کد خبر: 317790
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۶:۲۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از سوابق مربی جدید پرسپولیس

کالدرون را بهتر بشناسید؛ همبازی مارادونا با سبکی تهاجمی در پرسپولیس/ تمرین لذت‌بخش، اصول اصلی مربی پرسپولیس/ دریبل زدن در تیم کالدرون ممنوع

گابریل کالدرون آرژانتینی هدایت سرخ‌پوشان را بر عهده گرفت تا پرسپولیس بعد از چهار سال همکاری موفقیت‌آمیز با برانکو، لیگ نوزدهم را با یک مربی دیگر آغاز کند.

کالدرون را بهتر بشناسید؛ همبازی مارادونا با سبکی تهاجمی در پرسپولیس/ تمرین لذت‌بخش، اصول اصلی مربی پرسپولیس/ دریبل زدن در تیم کالدرون ممنوع
کد خبر: 317790
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۶:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ محمد حمیدی- بعد از جدایی ناگهانی برانکو از پرسپولیس مدیران این باشگاه تلاش کردند تا یک مربی خارجی دیگر را جانشین او کنند. آنها بعد از مذاکره با کاررا، چاچیچ و لمونیس، در آخر با گابریل کالدرون آرژانتینی به توافق رسیدند. اما این مربی 59ساله کیست و چه کارنامه‌ای دارد؟

کالدرون همبازی مارادونای افسانه‌ای

گابریل کالدرون در خط هافبک تیم ملی آرژانتین در جام‌‌های جهانی 86 و 90 به همراه مارادونا بازی کرد و با این تیم یک قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی جهان به دست آورد. او 23 بازی برای تیم ملی کشورش انجام داد و یک گل نیز به ثمر رساند.

کالدرون

بتیس و پاری‌سن‌ژرمن مهم‌ترین تیم‌های باشگاهی کالدرون

اتلتیکو ایندپندینته، سیون، ریسینگ کلاب، رئال بتیس و لانوس باشگاه‌هایی بودند که این بازیکن آرژانتینی در آنها بازی کرد. اما پاری‌سن‌ژرمن مهم‌ترین باشگاه فوتبالی بود که کالدرون در آن توپ زد. او طی دو سالی که عضو این باشگاه معروف فرانسوی بود 131 بازی انجام داد و 38 گل هم به ثمر رساند. لوزان اسپورت نیز آخرین تیم او در دوران بازیگری‌اش بود. او در طول مدت حضورش در مستطیل سبز 637 بازی باشگاهی انجام داد و 105 گل به ثمر رساند. کالدرون در سال 1994 از دنیای بازیگری خداحافظی کرد.

شروع دوران مربیگری

کالدرون سال 1997 درست سه سال بعد از خداحافظی‌اش به فوتبال بازگشت ، اما این بار در نقش یک مربی؛ او در نخستین تجربه مربیگری‌اش، هدایت کان فرانسه را بر عهده گرفت و تا سال 2000 مربی این تیم بود. کالدرون بعد از کان سه سال بیکار بود تا اینکه در سال 2003 مربی باشگاه قدیمی‌اش یعنی لوزان اسپورت شد. یک سال بعد از حضور در این باشگاه راهی خاورمیانه شد تا اولین تجربه مربیگری‌اش در تیم ملی را تجربه کند. تیم ملی عربستان پذیرای این مربی آرژانتینی بود. او با سبزهای آسیا توانست راهی جام‌جهانی 2006 آلمان شود. عربستان با کالدرون عملکرد درخشانی در جام‌جهانی نداشت و همین موضوع نیز باعث قطع همکاری‌اش با سعودی‌ها شد. کالدرون اما خاورمیانه را ترک نکرد. او بعد از عربستان راهی عمان شد و هدایت تیم ملی این کشور را بر عهده گرفت. هرچند عمر حضورش در عمان هم کوتاه بود؛ کالدرون بعد از یک سال حضور در عمان از این تیم اخراج شد.

کالدرون

حضور در الاتحاد و نایب‌قهرمانی آسیا

الاتحاد عربستان سکوی پرتابی بود برای این مربی آرژانتینی. گابریل کالدرون با این باشگاه موفق شد نخستین عنوان قهرمانی‌اش را کسب کند. او با الاتحاد تا فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال 2009 هم پیش رفت، اما با شکست برابر پوهانگ استیلرز از کره‌جنوبی نایب‌قهرمان آسیا شد. او بعد از الاتحاد راهی دیگر تیم محبوب عربستان یعنی الهلال شد. کالدرون با الهلال هم قهرمانی در لیگ عربستان را تجربه کرد. این مربی آرژانتینی در سال 2012 راهی بنی یاس امارات شد، اما بعد از مدت کوتاهی از این باشگاه هم کنار گذاشته شد. او بعد از بنی یاس هدایت تیم ملی بحرین را بر عهده گرفت اما به دلیل نتایج ضعیف از آنجا نیز اخراج شد.

کالدرون

بازگشت کالدرون به اروپا

بتیس سال 2014 حال و روز خوبی در لالیگا نداشت و در آستانه سقوط به دسته پایین‌تر قرار گرفته بود. مدیران باشگاه به سراغ کالدرون آمدند و از او خواستند هدایت این باشگاه را بر عهده بگیرد. او که علاقه زیادی به این باشگاه داشت پیشنهاد مدیران بتیس را پذیرفت و راهی اسپانیا شد. کالدرون درباره باشگاه بتیس و علاقه‌اش به این تیم گفته: «بتیس برای من حکم خانواده را دارد. وقتی کسی از خانواده‌تان در بیمارستان است کارتان را رها می‌کنید و به او سر می‌زنید.» همین نگاه او سبب شد هدایت بتیس را بر عهده بگیرد. تلاش کالدرون اما بی‌نتیجه بود و بتیس به دسته دوم فوتبال اسپانیا سقوط کرد.

بازگشت دوباره به خاورمیانه

بعد از ناکامی در لالیگا گابریل کالدرون دوباره راهی خاورمیانه شد و هدایت الوصل امارات را در دست گرفت. کالدرون تلاش کرد نتایج خوبی با الوصل کسب کند، اما در این باشگاه‌ها هم موفق نبود. القطر باشگاه بعدی کالدرون بود. حضور او در این باشگاه هم بی‌نتیجه بود و از این باشگاه اخراج شد. کالدرون بعد از دو سال خانه‌نشینی حالا هدایت قهرمان ایران را بر عهده گرفته و امیدوار است بتواند خاطرات خوبش با الاتحاد و الهلال را تکرار کند.

سبک بازی کالدرون

محبوب‌ترین سبک بازی کالدرون 1-3-2-4 است. طبق اعلام سایت ترانسفرمارکت تیم‌های تحت هدایت کالدرون در اکثر مواقع با این سبک به میدان می‌روند. سبکی که مورد علاقه برانکو هم بود و بعد از حضورش در پرسپولیس با همین سبک تیمش را روانه میدان می‌کرد. کالدرون هرچند در تیم‌هایی مثل بتیس بازی با پنج دفاع را هم تجربه کرد، اما در اغلب مسابقات، در صورتی‌ که قصد داشت آرایش تیم را از 1-3-2-4 را تغییر دهد، به 2-2-2-4 روی می‌آورد.

تیم‌های تحت هدایت کالدرون برد و باخت‌های پرگلی داشته‌اند. او زمانی که در الوصل و الاتحاد بود سابقه برد با شش گل را داشته و در الهلال و القطر هم طعم شکست با شش هفت گل را چشیده است. اتفاقی که نشان می‌دهد او گاهی ریسک را در دستور کار قرار می‌دهد.

او یک فلسفه دیگر هم دارد: دریبل زدن ممنوع. کالدرون علاقه‌ای به تک‌روی بازیکنانش در زمین و نمایش هنرهای فردی آنها ندارد. کالدرون از بازیکنانی که به فکر نمایش فردی هستند خوشش نمی‌آید. در خط دفاعی هم دوست دارد یک دژ دفاعی مستحکم برقرار کند. او اعتقاد دارد همه بازیکنان باید در امور دفاعی مشارکت کنند.

تمرین پرسپولیس

تمرین لذت‌بخش

گابریل کالدرون می‌خواهد بازیکنان از تمرین لذت ببرند و درباره روش کارش گفته: «روش کار من در تمرینات این است که بازیکن خوشحال باشد. با این روش نتیجه همواره به بار خواهد آمد. من فوتبال بازی کرده‌ام و می‌دانم چه تمرینی را انتخاب کنم که بازیکنان از انجام دادنش خوشحال شوند.»

تمرین پرسپولیس

نظر گابریل کالدرون درباره مربیان آرژانتینی

کالدرون در سمیناری که سال 2017 در کشور کویت برگزارشده بود، صحبت‌های جالبی درباره مربیان آرژانتینی و دلیل موفقیت آنها در فوتبال جهان مطرح کرده بود. او گفته بود: «راز و رمز موفقیت و زیبایی فوتبال مربیان آرژانتینی در اروپا چیست و آنها چه نکته ویژه‌ای دارند؟ چرا تیم‌های اروپایی ترجیح می‌دهند با مربیانی چون بیلسا، سیمئونه و... کار کنند؟ چون آنها روحیه کاملاً متفاوتی دارند؛ آنها روحیه برد دارند. البته آنها با روش‌های مختلفی بازی می‌کنند، اما نقطه مشترک‌شان تطابق‌پذیری با لهجه‌های مختلف و فوتبال در دنیاست.»

کالدرون در باشگاه پرسپولیس

کار سخت جانشین برانکو

پرسپولیس پروفسورش را از دست‌ داده، اما زندگی همچنان برای این تیم و هوادارانش ادامه خواهد داشت. همه تیم‌ها لحظات سخت را تجربه کرده‌اند و پرسپولیس نیز از این قاعده مستثنی نیست. حالا سرخ‌ها زیر نظر کالدرون تمرین می‌کنند و امیدوارند لیگ نوزدهم را هم به‌ خوبی سه فصل گذشته آغاز کنند. هرچند کاری سخت پیش روی این مربی است. کالدرون جانشین مردی شده که محبوبیت بالایی بین هواداران پرسپولیس داشت و قهرمانی‌های زیادی برای این تیم به ارمغان آورد. این مربی 59ساله آرژانتینی باید بداند که روزهای حساسی پیش روی خود دارد.

کالدرون در یک نگاه

  • بازی به همراه مارادونا در جام جهانی 1986 و 1990

  • بازی در پاری سن‌ژرمن و رئال بتیس

  • شروع مربیگری در سال 1997 با باشگاه کان فرانسه

  • هدایت تیم ملی عربستان و حضور در جام جهانی 2006 آلمان

  • قهرمانی با الاتحاد و الهلال در لیگ فوتبال عربستان

  • نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا به همراه الاتحاد عربستان در سال 2009 میلادی

  • هدایت رئال بتیس اسپانیا در سال 2014 میلادی

  • علاقه به فوتبال تهاجمی و سیستم 1-3-2-4

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها