کشور است. باید در مناطق مختلف کشور امکاناتی فراهم کنیم تا پزشکان متخصص در آن مناطق بمانند. پزشک یکسال دو سال یا سه سال به مناطق محروم می‌روند و بعد باز می‌گردند و در کلان‌شهرها مستقر می‌شوند.

وی ادامه داد: چند سال پیش قانون تصویب کردیم تا 30 درصد پذیرش تخصص در دانشگاه‌های ما از مناطق محروم باشند. این طرح چند سال است که شروع شده و ما مطمئن هستیم که طی چند سال آینده به میزان نیاز پزشک متخصص به مناطق محروم می‌فرستیم.

او در ارتباط با مشکلات استقرار پزشکان در مناطق محروم اظهار کرد: مسئله مهم‌ این است که امکانات برای استقرار پزشک متخصص در مناطق محروم کشور ایجاد شود. یک پزشک مغز و اعصاب اگر می‌خواهد در منطقه‌ای مستقر باشد، حداقل باید یک دستگاه سی‌تی‌اسکن داشته باشد تا بتواند به بیماران خدمت ارائه دهد. هر تخصص دیگری هم نیاز به این امکانات دارد.

وی افزود: مشکل ما طرح پزشک خانواده بود که اجرا نکردیم. طرح پزشک خانواده و ارجاع باید عملیاتی شود. طرحی که در سه قانون برنامه تصویب شده، اما تاکنون اجرا نشده است، و با اجرای آن خیلی از این مشکلات که مطرح می‌کنند، حل خواهد شد. متاسفانه ما قوانین را اجرا نمی‌کنیم و این مشکلات به وجود می‌آید. در خیلی از مناطق متاسفانه اگر متخصص هم فرستادیم، آنها آنجا ماندگار نشدند.

شهریاری در ارتباط با طرح تحول سلامت اظهار کرد: امروز منابع مالی طرح تحول سلامت دچار مشکل شده است.یک پزشکی که حتی در مناطق محروم 15 ماه پیش خدمات ارائه داده‌ است، هنوز پول دریافت نکرده است. بخاطر اینکه دولت نتوانسته است منابع لازم را فراهم کند. با این حال در بسیاری از مناطق حتی مناطق محروم پزشکان هستند و خدمات ارائه می‌دهند. در سیستان و بلوچستان خوشبختانه در خیلی از شهرها 4 تا 5 پزشک متخصص وجود دارد که خدمات ارائه می‌دهند.

عضو کمیسیون بهداشت با اشاره به اینکه حوزه سلامت حداکثر 25 تا 30 درصد به وزارت بهداشت بازمی‌گردد، گفت: 70 درصد آن اختصاص به عملکرد سایر وزارت‌خانه‌هایی دارد که در این زمینه مرتبط هستند. مسائل تغذیه یکی از مسائل جدی است که در حوزه سلامت مطرح است. شما فکر می‌کنید چند درصد مردم ما به پروتئین دسترسی دارند؟ خیلی از مردم ما در مناطق محروم کشور نمی‌توانند، حتی ماهی یک‌بار گوشت قرمز استفاده کنند. خیلی‌ها شاید ماهانه یکبار نتوانند گوشت سفید استفاده کنند. چقدر از افراد جامعه با این قیمت‌ها می‌توانند میوه یا سبزی‌جات استفاده کنند؟ اینها عوامل موثر در سلامت جامعه است.

وی افزود: یک زمانی بود که در کشور ما مرگ و میر به خاطر بیماری‌های واگیردار بود، ولی امروز علت اصلی مرگ و میر‌های ما به علت بیماری‌‌های غیرواگیردار اعم از بیماری‌های عروقی، دیابت و سرطان‌هاست و درصد قابل توجهی هم به خاطر تصادفات جاده‌ای و ماشین‌ها و جاده‌‌های غیراستاندارد؛ یعنی مجموعه حوزه سلامت مجموعه‌ای است که همه ارگان‌ها دست به دست هم می‌دهند تا استاندارد در جامعه حاکم شود.

شهریاری گفت: وزارت بهداشت تلاش چشمگیری دارد، ولی به تنهایی از پس حوزه سلامت برنخواهد آمد. البته ما تصویب کردیم پزشکان سه برابر دوره خود در مناطق محروم استقرار داشته باشند. یعنی یک پزشک موظف است در ازای چهار سال دوره‌ای که برای تخصص گذرانده است، در منطقه که از آنجا درخواست داده است، خدمت کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها