کد خبر: 316880
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۹ ۱۹:۴۰:۰۰
| |

اینستکس چیست و در کدام مرحله است؟

هلگا اشمید، دبیر کل سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اعلام کرد که اینستکس اکنون عملیاتی شده است. به گفته او اولین معاملات با اینستکس در حال پردازش است.

حجم ویدیو: 3.37M | مدت زمان ویدیو: 00:01:19 دانلود ویدیو
کد خبر: 316880
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۹ ۱۹:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هلگا اشمید، دبیر کل سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اعلام کرد که اینستکس اکنون عملیاتی شده است. به گفته او اولین معاملات با اینستکس در حال پردازش است.

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد: شخصاً معتقدم اینستکس در وضعیت فعلی کافی نیست. این سازوکار بدون پول همچون ماشین بسیار زیبای بدون بنزین است.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، ضمن «رو به جلو خواندن این اتفاق» گفت: بدون خرید نفت ایران، یا اختصاص اعتباراتی ویژه برای آن، «اینستکس» نمی‌تواند انتظارات تهران را به ‌طور کامل برآورده کند.

اینستکس یا INSTEX مخفف عبارت Instrument in Support of Trade Exchanges ابزار ویژه مالی است که در ژانویه 2019 توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا برای تسهیل تجارت غیردلاری با ایران ایجاد شد. مقر اینستکس در پاریس و ریاست آن بر عهده پر فیشرِ آلمانی، از مدیران پیشین کومرتس‌بانک، است.

در این سازوکار مبادلات با یورو انجام خواهد شد، اما نکته قابل تامل اینجاست که در این سازوکار قرار نیست ایران پولی دریافت کند، بلکه نفت را به کشور‌های اروپایی می‌دهد و در مقابل از آنها اقلام مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به اتحادیه اروپا هشدار داد این اتحادیه یا باید با ایران تجارت کند یا آمریکا.

آمریکا همچنین هشدار داده اینستکس نباید اقلام تحریمی شامل نفت را پوشش دهد.

اتحادیه اروپا از نیمه دوم سال گذشته خرید نفت از ایران را متوقف کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها