کد خبر: 316791
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۹ ۱۰:۳۵:۰۰
| |

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد:

استفاده نابجا از برق مجانی به مساجد و مدارس

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هزینه و فایده هر امری باید روشن باشد. اگر قرار به پرداخت یارانه به مساجد و مدارس است باید به صورت نقدی پرداخت شود تا این‌ها در مصرف خود اندازه نگاه دارند. به نظر من اگر مبلغ مشخصی به عنوان یارانه به مساجد پرداخت شود موجب خواهد شد که در مصرف برق صرفه‌جویی کرده و پول را هم صرف هزینه‌های خود کند.

استفاده نابجا از برق مجانی به مساجد و مدارس
کد خبر: 316791
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۹ ۱۰:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| استخراج بیت‌کوین در برخی مساجد و مدارس یکی از موضوعات مورد علاقه کاربران فضای مجازی در روزهای اخیر بوده است.

توجه‌ها به این موضوع اما از وقتی آغاز شد که همایون حائری معاون امور برق و انرژی نیرو گفت: «روند رو به رشد راه‌اندازی واحدهای استخراج ارز دیجیتال، به گونه‌ای است که در برخی مراکز برخوردار از تعرفه برق رایگان مانند مساجد و مدارس نیز شاهد استخراج بیت کوین هستیم! برای استخراج هر بیت کوین 72 مگاوات ساعت برق مصرف می‌شود که اگر ادامه پیدا کند می‌بایست تا حدود 250 مگاوات از توان تولید خود را صرف تأمین برق این واحدها کنیم. » گزارش مفصل «همشهری آنلاین» و بعد هم انتشار عکسی در همین باره توسط یکی از کاربران فضای مجازی بحث را حسابی داغ کرد، چنانکه حجت الاسلام ذاکر سخنگو و معاون فرهنگی سازمان امور مساجد ضمن تکذیب موضوع گفت: «اگر چنین گزارشی وجود داشت حتما به دست ما می‌رسید، اما تاکنون با چنین گزارشی برخورد نکردیم. در صورتی که این موضوع صحت داشت، حتما از آن مطلع می‌شدیم، البته این خیلی موضوع تازه‌ای است و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.»


صحت یا عدم صحت ماجرای استخراج بیت کوین در برخی مساجد و مدارس هنوز محل تردید است و به گفته جناب ذاکر نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. بخش مسلم قضیه اما این است که این موضوع - در صورت صحت - پیامد رایگان کردن برق برای مساجد و مدارس است. این قانون محصول مجلس نهم است و بندی الحاقی به قانون بودجه سال 91 است.


بند الحاقی مذکور با استقبال بی‌نظیر نمایندگان مجلس تصویب شد و حتی علی لاریجانی رئیس مجلس هم در دفاع از آن گفت: «ما به بخش‌های مختلف فرهنگی از جمله موسیقی، تئاتر و سینما کمک می‌کنیم اما آیا کمکی هم برای مساجد کرده‌ایم؟ برای اینکه مساجد جاذبه داشته باشند باید پرنور و پرفروغ باشند. این حداقل کاری است که می‌شود کرد. این باقیات و صالحات برای نمایندگان است.»
هفت سال از آن روز گذشته و به نظر می‌رسد که آفت قانون مذکور و آنچه در مجلس دهم (سال 97) برای معافیت مدارس از هزینه مصرفی آب ، برق و گاز تصویب شد در حال نمایان شدن است.


احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس که از ابتدا مخالف رایگان کردن آب و برق مساجد بود، گفت: « من وارد بحث بیت کوین نمی‌شوم چون رابطه آن و برق را نمی‌دانم اما معتقدم که پرداخت یارانه غیرنقدی به مساجد و مدارس انگیزه استفاده نابجا را ایجاد می‌کند. بهترین روش آن است که روش پرداخت یارانه را تغییر داده و برق مجانی ندهیم.»


وی توضیح داد: « هزینه و فایده هر امری باید روشن باشد. اگر قرار به پرداخت یارانه به مساجد و مدارس است باید به صورت نقدی پرداخت شود تا این‌ها در مصرف خود اندازه نگاه دارند. به نظر من اگر مبلغ مشخصی به عنوان یارانه به مساجد پرداخت شود موجب خواهد شد که در مصرف برق صرفه‌جویی کرده و پول را هم صرف هزینه‌های خود کند. در مدارس نیز همین‌طور است. باید گفت که یارانه به صورت نقدی پرداخت می‌شود تا اگر خواست صرف امور دیگری مثل پنجره ، شیشه و ... کند اما پول برق را کامل باید پرداخت کند. این رویکرد باعث صرفه جویی خواهد شد.


این فعال سیاسی اصولگرا افزود: «یارانه را به دو صورت کالایی و نقدی می‌توان پرداخت کرد. یارانه کالایی صرفا به مواردی برمی‌گردد که مصرف یک کالای خاص هدف دولت است. مثلا وقتی که دولت مصمم است مردم ماهانه دو کیلو گوشت مصرف کنند. در این مورد می‌گوییم یارانه نقدی پرداخت نشود زیرا ممکن است که مردم یارانه نقدی را صرف امور دیگر کرده و گوشت نخورند اما هدف کمک مالی به مراکز است می‌توان یارانه نقدی داد زیرا آن پول به یک زخمی می‌زند و برق را هم کم مصرف می‌کند.»

منبع: آزادی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها