کد خبر: 317217
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۰ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن مطرح شد:

رحمانی: 10 میلیارد دلار ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته بود/ دستیابی به رونق تولید و ممانعت از تعطیلی واحدهای تولیدی هدف اصلی امروز ماست/ شافعی: صنعت حال و روز خوشی ندارد/ مرتضوی: رونق تولید به معنای آن است که همه دستگاه‌های دولتی غم تولید

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن گفت: پارسال ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی حدود 10 میلیارد دلار بود که در این بخش سهم زنجیره فولاد بالغ بر چهار میلیارد دلار اعلام شد.

رحمانی: 10 میلیارد دلار ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته بود/ دستیابی به رونق تولید و ممانعت از تعطیلی واحدهای تولیدی هدف اصلی امروز ماست/ شافعی: صنعت حال و روز خوشی ندارد/ مرتضوی: رونق تولید به معنای آن است که همه دستگاه‌های دولتی غم تولید
کد خبر: 317217
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۰ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، با تقدیر از حضور پررنگ اعضای هیات دولت در این مراسم، آن را حامل پیام اعلام حمایت از بخش صنعت و معدن برشمرد.

جنگ اقتصادی را از ابتدا جدی گرفتیم و متناسب با آن حرکت کردیم


وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پارسال در همین ایام، طی ماه‌های نخست، تهاجم اقتصادی دشمنان و تحریم‌ها را شاهد بودیم، اما این جنگ اقتصادی را از ابتدا جدی گرفتیم و باور کردیم و متناسب با آن حرکت کردیم.

رحمانی و ظریف در همایش روز ملی صنعت


رحمانی، با اشاره به عملکرد جهادی صنعتگران در 20 سال گذشته، اضافه کرد: امروز در حالی به تولید ادامه می‌دهیم که صنعت کشور در پیشانی تحریم‌ها قرار گرفته، نقل‌وانتقالات بین‌المللی ما مشکل پیدا کرده و کشتیرانی ایران تحریم شده است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دشمنان در حالی سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه کشورمان به اجرا گذاشتند که فکر می‌کردند تولید از کار می‌افتد و زمین خواهد خورد، اما با همت صنعتگران و با وجود همه مشکلات، امروز تولید پابرجاست.


او ادامه داد: بانک جهانی رشد منفی شش درصدی برای بخش صنعت کشورمان را در سال گذشته پیش‌بینی کرده بود، اما امروز با قدرت اعلام می‌کنیم که صنعتگران ما راهکارها را یافته‌اند یا ایجاد کرده‌اند و بر این اساس امروز سرپا هستیم و به تولید ادامه می‌دهیم.


این مقام مسئول عنوان کرد: طی جلسات متعددی که با بخش‌های مختلف فولاد، پتروشیمی، قطعه‌سازی، خودروسازی، ریلی و... داشته‌ایم بر توسعه داخلی‌سازی تاکید شده و وزارت دفاع در این راه به همکاری با بخش صنعت پرداخته و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت علوم به دانشگاه‌ها دستور داده‌اند که با بخش صنعت همکاری کنند.

بخش خصوصی، رزمندگان جبهه جنگ اقتصادی


به گفته رحمانی، وزارت صنعت برای تکمیل راهبرد توسعه صنعتی کشور آمادگی دارد و این مهم را به بخش خصوصی به عنوان رزمندگان امروز جبهه جنگ اقتصادی تفویض می‌کند.

او گفت: هدف اصلی امروز، دستیابی به رونق تولید و ممانعت از تعطیلی واحدها و بیکاری کارگران و صنعتگران است.


رحمانی ادامه داد: برای توسعه صنایع ریلی و کشتی‌سازی نیازمند تامین مالی هستیم و اکنون با قدرت اعلام می‌کنیم که برای 10 سال آینده، چنانچه از 100 درصد ظرفیت خود در صنایع ریلی و کشتی‌سازی بهره بریم، تقاضا همچنان وجود خواهد داشت، اما به تامین مالی نیاز داریم.

نقدینگی‌های سرگردان باید به سمت تولید آورده شود/ هیچ ملاحظه‌ای در خصوص مبارزه با رانت و فساد نداریم


رضا رحمانی ابراز امیدواری کرد: شیوه‌ای برای جمع‌آوری نقدینگی‌های سرگردان در دست مردم تعریف شده و این نقدینگی‌ها باید به پای تولید آورده شود.


به گفته این مقام مسئول، باید مشکلات را از پیش پای فعالان اقتصادی برداشت و در تخصیص منابع محدود کشور بهینه عمل کرد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: امروز در حوزه صادرات به ویژه به 15 کشور همسایه و همچنین برای مدیریت بازار برنامه داریم، علاوه بر آن در موضوع مبارزه با رانت و فساد هیچ ملاحظه‌ای نداریم.


بنا بر گفته او، امروز تامین مواد اولیه پتروشیمی‌ها بهتر شده، سامانه جامع انبارها راه‌اندازی و بیش از 500 هزار انبار در آن ثبت شده و سامانه‌ای نظیر سامانه افق راه افتاده که تا مرحله صدور فاکتور کالاها را به صورت الکترونیکی انجام خواهد داد.


او در پایان، با اشاره به راه‌اندازی نهضت فعال‌سازی معادن، گفت: اکنون، با وجود همه تحریم‌ها و فشارها، بیش از 100 هزار میلیارد تومان پروژه معدنی آماده افتتاح داریم.

بر اساس آمارهای وزارت صنعت، شمار معادن فعال بالغ بر پنج هزار و 500 معدن است، به طور متوسط سالانه 400 میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که 60 تا 65 درصد آن مصالح ساختمانی است. پارسال ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی حدود 10 میلیارد دلار بود که در این بخش سهم زنجیره فولاد بالغ بر چهار میلیارد دلار اعلام شد.

صنعت حال و روز خوشی ندارد

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن گفت: قبول این واقعیت ما را برای رفع مشکلات مصمم می‌کند. این روزها صنعت حال و روز خوشی ندارد.

او اضافه کرد: طبق آمارهای رسمی رشد اقتصادی، بدون در نظر گرفتن نفت و رشد بخش صنعت، به ترتیب در سال گذشته منفی 2.4 و منفی 6.5 درصد بوده است.

غلامحسین شافعی

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کاهش سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 97 از 14.4 درصد در سال 93 به 12.1 درصد، عنوان کرد: نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص در ماشین‌آلات در سال 97 منفی 6.9 درصد بوده که نشان می‌دهد تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش تولید بسیار کم شده است.

شافعی یکی از عوامل اصلی بی‌ثباتی و پیش‌بینی‌پذیر نبودن آینده را نبود نظارت در اجرای قوانین دانست و گفت: مهم‌تر از مسائلی همچون حمایت از صنعتگران و کمبود نقدینگی‌، باید محیط کسب‌وکار برای فعالیت‌های اقتصادی آماده شود.

باید زدوبندهای هر روزه از جلوی پای صنعتگران برداشته شود

او با اشاره به اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی به دنبال حذف قوانین مزاحم است اما 10 برابر آن قوانین مزاحم جدید پیش روی ما وجود دارد، گفت: بسیاری از صنعتگران می‌گویند پول نمی‌خواهند و خواستار این هستند که زدوبندها و سورپرایزهای هر روزه از جلوی پای صنعتگران برداشته شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه بزرگ‌ترین مشکل واحدهای صنعتی را بی‌ثباتی و غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه دانست و گفت: تولیدکنندگان و صنعتگران برای فردای خود خواب راحتی ندارند. از طرف دیگر هزینه‌هایی که در یک سال اخیر به بخش‌های مولد وارد شده ریسک فعالیت‌های این بخش‌ها را بالا برده و به همین دلیل بانک‌ها تمایلی به اعطای وام به این بخش‌ها ندارند.

او ادامه داد: مطابق آمارهای رسمی، سهم صنعت و معدن از تسهیلات پرداختی از 31.6 درصد در سال 90، به 27 درصد رسیده است؛ بنابراین باید بازنگری اساسی‌ای در سیاست‌های صنعتی کشور انجام شود.

شافعی عنوان کرد: مسیری که تاکنون طی کرده‌ایم در حد توسعه صنعتی کشور نبوده است. یکی از راه‌های اصلاح مسیر، تدوین راهبرد توسعه صنعتی و اجرای آن است که اگر دولت و مجلس به بخش خصوصی ماموریت دهند تا راهبرد توسعه صنعتی را تدوین کند، با هزینه خود این کار را انجام خواهیم داد؛ اما به شرط اینکه به ما قول دهند پس از تدوین در کتابخانه‌ها خاک نخورد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: امروز سیستم انگیزشی و پاداش‌دهی کشور برای کارهای غیرمولد، دلالی و واسطه‌گری است و تا زمانی که این سیستم به سمت تولید حرکت نکند، تلاش‌های ما بی‌فایده است.

باید قوانین مزاحم را از سر راه فعالان اقتصادی و صنعتگران برداریم

محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت و معدن، نیز صبح امروز در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن گفت: در حوزه تقنین قوانین فعالان اقتصادی به هیچ عنوان احساس کمی و کاستی نمی‌کنند، اما در شرایط تحریم،‌ که البته می‌توان آن را محاصره کامل اقتصاد ایران نامید، باید قوانین مزاحم را از سر راه فعالان اقتصادی و صنعتگران برداریم.

دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران افزود: ما در قوانین کم و کاستی‌ای مشاهده نمی‌کنیم، اما از فردی که پول می‌گیرد تا قوانین را اجرا نکند و در کشوی میز خود بگذارد گلایه داریم. این فرد ما را آزار می‌دهد ولی امسال مبارزه بی‌امان با فساد سرلوحه کار بخش خصوصی قرار گرفته است.

سید محمدرضا مرتضوی

او ادامه داد: قصد جدی ما این است که بتوانیم امسال با فساد مبارزه کنیم و جلوی هر گونه کژی و ناراستی‌ای بایستیم.

مرتضوی با بیان اینکه معنای رونق تولید فقط چاپ کردن سربرگ ادارات دولتی و هزینه کردن بیت‌المال نیست، گفت: رونق تولید به معنای آن است که همه دستگاه‌های دولتی غم تولیدکننده را بخورند و با رفع مشکلات تلاش کنند از مشکلات این بخش بکاهند.

رونق تولید بدون سرعت دادن به رفع نیازهای واحدهای تولیدی کاری غیرمعمول است

مرتضوی ادامه داد: نقش وزارت صنعت در این میان بسیار مهم است و امید می‌رود هیات دولت و دستگاه‌های اجرایی کنار وزرای تولیدی بایستند. به هر حال لازم است که رفتارها و برخوردها اصلاح شود و نباید پشت سر وزرا در سازمان‌های مختلف کارشکنی شود.

دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران ادامه داد: همه دستگاه‌های دولتی باید در راستای ایجاد آرامش در حوزه صنعت و تولید گام بردارند، چراکه رونق تولید بدون سرعت دادن به رفع نیازهای واحدهای تولیدی کاری غیرمعمول است.

مرتضوی در پایان گفت: ما صنعتگران پای خود را بسته‌ایم تا کنار کارگران باشیم و بر این اساس از نمایندگان مجلس و تولیدکنندگان درخواست می‌کنیم همان‌طور که یک روز لباس سپاهی به تن کردند، یک روز هم لباس کارگران ما در بخش صنعت را به تن کنند و با حقوق ماهانه یک میلیون و 300 هزار تومانی به زندگی خود ادامه دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها