کد خبر: 317928
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۸:۵۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» از نشست «جایگاه حریم خصوصی در فضای مجازی»

کامبیز نوروزی: سلبریتی‌ها حریم خصوصی کوچک‌تری نسبت به سایر مردم دارند/ نعمت احمدی: حریم خصوصی به قبل و بعد از استیو جابز تقسیم می‌شود/ علی صابری: تلگرام را فیلتر کردیم، اما مردم کار خودشان را کردند

بیست و یکمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «جایگاه حریم خصوصی در فضای مجازی» امروز در وزارت ارتباطات برگزار شد.

حجم ویدیو: 14.30M | مدت زمان ویدیو: 00:03:26 دانلود ویدیو
کد خبر: 317928
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۸:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بیست و یکمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «جایگاه حریم خصوصی در فضای مجازی» امروز در وزارت ارتباطات، با حضور کامبیز نوروزی حقوقدان و مدرس رسانه، نعمت احمدی حقوقدان و استاد دانشگاه، و علی صابری حقوقدان و عضو سابق شورای شهر تهران برگزار شد.

نمی‌شود با فضای سیال حریم خصوصی، برخورد حقوقی کرد

کامبیز نوروزی در ابتدای این نشست، در توضیح حریم خصوصی گفت: «حریم خصوصی آن بخش از زندگی یک فرد متعارف در عرف جامعه است که تمایلی به عمومی شدن آن ندارد.»

این حقوقدان در توضیح تفاوت سلبریتی‌ها با سایر مردم جامعه عنوان کرد: «افرادی که به واسطه مردم، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، به طور رسمی یا غیررسمی، به منزلت اجتماعی دست پیدا کرده‌اند، حریم خصوصی کوچک‌تری دارند. فرد عادی یک ویلا بخرد به کسی مربوط نیست، اما وقتی یک وزیر همان ویلا را بخرد دیگر حریم خصوصی‌اش نیست. دستمزد یک بازیکن فوتبال، درآمد یک بازیگر و تصویر فالوده خوردن یک وزیر در خیابان حریم خصوصی نیست.»

نوروزی در واکنش به اظهارنظر نیروی انتظامی، که خودرو را حریم خصوصی افراد نمی‌داند، گفت: «اتومبیل مانند خانه حریم خصوصی محسوب می‌شود، اگر حریم خصوصی نباشد، یعنی هر کسی حق دارد وارد آن شود.»

او همچنین با اشاره به نقش فضای مجازی در تضعیف و قوی کردن حریم خصوصی توضیح داد: «فضای مجازی به شدت سیال و بی‌ثبات و مدام در حال تغییر است و کارکردهای تازه پیدا می‌کند. حقوق برای امری ثابت نوشته می‌شود، بنابراین نمی‌شود با چنین فضایی برخورد ثابت حقوقی کرد.»

نوروزی به ماجرای رد صلاحیت مینو خالقی در انتخابات مجلس سال گذشته، به خاطر عکس‌هایش در فضای مجازی، نیز اشاره کرد و آن را نادرست دانست: «در مورد مینو خالقی، که با انتشار تصاویر خصوصی‌اش برای نمایندگی مجلس رد صلاحیت شد، نقض حریم خصوصی صورت گرفت. ادله‌ای که از طریق غیرقانونی و نامشروع به دست بیاید قابل استناد نیست.»

تکنولوژی حریم خصوصی را نقض کرد

نعمت احمدی در ادامه این نشست، تکنولوژی را عاملی برای از بین رفتن حریم خصوصی معرفی کرد: «امروزه تکنولوژی بر حریم خصوصی تاثیر گذاشته است به طوری که یک دوربین دیجیتالی توانسته حریم خصوصی را به سرعت و به طور گسترده نقض کند. به همین دلیل می‌توان حریم خصوصی را به قبل و بعد از استیو جابز تقسیم کرد.»

این حقوقدان به یکی از سریال‌های در حال پخش از شبکه سه سیما هم اشاره کرد و گفت: «در نقض حریم خصوصی به جایی رسیده‌ایم که واقعاً خطرناک و حتی ترسناک شده است. وقتی سریال «گاندو» را دیدم گفتم تمام اقدامات مجرمانه نقض حریم خصوصی از قبیل ورود به منزل، شنود و... را تبلیغ و ترویج می‌کند.»

به جای تصمیم‌ گرفتن برای مردم، به آنها آگاهی دهیم

علی صابری هم در این نشست حریم خصوصی را فضایی سیال قلمداد کرد: «حریم خصوصی حدود و ثغور مشخصی ندارد، چون مثل تمام مفاهیم انسانی دچار دگردیسی می‌شود. ضمن اینکه حریم خصوصی تحت تاثیر فرهنگ و جغرافیا قابل تغییر است.»

او که در زمینه نقش حریم خصوصی توسط تکنولوژی با احمدی هم‌نظر بود، عنوان کرد: «تکنولوژی هم باعث نقض حریم خصوصی شده است. با این وجود برای حفظ این حریم، تعطیل کردنش کار درستی نیست. مگر وقتی تلگرام را فیلتر کردیم چیزی درست شد؟ همین الان، اگر نگوییم همه مردم، می‌توان گفت بخش اعظم جامعه ایرانی از تلگرام استفاده می‌کنند، منتها با فیلترشکن.»

صابری در پایان این نشست نقش آگاهی‌بخشی حاکمیت را موثر دانست و گفت: «بیاییم یک بار به جای ترساندن مردم از فضای مجازی به آنها آگاهی بدهیم و بگذاریم خودشان داوری کنند. در عوض اینکه جای مردم تصمیم بگیریم و بگوییم تلگرام برایتان خوب و امن نیست، به آنها آموزش دهیم. اجازه دهیم مردم ویژگی‌های آن را بشناسند، بعد خودشان تصمیم بگیرند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها