کد خبر: 317597
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۱ ۱۵:۵۳:۳۶
| |

آروین، عضو شورای شهر تهران:

افشاگری را با شفاف‌سازی اشتباه نگیریم

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه افشاگری به‌هیچ‌عنوان به معنای شفاف‌سازی نیست، گفت: افشاگری و نظارت متمرکز به بی‌اعتمادی مردم به دولت دامن می‌زند.

افشاگری را با شفاف‌سازی اشتباه نگیریم
کد خبر: 317597
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۱ ۱۵:۵۳:۳۶

اعتمادآنلاین| ‌ بهاره آروین سه‌شنبه 11 تیرماه در هفتمین نشست شهراندیشی مرکز مطالعات و پژوهش شورای اسلامی شهر همدان، بیان کرد: شفافیت ضروری‌ترین گام در راستای اعتمادسازی در جامعه است چرا که برطرف کردن بی‌اعتمادی مردم یکی از اهداف بنیادی طرح شفاف سازی است.

وی ادامه داد: افشاگری در جامعه نباید در قالب شفاف سازی رواج یابد چرا که نه تنها موجب ب‌ اعتمادی در میان مردم می‌شود بلکه بهترین خدمات نیز در جلب رضایت آنها مؤثر نخواهد بود بنابراین بر اساس تجارب جهانی نظارت متمرکز بازتاب خوبی نخواهد داشت و یکی از اهداف طرح شفاف سازی، رواج نظارت همگانی است.

آروین با بیان اینکه طرح شفاف سازی موجب ورود متخصصان و دانشگاهیان به نظارت همگانی می‌شود، تصریح کرد: شفافیت، لحظه‌ای اتفاق نمی‌افتد و بهترین راه حل موفقیت آن آغاز از حوزه مالی شهرداری و ادارات بوده و در این راستا سامانه مالی باید کاملاً جامع راه اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: کارآمدترین راه مبارزه با فسادهای مالی، نظارت همگانی است به‌طوریکه مردم ناظر و شاهد تمام فعالیت‌های اداری شهرداری به ویژه در حوزه مالی باشند بنابراین اگر نظارت همگانی با مشارکت مردم موجب کشف فساد و تبانی در ادارات دولتی شود می‌توان گفت که شفاف سازی معنای حقیقی خود را یافته است.

آروین اضافه کرد: طرح شفافیت بر خلاف تمام موانع می‌تواند موفق باشد چرا که شهرداری تهران با 65 هزار کارمند رسمی و 18 هزار میلیارد بودجه در راه اندازی این طرح بسیار موفق بوده و در جایگاه نمایندگی می‌تواند این طرح را فراگیر کند.

وی با اشاره به اینکه طرح تمام شیشه‌ای شهرداری در انتخابات شهرداری 96 انتخاب شده است، اظهار کرد: شهرداری تهران با وجود گستردگی فراوان و تمام موانع در راستای راه اندازی طرح شفاف سازی گام نخست را در میان کلانشهرها برداشته و در حال حاضر بسیار موفق است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان یادآور شد: مطالبات عمومی در طرح شفاف سازی می‌تواند به راحتی توسط مردم انجام شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه طرح شهاب (شفافیت شورا و شهرداری در ابزار بهره‌وری) در دوره پنجم شورا تصویب شده است، گفت: با وجود گذشت دو سال از عمر دوره پنجم شورای اسلامی، متأسفانه هنوز موفق به اجرای این طرح نشده‌ایم‌.

حمید بادامی‌نجات مطرح کرد: مرکز مطالعات شهرهمدان، دومین مرکز برتر در سطح کشور در زمینه تحقیق و پژوهش معرفی شد و خوشبختانه تا کنون به خوبی در این زمینه عمل کرده است.

وی ادامه داد: این سلسله نشست‌ها که نخستین جلسه آن 15 ماه گذشته برگزار شده است، معمولاً موضوع آن در حوزه معایب و مزایای کلانشهری بوده و در آن از نظرات و پیشنهدات صاحب نظران استفاده شده که در حال حاضر نشست هفتم را به بررسی طرح شهاب اختصاص دادیم.

بادامی‌نجات تصریح کرد: در این سلسه نشست‌ها سعی داریم ایردات احتمالی تمام پروژه‌ها را با استفاده از نظرات مردم برطرف کنیم و در این نشست نیز طرح شهاب را را مانند دیگر کلانشهرها از جمله تهران، مشهد، یزد، شیراز و اصفهان با قدرت تمام آغاز کرده و ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه طرح شهاب در اسفندماه سال گذشته توسط شورا تصویب شد، عنوان کرد: علت تأخیر ارائه طرح شهاب، تغییرات در هیئت تطبیق فرمانداری بود که حدود 3 ماه به طول انجامید.

عضو شورای شهر همدان در رابطه با زیرساخت‌های این طرح اضافه کرد: پس از تصویب هیئت تطبیق فرمانداری، زیرساخت‌های راه اندازی این طرح در حال آماده سازی بوده و یکی از استان‌های برتر در این زمینه نیز استان تهران بود که تا کنون به خوبی در این راستا عمل کرده است.

بادامی نجات افزود: به دنبال پاسخگویی به مطالبات مردمی هستیم و در هیچ بند و ماده‌ای از قانون این پاسخگویی به مطالبات را منع نکرده مگر در مواردی که به صراحت در مواد قانونی ذکر شده و یا جز اسرار محرمانه است.

وی با بیان اینکه هر جا که منابع مالی وجود داشته باشد به طور قطع فساد هم وجود خواهد داشت، خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها نیز از این انحراف مستثنی نیستند و بیش از 40 درصد فسادهای مالی توسط مردم کشف شده است.

بادامی‌نجات یادآور شد: شورای شهر همدان نیز در طرح شهاب حدود 6 ماده تصویب کرده است و از اوایل مهرماه این طرح با ایجاد زیرساخت‌های شفاف سازی در شهرداری همدان راه اندازی می‌شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در پایان گفت: بودجه طرح شفاف سازی نیز برای سال 98 لحاظ شده اگر چه اولویت شورا در بودجه امسال اتمام پروژه‌های نیمه تمام است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها