کد خبر: 317285
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۱ ۱۸:۲۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ماجرای زن نفوذی در وزارت نفت چیست؟

در هفته‌های اخیر خبر مربوط به نفوذ یک زن در وزارت نفت در صدر حملات به این وزارتخانه قدرتمند قرار گرفت. این حملات این ذهنیت پدید می‌آورند که گویا تیم سرپرستی وزارت نفت توان مقابله با عناصر نفوذی را ندارد و تا جایی پیش می‌رود که برای اذهان عمومی این سوال پیش می‌آید که زن نفوذی در این وزارتخانه کیست؟

ماجرای زن نفوذی در وزارت نفت چیست؟
کد خبر: 317285
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۱ ۱۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا اصغرزاده - حملات علیه بیژن زنگنه، وزیر نفت سرشناس دولت روحانی، پایانی ندارد و کمتر روزی است که اتهامات جدیدی به این وزارتخانه وارد نشود. در آخرین هجمه‌ به وزارت نفت، خبر مربوط به حضور یک زن نفوذی در این وزارت و ارتباطش با چندین مدیر نفتی بیش از همه توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد.

خبر مربوط به حضور یک زن نفوذی در وزارت نفت از زبان ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس، مطرح شد و به رغم تکذیب وزارت اطلاعات، محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور آن را تایید کرد. در نهایت علی ربیعی، سخنگوی دولت، بازداشت زن نفوذی در وزارت نفت را که با سرویس‌های بیگانه در ارتباط بوده تایید کرد و گفت: «این پرونده توسط دستگاه امنیتی و قضایی در حال پیگیری است.»

سخنگوی دولت اضافه کرد: «البته این‌گونه بیان شد که این خانم با 16 فرد در ارتباط بوده است که بیان این مساله به این شکل، بیانی اسلامی نیست.»

ربیعی: زن نفوذی در وزارت نفت کارمند یک شرکت اروپایی است

علی ربیعی گفت: «این خانم، کارمند یک شرکت اروپایی است. معمولاً شرکت‌های خارجی‌ای که با دستگاه‌های اجرایی کار می‌کنند اطلاعات را نیز جمع‌آوری می‌کنند، اما اینکه جمع‌آوری این اطلاعات اقدامی جاسوسی است یا خیر، به بررسی نیاز دارد.»

روز قبل از تایید خبر نفوذ یک زن در وزارت نفت توسط سخنگوی دولت و دادستان کل کشور، خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام آگاه در وزارت اطلاعات خبری را منتشر کرد که تاکید داشت خبری که درباره نفوذ خانمی به وزارت نفت انتشار یافته است نمی‌تواند از جانب نمایندگان مجلس مطرح شود.

این مقام آگاه در وزارت اطلاعات اعلام کرد: «محتوای پرونده‌های امنیتی صرفاً در اختیار مراجع ذی‌صلاح قضایی قرار می‌گیرد و بیان اتهاماتی از این دست از سوی هر فرد یا مرجع دیگری فاقد اعتبار است.»

به هر صورت با وجود اخبار منتشرشده تاکنون نامی از این زن که مورد تایید مسئولی قرار گیرد به میان نیامد، اما در بین فعالان حوزه نفت از الهام حسن‌زاده نام برده می‌شود که پیشتر بلومبرگ در سال 2014 میلادی از او تحت عنوان یک زن موفق و باهوش ایرانی در صحنه بین‌المللی یاد کرده بود.

الهام حسن‌زاده کیست؟

بر اساس گزارش بلومبرگ: «الهام حسن‌زاده در خانواده‎ای کشاورز در جنوب ایران به ‎دنیا آمد که در زمینه کشت و برداشت پسته فعالیت می‎کردند. او 31‌ساله و مجرد است و مدرک حقوق را در مقطع دکترا در انگلیس اخذ کرده است. او پس از تحصیل به ایران بازگشت و یک شرکت مشاوره در حوزه انرژی تاسیس کرد که دارای شعبی در تهران و لندن است. این شرکت در جلب سرمایه‎های خارجی پس از لغو تحریم‎ها طی ماه‎های آینده پیشتاز خواهد بود. نام این شرکت «انرژی پایونیر» است.»

بلومبرگ در ادامه درباره او می‎نویسد: «او از روابط سطح بالایی با شرکت‎های نفتی مهم جهان، شرکت‎های حقوقی و موسسات سرمایه‎گذاری در غرب برخوردار است.»

بلومبرگ می‌افزاید: «او در‌ حالی‎ که مدرک لیسانس خود را در رشته حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرد، به همراه یکی از وکلای برجسته در امور نفت و گاز، دفتر مشاوره خود را تاسیس و با مدیران اجرایی شرکت‎های بزرگ نفتی در سرتاسر جهان به‎ عنوان کارآموز کار کرده است.»

بلومبرگ در پایان گزارش خود می‌نویسد: «تجربه او در نهایت به نفعش تمام شد و توانست با کسب بورس تحصیلی از «رویال داچ شل» سال 2009 میلادی مدرک کارشناسی ارشد حقوق را در دانشگاه کمبریج بریتانیا کسب کند. او کتابی نیز تحت عنوان «صنعت گاز طبیعی ایران در دوران پس از انقلاب، خوش‎بینی، بدبینی و ظرفیت‎ها» نوشته است.»

همچنین روزنامه شرق بر گفته‌های فعالان حوزه نفت، در خصوص اینکه نام زن نفوذی به وزارت نفت همان الهام حسن‌زاده است، صحه گذاشته و به نقل از چند منبع آگاه عنوان کرده است که حسن‌زاده بار‌ها به وزارت نفت برای معرفی خود و توانمندی‌اش در همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی مراجعه کرده بود.

حاجی دلیگانی: نهادهای امنیتی باند نفوذی را در وزارت نفت دستگیر کردند/ ابوترابی:این خانم تبعه ایران و نفوذی در وزارت نفت بوده است

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس طی گفت‌وگویی با فارس گفت: «نهادهای امنیتی باند نفوذی را در وزارت نفت دستگیر کردند که در رأس آن خانمی با ایجاد ارتباط با 16 نفر از مقامات ارشد این وزارتخانه توانسته بود در جهت تکمیل پازل دشمن ضرباتی را به کشور وارد کند.»

حاجی دلیگانی افزود: «در رأس این باند خانمی قرار داشت که با نفوذ در 16 نفر از پرسنل مهم و تأثیرگذار وزارت نفت توانسته بود تصمیمات مهمی را در وزارت نفت مسکوت بگذارد یا تصمیمات غلطی را در جهت خواسته‌های دشمن و برعلیه منافع ملی کشور اتخاذ می‌کردند و ضربه کاری را در این جنگ اقتصادی به کشور وارد کند.»

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس نیز عنوان کرده بود که «این خانم تبعه ایران و نفوذی و با 16 مدیر وزارت نفت در ارتباط بوده و قصد تأثیرگذاری بر آن‌ها را داشته است.»

زنگنه: در مقابل حاشیه‌سازی‌ها جا نمی‌زنم

اما بیژن زنگنه، وزیرنفت در واکنش به حاشیه‌سازی‌های اخیر عنوان کرد که «مقاومت می‌کنم و در مقابل این حاشیه‌سازی‌ها جا نمی‌زنم.»


بیژن زنگنه روز چهارشنبه، پنجم تیرماه در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که به تازگی حاشیه‌های زیادی را علیه شما ایجاده کرده‌اند و فکر می کنید که تا چه زمانی این حاشیه‌سازی‌ها ادامه داشته باشد؟ گفت: «همان‌طور که گفته‌ام اگر این دوستان، وقت ما را نگیرند و بگذارند که کار کنیم، بر دشمنان غلبه می‌کنیم.»

اسماعیلی: مادرِ خانم متهم وکالت وی را عهده‌دار است

در همین راستا غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز سه شنبه یازدهم تیرماه در ارتباط با اخبار منتشره مبنی بر ارتباط خانمی با 16 مدیر نفتی گفت: «پرونده‌ای در این باب داریم، اما موضوعات غیراخلاقی و 16 نفر جزو پرونده ما نیست.»

اسماعیلی در ارتباط با نماینده یکی از شرکت‌های خارجی که با برخی از کارکنان وزارت نفت در ارتباط بوده است گفت: «اسناد و مدارک مربوط به قراردادهای نفتی، فروش و جابه‌جایی نفت توسط خانمی که کارگزار یک شرکت خارجی بوده از کارکنان وزارت نفت اخذ شده و در بازرسی از منزل وی نیز اسناد متعددی در این حوزه به دست آمده است.»

وی افزود: «کیفرخواست پرونده صادر و دو جلسه دادگاه با حضور وکیل برگزار شده است، از نکات جالب این پرونده این است که مادر این خانم خودش وکیل دادگستری است و وکالت وی را عهده‌دار است.»

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: «اخیرا دادگاه به لحاظ روشن شدن وضعیت طبقه‌بندی اسناد و مدارک (روشن شدن وضعیت محرمانه، خیلی محرمانه و سری اسناد) استعلامی را از وزارت نفت انجام داده است و از آنجایی که نوع طبقه‌بندی در تصمیم دادگاه اثرگذار است لذا بعد از واصل شدن پاسخ وزارت نفت در مورد طبقه‌بندی اسناد، دادگاه رسیدگی را ادامه خواهد داد.»

اسماعیلی اضافه کرد: «در این پرونده این خانم و سه نفر دیگر غیر از این خانم مطرح هستند و بحث پرونده مربوط به اسناد و مدارک مجموعه است.»

ربیعی: زن بازداشت‌شده در ارتباط با پروژه نفوذ در وزارت نفت الهام حسن‌زاده نیست

در نهایت سخنگوی دولت در توییتی با انتقاد از رسانه‌ها بابت منتشر کردن نام الهام حسن‌زاده اعلام کرد زن بازداشت‌شده در ارتباط با پروژه نفوذ در وزارت نفت الهام حسن‌زاده نیست.

پیش تر از این توئیت، ربیعی در یادداشتی عنوان کرده بود که «چندی پیش یک اطلاع‌رسانی غیرمسئولانه از رابطه یک زن با برخی مسئولان حوزه نفت شنیدیم. در چند روز گذشته نام یکی از زنان کشورمان که با آب و تاب به ده‌ها نفر متصل کرده بودند منتشر شد. اولاً مطلعم که فرد دستگیر شده این فردی که رسانه‌ها می‌گویند نیست. دوما اصلاً معلوم نیست که آن دستگیر شده جاسوس باشد. به کجا رسیده‌ایم؟ چه راحت آبروی آدم‌ها ریخته می‌شود؟ مگر خدا را نمی‌بینیم؟؟.»

مرور زمان مشخص خواهد کرد که آیا گمانه‌زنی‌ها درباره نام زن نفوذی به وزارت نفت صحت دارد یا خیر، اما نکته‌ای که در پایان باید به آن اشاره کرد این است که چطور به رغم تلاش مجاهدانه سربازان گمنام امام زمان(عج) این عناصر نفوذی می‌توانند در بالاترین سطوح با مقامات وزارتخانه‌ها ارتباط بگیرند تا به اهرم فشاری برای ضربه زدن به مهره‌های فعال نظام تبدیل شوند و چالش‌های جدیدی، علاوه بر فشار افسارگسیخته خارجی بر کشور، به وجود آورند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها