کد خبر: 317388
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۱ ۰۹:۴۲:۰۰
| |

طرح ترافیک جدید و محدودیت‌های شدید برای معلولان و جانبازان

رئیس انجمن ندای معلولان ایران از ایجاد محدودیت‌های شدید برای معلولان و جانبازان در طرح ترافیک جدید انتقاد کرد.

طرح ترافیک جدید و محدودیت‌های شدید برای معلولان و جانبازان
کد خبر: 317388
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۱ ۰۹:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود کاری، رئیس انجمن ندای معلولان ایران با انتقاد از محدودیت‌های ایجاد شده برای معلولان و جانبازان در طرح ترافیک جدید گفت: این محدودیت‌ها در حالی اعمال شده است که بر همگان آشکار است که در شهر بزرگ تهران، سیستم حمل ونقل عمومی قادر به ارائه سرویس به معلولان و جانبازان در سطح شهر نیست.

وی با بیان اینکه معلولان و جانبازان طی سال‌های گذشته خودشان شرایط زندگی‌شان را با زندگی در شهر متناسب‌سازی کرده‌اند، اظهار داشت: معلولان و جانبازان با زحمت فراوان وسیله نقلیه تهیه و آن را متناسب‌سازی کردند تا بتوانند مناسب با شرایط معلولیت خود در سطح شهر تردد و در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت داشته باشند، اما با شرایط جدیدی که در پی اجرای طرح ترافیک پیش آمده است، رفت و آمد برای آنها سخت‌تر شده ‌است.

معلولان در سیستم حمل و نقل عمومی جایی ندارند

کاری در ادامه با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل عمومی از اتوبوسرانی گرفته تا تاکسیرانی و مترو اصلا پاسخگوی نیازهای آنها نیست، ادامه داد: معلولان و جانبازان برای حضور در اجتماع، دانشگاه، محل کار و غیره نیازمند وسیله نقلیه هستند، اما با توجه به اینکه جایی برای آنها در سیستم حمل ونقل عمومی دیده نشده است، نیازمند استفاده از خدمات ویژه هستند.

وی با بیان اینکه برای فردی با معلولیت جسمی نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه روزی وارد طرح ترافیک شود، تصریح کرد: طرح ترافیک جدید برای این افراد محدودیت تردد ایجاد کرده است و تردد آنها را در روزهای محدودی میسر کرده است.

محدودیت ایجاد شده برای معلولان در طرح ترافیک غیرقابل قبول است

رئیس هیات مدیره انجمن ندای معلولان ایران خاطرنشان کرد: افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنها مشکلات عدیده‌ای دارند. شهرداری و شورای شهر تهران در سال‌های گذشته همکاری خوبی داشتند و سهمیه سالانه به این افراد تخصیص می‌دادند و رفت و آمد برای آنها در طی سال راحت بود، اما محدودیتی که امسال ایجاد شده است، منطقی و قابل قبول نیست. حالا که سیستم حمل و نقل عمومی قادر نیست، حقوق شهروندی این افراد را بپردازد، حداقل باید اجازه دهد تا این افراد بتوانند از وسیله شخصی خود استفاده و در سطح شهر رفت و آمد کنند.

وی با بیان اینکه این انتظار توقع زیادی از شهرداری نیست و افراد معلول با شهرداری مشارکت دارند، افزود: وقتی آنها می‌گویند، می‌خواهیم با وسائل نقلیه خودمان در سطح شهر تردد کنیم، در واقع یک نوع مشارکت است، اگرچه در شهر سیستم مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی توسعه یافته است، اما به هیچ وجه این سیتم پذیرای معلولین نیست.

ضرورت تجدیدنظر در سهمیه طرح ترافیک معلولان و جانبازان

کاری با درخواست از معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، پلیس تهران و مدیریت ترافیک شهر تهران مبنی بر تجدیدنظر نسبت به محدودیت‌های اعمال شده برای افراد معلول و جانبازان گفت: از مدیریت حمل و نقل می‌خواهیم نسبت به سهمیه‌های تخصیص داده شده به این دسته از افراد تجدیدنظر و اصلاحیه داشته باشد.

وی درباره میزان محدودیت اعمال شده برای معلولان و جانبازان اظهار داشت: سال گذشته سهمیه یک سال کامل را به معلولان و جانبازان می‌دادند، اما امسال هم از تعداد روزها کاسته شده است و هم از تعداد افرادی که می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.

رئیس انجمن ندای معلولان ایران ادامه داد: سهمیه امسال حدود 100 تا 150 روز تردد رایگان در سال است، در حالی که همین تعداد روزها نیز به افراد کمتری اختصاص داده شده است. اگر سال گذشته سهمیه یک سال در اختیار بر فرض 200 نفر قرار گرفت، امسال این سهمیه که به حدود 150 روز تقلیل یافته است، بین 100 نفر تقسیم شده است. این مساله برای معلولان و جانبازان مشکل‌ساز شده است.

هیچ تسهیلاتی برای افراد معلول در نظر نگرفته‌اند

وی گفت: خواهش ما از مدیران شهری این است؛ تا زمانی که سیستم حمل ونقل شهری برای معلولان و جانبازان مناسب‌سازی نشده است، محدودیت‌های ایجاد شده در طرح ترافیک برای جانبازان و معلولان اصلاح شود.

کاری درباره اینکه در این چند روز از آغاز طرح ترافیک جدید و کاهش سهمیه معلولان آیا تسهیلاتی جدید در سیستم حمل ونقل در محدوده طرح ترافیک برای آنها در نظر گرفته شده است یا خیر اظهار داشت: هیچ تسهیلاتی برای این افراد در نظر گرفته نشده است، اگر تسهیلات ویژه‌ای بود که کار به اعتراض نمی‌کشید. معاونت حمل ونقل و ترافیک نه تنها سیستم حمل ونقل عمومی را برای استفاده معلولان و جانبازان بهبود نبخشیده، بلکه مدت زمان و تعداد افرادی که بتوانند از طرح استفاده کنند را نیز کمتر کرده است.

وی در ادامه افزود: با این شرایط معلولان ناچار هستند در رفت و آمدهای خود صرفه‌جویی و مدیریت کنند، اما معلولی که شاغل است، مشغول به تحصیل است و یا مراحل درمانی خود را پیگیری می‌کند، چطور انجام فعالیت‌های خود را در زمانی مشخص مدیریت کند؟ شهرداری تهران چه تسهیلاتی برای آنها درنظر گرفته است که حالا این محدودیت را برای آنها ایجاد کرده است؟

کاری در انتها اظهار داشت: معلولان و جانبازان در شهر تهران اقلیتی هستند که نمی‌توانند از سیستم حمل ونقل عمومی استفاده کنند و مدیریت شهری باید برای آنها فکری اساسی کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها