کد خبر: 317726
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

کارشناس حقوقی «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

ملاک میزان دیه زمان پرداخت علی‌الحساب شرکت بیمه است یا حکم دادگاه؟

من سال گذشته تصادف کردم، اما در سال جدید دادخواست مطالبه دیه داده‌ام؛ شرکت بیمه در سال گذشته مبلغی را بابت دیه به صورت علی‌الحساب پرداخت کرد. در این صورت میزان دیه من بر اساس سال صدور رای قطعی دادگاه پرداخت می‌شود یا بر اساس زمانی که بیمه، علی‌الحساب به من پرداخت کرده است؟

ملاک میزان دیه زمان پرداخت علی‌الحساب شرکت بیمه است یا حکم دادگاه؟
کد خبر: 317726
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی - پرسش مخاطبان اعتمادآنلاین : سلام. من سال گذشته تصادف کردم، اما در سال جدید دادخواست مطالبه دیه داده‌ام؛ شرکت بیمه در سال گذشته مبلغی را بابت دیه به صورت علی‌الحساب پرداخت کرد. با این وجود میزان دیه من بر اساس سال صدور رای قطعی دادگاه پرداخت می‌شود یا بر اساس زمانی که بیمه، علی‌الحساب به من پرداخت کرده است؟

کارشناس حقوقی اعتمادآنلاین : شرکت‌های بیمه موظف هستند طبق ماده 16 قانون بیمه شخص ثالث، 50 درصد از دیه اولیه با رای پزشکی قانونی را به صورت علی‌الحساب پرداخت کنند.

پرداخت مبلغی از دیه به صورت علی‌الحساب دلیلی بر تعیین میزان دیه نیست. ملاک زمان پرداخت دیه تاریخ صدور حکم دادگاه است و مبلغ دیه را به اعتبار «یوم الادا» بودن در هر سالی که پرداخت شود به قیمت همان سال دریافت خواهید کرد؛ البته مبلغی که تحت عنوان علی‌الحساب دریافت کرد‌ه‌اید از میزان دیه کسر می‌شود.

***

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن، همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات باتجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید مشکلات حقوقی خود را از طریق آی‌دی @Modiretemad در تلگرام با ما در میان بگذارید. مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها