کد خبر: 317693
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۳:۵۵:۰۰
| |

تحلیل نشست اخیر اوپک در گفت‌وگوی «اعتمادآنلاین» با محمدعلی خطیبی:

صادرکنندگان نفت قیمت‌های پایین‌تر از 60 دلار را نمی‌خواهند/ عربستان به دنبال کاهش قیمت نفت نیست/ کشورهای عضو اوپک با کاهش تولید موافقت کردند تا بتوانند بازار را برای 9 ماه آینده حفظ کنند/ غیر از آمریکا، هیچ کشور مصرف‌کننده نفتی، موافق کاهش قیمت نفت خام نی

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک، گفت: صادرکنندگان نفت قیمت‌های پایین‌تر از 60 دلار را نمی‌خواهند و اگر نگاهی به بودجه‌ها و هزینه‌های کشورهای صادرکننده نفت بیندازیم، درمی‌یابیم که با قیمت هر بشکه نفت خام زیر قیمت‌های فعلی بازار به مشکل برخواهند خورد.

صادرکنندگان نفت قیمت‌های پایین‌تر از 60 دلار را نمی‌خواهند/ عربستان به دنبال کاهش قیمت نفت نیست/ کشورهای عضو اوپک با کاهش تولید موافقت کردند تا بتوانند بازار را برای 9 ماه آینده حفظ کنند/ غیر از آمریکا، هیچ کشور مصرف‌کننده نفتی، موافق کاهش قیمت نفت خام نی
کد خبر: 317693
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۳:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران اوپک، درباره صد و هفتاد و ششمین نشست اوپک و تاثیرش بر بازار نفت ایران و جهان به خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت: اوپک در این دوره تصمیم گرفت همان توافق قبلی در خصوص کاهش تولید یک‌ میلیون و 200 هزار بشکه در روز (یعنی 800 هزار بشکه اعضای دائم و 400 هزار بشکه اعضای غیردائم) را تمدید کند. این موضوع نشان می‌دهد صادرکنندگان نفت مخالف کاهش بهای نفت در بازار جهانی هستند.

صادرکنندگان نفت قیمت‌های پایین‌تر از 60 دلار را نمی‌خواهند

نماینده پیشین ایران در اوپک افزود: صادرکنندگان نفت قیمت‌های پایین‌تر از 60 دلار را نمی‌خواهند و اگر نگاهی به بودجه‌ها و هزینه‌های کشورهای صادرکننده نفت بیندازیم، درمی‌یابیم که با قیمت هر بشکه نفت خام زیر قیمت‌های فعلی بازار به مشکل برخواهند خورد.

برای حفظ قیمت‌های فعلی نفت احتیاج به یک بازار متعادل داریم

خطیبی گفت: به دلیل اینکه کشورهای صادرکننده نفت کاهش قیمت نفت را بیشتر از نرخ فعلی آن نمی‌خواهند باید سازوکار فعلی اوپک و عرضه مناسب به بازار را حفظ کنند. برای حفظ قیمت‌های فعلی نفت احتیاج به یک بازار متعادل داریم و این بازار تنها با حفظ توافقات صورت‌گرفته در اوپک به دست می‌آید.

عربستان به دنبال کاهش قیمت نفت نیست

او ادامه داد: در حال حاضر شواهد نشان می‌دهد، برخلاف دوره قبل که بعضی کشورها به خاطر دلایل سیاسی به دنبال کاهش قیمت‌ها بودند، در این دوره کسی به دنبال کاهش قیمت نفت در بازار نیست. عربستان سعودی در شرایط کنونی و با توجه به اینکه بودجه کشورش را با نفت 80 دلار بسته است، طبیعتاً به دنبال کاهش قیمت نفت در بازار نخواهد بود.

کشورهای عضو اوپک با کاهش تولید موافقت کردند تا بتوانند بازار را برای 9 ماه آینده حفظ کنند/متاسفانه خبرهای خوبی از میزان صادرات نفت ایران شنیده نمی شود

نماینده پیشین ایران در اوپک ادامه داد: ثبات بازاری متعادل با قیمت‌های متعادل، یعنی بین 60 تا 70 دلار، خواست تمام کشورهای صادرکننده نفت است، به همین دلیل در نشست اخیر اوپک با توافق کاهش تولید دوره قبل موافقت کردند تا بتوانند بازار را برای 9 ماه آینده حفظ کنند.

خطیبی عنوان کرد: قطعاً اگر این کاهش تولید تمدید نمی‌شد، به معنی آزاد شدن یک‌ میلیون و 200 هزار بشکه نفت در بازار جهانی بود که می‌توانست کاهش قابل‌ توجه قیمت‌ها را در پی داشته باشد. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان جهانی نفت با رسیدن قیمت‌ها به زیر 70 دلار مخالفتی ندارند.

او در ادامه افزود: به غیر از کشور آمریکا که نزدیک به سه‌ سال است به مردم خود اعلام می‌کند قیمت نفت را در بازار جهانی کاهش می‌دهد- و هنوز هم موفق نشده- مصرف‌کننده دیگری در عرصه جهانی با کاهش قیمت نفت موافق نیست. در بازار سرمایه هم به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران با قیمت‌های فعلی نفت موافق باشند چراکه آنان به یک ثبات در بازار و دریافت سود و بازگشت سرمایه از این بازار نیاز دارند.

این کارشناس حوزه انرژی در پاسخ به این سوال که «آیا با توجه به شرایط تحریم نفتی کشورمان قیمت‌های فعلی نفت مطلوب ایران است»، گفت: درآمدهای نفتی‌ای که در بودجه در نظر گرفته‌ شده حاصل‌ضرب مقدار صادرات در قیمت‌هاست. صادراتی که در بودجه مد نظر قرار گرفته نیز به میزان فروش یک و نیم میلیون بشکه در روز با قیمتی حدوداً 60 دلار است. از نظر قیمت‌ها، در بودجه مغایرتی با قیمت‌های فعلی در بازار وجود ندارد، اما از نظر میزان صادرات باید دید در شرایط فعلی چه میزان می‌توانیم صادرات داشته باشیم. در حال حاضر شواهد نشان از آن دارد که صادرات فعلی ما کمتر از این مقدار است.

نماینده پیشین ایران در اوپک افزود: متاسفانه خبرهای خوبی از میزان صادرات نفت ایران در شرایط کنونی به گوش نمی‌رسد. آمار منابع غیررسمی از صادرات زیر یک‌ میلیون بشکه نفت ایران در خبر می‌دهند.

با وجود اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، فاقد زیرساخت‌های مناسب و اقدامات لازم هستیم/ وزارت نفت می‌تواند مدعی خسارت از صدا‌و‌سیما شود

خطیبی در پاسخ به این سوال که «آیا اقدام عجیب برنامه صبحگاهی امروز شبکه سه سیما در نشان دادن مسیر دور زدن تحریم نفتی کشتی سارینا مشکلی برای صادرات نفت ایران ایجاد خواهد کرد یا نه»، گفت: در شرایط فعلی همه باید قبول کنند که در وضعیت جنگ اقتصادی قرار داریم و با توجه به همین شرایط جنگ اقتصادی ضرورت تشکیل یک ستاد تبلیغات در شرایط جنگی احساس می‌شود.

او در ادامه گفت: اگر این اقدام بدون هماهنگی صورت گرفته‌ باشد و منجر به ضربه زدن به صادرات نفت کشور شود، وزارت نفت می‌تواند در این خصوص مدعی شود.

کارشناس حوزه نفت و انرژی عنوان کرد: با وجود اینکه اعلام می‌کنیم در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، اما زیرساخت‌های مناسب و الزامات مناسب را تدارک ندیده‌ایم.

خطیبی درباره تاثیر تحریم‌های نفتی ایران بر صادرات نفت کشورمان گفت: در دوره قبلی تحریم‌های نفتی ایران سطح صادرات کشور تا 500 هزار بشکه نفت در روز کاهش یافت، اما بعد از مدتی با مدیریت تحریم‌ها به مرز یک‌ میلیون و 500 هزار بشکه نفت در روز هم رسید.

نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: بعد از مدتی تحریم‌ها اثر خود را از دست می‌دهد و آمریکا ناچار خواهد بود تا توافقی جدید را با ایران حاصل کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها