مجری طرح توسعه گلخانه ها خبر داد؛

احداث 5805 هکتار گلخانه در سال 98

ولی اله بنی عامری، مجری طرح توسعه گلخانه های کشور از هدف گذاری برای احداث 5805 هکتار گلخانه در سال جاری خبر داد.

احداث 5805 هکتار گلخانه در سال 98
کد خبر: 316844
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۹ ۱۲:۰۰:۵۲

اعتمادآنلاین| ولی اله بنی عامری، مجری طرح توسعه گلخانه های کشور گفت: طبق برنامه مصوب 10 ساله توسعه گلخانه ها، برای سال 98 احداث حدود 3663 هکتار گلخانه هدفگذرای شده بود که به علت رشد مناسب گلخانه ها در سه سال اخیر و استقبال عمومی، رشد 82 درصدی این سطح مصوب را پیش بینی کرده ایم.

ولی اله بنی عامری افزود: احداث 5805 هکتار گلخانه نیاز به 20 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد که 5 هزار میلیارد تومان آن از طریق تسهیلات بانکی تامین می شود و مابقی نیز آورده بخش خصوصی خواهد بود.

وی تصریح کرد: تسهیلات بانکی با کارمزد 7 تا 9 درصد برای مناطق محروم و غیر محروم به متقاضیان احداث گلخانه ها پرداخت خواهد شد.

بنی عامری درباره برنامه کشت محصولات در سطح 5805 هکتار گلخانه در سال 98 اظهار داشت: 65 درصد سطح این گلخانه ها به کشت انواع سبزی و صیفی جات، 25 درصد گل و گیاهان زینتی و مابقی به کاشت درختان میوه اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه افزایش 82 درصدی سطح مصوب احداث گلخانه ها در سال جاری نیازمند زیر ساخت ها و تسهیل فرآیندهای اجرایی بیشتر است، گفت: صدور پروانه تاسیس ظرف کمتر از یک هفته، حذف استعلام های غیر ضروری، اصلاح سامانه صدور پروانه، حذف حریم ها و فواصل بیش از حد و روان سازی مجوز تبصره 4 ماده یک امور اراضی، یکسان سازی تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی بانک عامل و نظام مهندسی کشاورزی، ارایه تسهیلات بانکی با پذیرش 80 درصدی محل اجرای پروژه گلخانه به عنوان وثیقه و پرداخت تا 70 درصد تسهیلات با اخذ حمایت بانکی از پیمانکار در قالب برنامه مدیریت مطالعه از جمله این زیر ساخت ها و تسهیل فرآیندهای اجرایی مورد نیاز هستند.

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور در عین حال بر شناسایی و توسعه بازارهای صادراتی با رعایت قوانین و مقررت حاکم بر بازار تقاضا در کشورهای خریداری تاکید کرد و اذعان داشت: در حال حاضر روسیه، عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و قطر از بازارهای مهم هدف ما برای صادرات محصولات گلخانه ای محسوب می شوند.

وی درباره نیازها و امکانات برای توسعه 5805 هکتاری گلخانه ها در 32 استان کشور اعلام کرد: برای این افزایش سطح احداث گلخانه ها در سال جاری از جمله حدود 400 هزار تن انواع پروفیل و ورق گالوانیزه، 30 هزار تن پوشش پلاستیک با احتساب تعویض پوشش گلخانه های موجود، 40 هزار دستگاه گرمایشی، 450 هزار دستگاه انواع فن تهویه و گردش هوا، آموزش و مهارت آموزی کارگران به تعداد 58 هزار نفر و تجهیز ناوگان حمل و نقل اختصاصی محصولات گلخانه ای به بازارهای داخلی و خارجی به تعداد حداقل 5 هزار دستگاه کامیون و تریلی نیاز است.

بنی عامری گفت: استان های سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان رضوی، جیرفت در جنوب کرمان، هرمزگان، البرز و تهران از استان های مهم برای توسعه گلخانه های کشور هستند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها