مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس:

نیازی به «آقا بالاسر» برای رفع مشکلات منطقه نیست/ کمیسیونی برای استخراج موانع توسعه روابط با روسیه ایجاد می‌شود

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دخالت های آمریکا در منطقه و متشنج کردن اوضاع در خصوص برجام و پیرامون ایران اعلام کرد: کشورهای منطقه در صورت عدم دخالت آمریکا قادر به رفع اختلافات خود خواهند بود و نیازی به «آقا بالاسر» برای رفع مشکلات منطقه نیست.

نیازی به «آقا بالاسر» برای رفع مشکلات منطقه نیست/ کمیسیونی برای استخراج موانع توسعه روابط با روسیه ایجاد می‌شود
کد خبر: 317757
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۱:۳۶:۴۰

اعتمادآنلاین| «مسعود پزشکیان» که برای شرکت در دومین همایش بین المللی پارلمانتاریسم به مسکو سفر کرده است، در خصوص دخالت‌های آمریکا در منطقه با بیان این مطلب گفت: در مسکو با تنی چند از همتایان خود دیدار داشتم و در دیدار با الیاس اوماخانوف نایب رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) بار دیگر به اقدامات غیرقانونی و یک جانبه آمریکا اشاره شد که علیه همکاری و اتحاد در منطقه به اجرا گذاشته می‌شود.

وی گفت: هر دو طرف (ایران و روسیه) به شدت مخالف اقدامات تنش زای آمریکا در منطقه هستند و تفاهم کلی بر این است که ایالات متحده حق ندارد با حضور در منطقه برای دیگران بزرگ‌تری کند چرا که کشورهای منطقه قادر هستند خودشان با تعامل و گفت وگو میان دولت‌ها مشکلات را حل وفصل کنند و نیازی با آقا بالاسر ندارند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برجام محور دیگر گفت وگوهای ما در این همایش و دیدارهای دوجانبه بود، توافق هسته‌ای پس از بیش از یک سال گفت وگو میان نمایندگان سران کشورهای مختلف از جمله آمریکا، روسیه، چین و سران اتحادیه اروپا بدست آمد و در نتیجه آن همگی به توافقاتی رسیدند.

وی ادامه داد: آمریکا به شکل یک جانبه از این توافق خارج شد و پس از آن دیگر امضا کنندگان این توافق را تهدید کرد که حق ندارند با ایران معامله کنند و در قدم بعدی نیز کشتی‌های نظامی خود را راهی خلیج فارس کرد ضمن اینکه پهپادی را برای جاسوسی به ایران فرستاد.

پزشکیان با تمجید از قدرت نیروهای نظامی ایران از جمله سپاه پاسداران و ارتش و ساقط کردن پهپاد آمریکایی، این اقدام را جواب دندان شکنی به آمریکایی‌ها دانست و اظهار داشت: مقامات واشنگتن پس از آن در اقدامی فریبکارانه درخواست مذاکره با ایران داده اند.

وی گفت: این آمریکایی‌ها بودند که میز مذاکره را ترک کردند نه ایرانی‌ها؛ ما به تمام تفاهمات و توافقات خود در چارچوب برجام پایبند ماندیم و وظیفه آنها بود که به تعهدات خود عمل کرده و بکنند.

پزشکیان اظهار داشت: وقتی آنها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند ما نیز قرار نیست که تمام فشارها را تحمل کنیم؛ امضا کنندگان برجام نیز نباید انتظار داشته باشند که ما به صورت یک طرفه برجام را اجرا کنیم چرا که همه باید به تعهدات خود عمل کنند، در غیر این صورت ما هم نمی‌توانیم به این روند ادامه دهیم.

** کمیسیونی برای استخراج موانع توسعه روابط با روسیه ایجاد می‌شود

وی بار دیگر به دیدار خود با نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه اشاره کرد و گفت: قرار شد جمع بندی از مشکلات و موانع توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، تجارت و ارتباطات منطقه‌ای صورت گیرد و کمیسیونی به همین منظور راه اندازی شود تا پس از استخراج مشکلات، راه حلی برای رفع آنان بیابیم و اگر لازم باشد قوانین لازم را اصلاح یا با دولت‌های خود برای تسریع روند همکاری‌ها گفت وگو کنیم.

پزشکیان ادامه داد: اقدام نخست ما شناخت موانع گسترش ارتباطات و قدم دوم یافتن راهکارهایی برای توسعه روابط منطقه‌ای میان استان‌های ایران با مناطق روسیه بود.

به گفته وی، مقرر شده است مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران و نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه تا دو هفته آینده در این زمینه به جمع بندی برسند تا بتوانیم به سرعت موضوعات مدنظر را عملیاتی کنیم.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث چگونگی نقش آفرینی جوانان در جامعه و نیاز به تدوین قوانینی برای رسیدن به اهداف مد نظر، نحوه مقابله با یک جانبه گرایی و انتشار اخبار جهت دار و غلط توسط رسانه‌ها که مشکلاتی برای کشورهای منطقه ایجاد کرده است از دیگر محورهای مورد بحث در مذاکرات دو جانبه و همایش پارلمانتاریسم در مسکو بود.

**درصورت تقویت روابط ایران، روسیه و چین یکجانبه گرایی آمریکا پایان می‌یابد

وی در بخش دیگری از این مصاحبه در واکنش به ارزیابی خود از روابط ایران و روسیه گفت: ما همکاری‌های خوبی در حوزه‌های مختلف با روس‌ها داریم و من معتقدم این همکاری‌ها اگر با روسیه و چین تقویت شود، حالت زورگویی و یک جانبه گرایی آمریکا در دنیا پایان خواهد یافت.

پزشکیان ادامه داد: ما در همین رابطه با چینی‌ها نیز گفت وگو داریم و حتی به اروپایی‌ها هم یادآور می‌شویم که آمریکا با اقدامات خود در حال بی احترامی به آنها نیز است چرا که وقتی یکی از طرف‌های مذاکره که متعهد به انجام کاری شده، از سایرین جدا شده و توافق را برهم می زند در عین حال برعلیه دیگران صحبت می‌کند و می‌گوید که اگر سایرین حرفی بزنند آنها را هم تحریم می‌کند در واقع به تمامی طرف‌های مذاکره توهین کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها