رونمایی سناتور آمریکایی از طرح جایگزین برجام

سناتور برجسته جمهوری‌خواه کنگره درصدد است طرح جایگزین برجام را طی روزهای آتی ارائه دهد که طبق آن ایران بتواند نیروگاه هسته‌ای بدون توانمندی غنی‌سازی داشته باشد.

رونمایی سناتور آمریکایی از طرح جایگزین برجام
کد خبر: 317785
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۲:۱۴:۳۲

اعتمادآنلاین| «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که از خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از برجام استقبال کرده است، قصد دارد جایگزینی را برای این توافق هسته‌ای ارائه دهد که طبق آن ایران بتواند نیروگاه هسته‌ای داشته باشد اما توانمندی غنی‌سازی اورانیوم نداشته باشد.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» در این خصوص گزارش کرد، گراهام روز گذشته (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران در قدس در خصوص طرح جایگزین برجام توضیح داد:«وقتی شما خودتان سوخت تولید نکنید، نمی‌توانید بمب بسازید. احتمال داشتن نیروگاه هسته‌ای بدون غنی‌سازی و فراوری وجود دارد».

اظهارات این سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در حالی مطرح شده است که ایران بارها اعلام کرده بود که به هیچ عنوان قصد ساخت سلاح هسته‌ای ندارد اما غنی‌سازی برای مصارف صلح‌آمیز را حق خود می‌داند و از آن چشم‌پوشی نخواهد کرد.

این سناتور جمهوری‌خواه آمریکا تصریح کرد که گرچه از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام حمایت می‌کند اما «این التزام وجود دارد که جایگزینی برای آن مشخص شود».

او در ادامه افزود: «طی روزهای آینده، یک، دو، سه توافقنامه منطقه‌ای ارائه می‌دهم که طبق آن ایران و کشورهای عربی بتوانند انرژی هسته‌ای داشته باشند اما نتوانند اورانیوم را فراوری یا غنی‌سازی کنند».

گراهام بار دیگر بر هم راستا بودن آمریکا و رژیم صهیونیستی تأکید کرد و گفت که در راستای اقدامات این هفته ایران، آمریکا باید با اسرائیل برای مشخص کردن یک خط قرمز مشترک در رد برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران، وارد همکاری شود.

وی با ژست تهدید ایران ادامه داد: «در حال حاضر نمی‌دانم که خطوط قرمز ما چیست. مسئله نگران‌کننده این است که ایران در خصوص خط قرمز اسرائیل و آمریکا در زمینه برنامه غنی‌سازی هسته‌ای اطلاعی ندارد».

این سناتور جمهوری‌خواه در خصوص طرح پیشنهادی خود توضیح داد که در حال حاضر 15 کشور در جهان وجود دارند که برنامه انرژی هسته‌ای دارند اما خودشان سوخت تولید نمی‌کنند و بنابراین احتمال اینکه نیروگاه هسته‌ای بدون غنی‌سازی یا فراوری اورانیوم داشته باشیم، وجود دارد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها