گزارش «اعتمادآنلاین» از حضور مربیان خارجی در لیگ برتر نوزدهم

استراماچونی؛ ایتالیایی خوش‌پوش/ کالدرون، جانشین بهترین مربی خارجی فوتبال ایران

نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران در حالی آغاز می‌شود که پنج باشگاه از مربیان خارجی سود خواهند برد.

استراماچونی؛ ایتالیایی خوش‌پوش/ کالدرون، جانشین بهترین مربی خارجی فوتبال ایران
کد خبر: 317238
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ پای مربیان خارجی از اواخر دهه 50 میلادی به فوتبال ایران باز شد، زمانی که یوژف مساروش مجارستانی هدایت تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده گرفت. بعد از مساروش مجار، فوتبال ایران هر سال شاهد حضور مربیان خارجی بود و بزرگانی چون رایکوف، آلن راجرز، اوفارل، آری هان، ایویچ، بلاژویچ، برانکو، کی‌روش و ویلموتس حضور در فوتبال ایران را تجربه کرده‌اند. بی‌شک بیشترین حضور مربیان خارجی در لیگ باشگاهی ایران بود، جایی که باشگاه‌های فوتبال ایران برای کسب موفقیت تلاش کردند از دانش مربیان خارجی استفاده کنند.

لیگ برتر فوتبال ایران امسال نیز از حضور مربیان خارجی سود می‌برد و پنج تیم تراکتورسازی، استقلال، صنعت نفت آبادان، گل‌گهر سیرجان و پرسپولیس با مربیان خارجی خود تلاش می‌کنند قهرمان فوتبال ایران شوند.

دنیزلی؛ پیرمرد خوش‌خاطره فوتبال ایران

تراکتورسازی بعد از قطع همکاری با جرج لیکنز بلژیکی برای رسیدن به قهرمانی با دنیزلی ترک‌تبار وارد مذاکره شد. مربی‌ای که سابقه حضور در فوتبال ایران را دارد و نتایج خوبی هم برای باشگاه‌های ایرانی کسب کرده است. او سابقه نایب‌قهرمانی در لیگ برتر با پاس تهران را دارد و در باشگاه پرسپولیس هم توانست خاطرات خوبی از خود به‌ جای بگذارد. هرچند این مربی ترک‌تبار تاکنون قهرمانی در فوتبال ایران را تجربه نکرده، اما طعم قهرمانی در سوپر لیگ ترکیه را چشیده است. دنیزلی سال قبل هدایت قاسم پاشا اسپور ترکیه را بر عهده داشت و حالا با قبول هدایت تراکتورسازی تلاش دارد قهرمانی در لیگ ایران را تجربه کند.

استراماچونی؛ ایتالیایی خوش‌پوش

بعد از ناکامی با شفر، استقلالی‌ها تصمیم گرفتند یک مربی جوان ایتالیایی را به خدمت بگیرند. آندره‌آ استراماچونی مربی‌ای بود که مدیران استقلال انتخاب کردند و حالا او چند روزی است که تمرینات استقلال را زیر نظر دارد. او در این چند روزی که تمرینات استقلال را آغاز کرده حسابی اشک بازیکنانش را درآورده تا آنها را برای رقابت‌های لیگ آماده کند. این مربی جوان ایتالیایی که سابقه هدایت اینترمیلان و اودینزه را دارد، هرگز نتوانسته طعم قهرمانی را بچشد. او سال گذشته هدایت اسپارتاپراگ را عهده‌دار بود، اما بعد از کسب نتایج ضعیف از این تیم اخراج شد. او امیدوار است که با استقلال نتایج تلخ گذشته را از یاد ببرد و بتواند اولین قهرمانی‌اش را در کسوت مربی به دست آورد.

اسکوچیچ؛ کروات محبوب شمال و جنوب ایران

سرجیو پرتغالی سال گذشته هدایت صنعت نفت آبادان را بر عهده داشت، اما با پایان بازی‌های لیگ برتر از این باشگاه جدا شد. خبرهایی به گوش می‌رسد که مدیران نفت آبادان به‌ زودی دراگان اسکوچیچ کروات را به‌ عنوان جانشین سرجیو معرفی می‌کنند. این مربی کروات هم سابقه حضور در فوتبال ایران را دارد و هم هدایت ملوان بندرانزلی، فولاد خوزستان و خونه به خونه بابل را بر عهده داشته است. این مربی جوان در رده باشگاه موفق به کسب جام نشده و امیدوار است با نفت آبادان نتایج خوبی کسب کند.

بگوویچ؛ کرواتی که ایرانی شد

او سال‌هاست در فوتبال ایران حضور دارد. سال 1999 وینگو بگوویچ هدایت فولاد خوزستان را بر عهده گرفت و بعد از آن به‌ جز یک مدت کوتاه دیگر از فوتبال ایران خارج نشد. بعد از کسب نتایج خوب با فولاد راهی پرسپولیس شد، اما نتوانست موفقیتش در فولاد را تکرار کند. او بعد از پرسپولیس هدایت تیم‌های زیادی را بر عهده گرفت. بگوویچ همچنین با گل‌گهر سیرجان نتایج خوبی کسب کرد و توانست این باشگاه لیگ یکی را به لیگ برتر بیاورد. حالا این کروات دوست‌داشتنی امیدوار است با گل‌گهر نتایج خوبی در لیگ برتر فوتبال ایران کسب کند.

کالدرون؛ جانشین بهترین مربی خارجی فوتبال ایران

پرسپولیس، قهرمان فوتبال ایران. آنها سه سال است که پادشاه فوتبال ایران هستند و تا دل‌تان بخواهد جام گرفته‌اند. سرخ‌های تهران با برانکو همه رکوردها را جابه‌جا کردند و تا آستانه قهرمانی در آسیا نیز پیش رفتند. اما همه این خوشی‌ها در چشم بر هم زدنی تبدیل به یک کابوس شد. برانکو بعد از چهار سال رویایی با پرسپولیس از این تیم جدا شد تا بهترین باشگاه فوتبال ایران دچار حاشیه شود. با رفتن برانکو هواداران این تیم مقابل ساختمان این باشگاه تجمع کردند و خواستار استعفای دسته‌جمعی مدیران شدند.

حالا بعد از گذشت چند هفته از جدایی برانکو، پرسپولیسی‌ها جانشین او را پیدا کرده‌اند . گابریل کالدرون آرژانتینی؛ او که سابقه بازی در تیم ملی آرژانتین در جام‌جهانی 86 و 90 را به همراه مارادونا دارد از سال 97 وارد عرصه مربیگری شده است. حضور در خاورمیانه و باشگاه‌های الهلال و الاتحاد عربستان باعث شده این مربی آرژانتینی با فوتبال این منطقه آشنا باشد. کالدرون طی سال‌های اخیر در باشگاه‌های زیادی کار کرده، اما نتوانسته موفقیت چشمگیری کسب کند. این مربی در دو سال اخیر بیکار بوده و پرسپولیس می‌تواند شروعی دوباره برای او باشد. باید منتظر ماند و دید کالدرون می‌تواند نتایج درخشان برانکو در پرسپولیس را ادامه دهد یا خیر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها