«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

دستاوردهای نشست اوپک برای ایران چه بود؟/ چرا زنگنه گفت «به هر چه در اوپک می‌خواستیم رسیدیم»؟/ خواسته‌های ایران از نشست «صد و هفتاد و ششم» اوپک چه بود؟

نشست یکصد و هفتاد و ششم سازمان اوپک با تمام اما و اگرها در حالی پایان یافت که به گفته نشریات و خبرگزاری‌های بین‌المللی، مردان نفتی ایران توانستند همانند دوره گذشته با دستاوردهای زیادی به کشور بازگردند.

دستاوردهای نشست اوپک برای ایران چه بود؟/ چرا زنگنه گفت «به هر چه در اوپک می‌خواستیم رسیدیم»؟/ خواسته‌های ایران از نشست «صد و هفتاد و ششم» اوپک چه بود؟
کد خبر: 317933
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۳ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا اصغرزاده - نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک دهم تیرماه در حالی آغاز شد که بیم آن می‌رفت یک‌جانبه‌گرایی افراطی برخی از اعضا سایه سنگینی بر مذاکرات سران این نشست بیندازد؛ از جاه‌طلبی‌های عراق و عربستان گرفته که بارها از سهمیه تولید خود در توافق جهانی کاهش تولید نفت تخطی کرده‌اند تا بیانیه مشترک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان، در تاریخ هشتم تیرماه در شهر اوزاکای کشور ژاپن، مبنی بر کاهش تولید نفت تا پایان سال جاری، که نشست سران اوپک در وین را تقریباً تشریفاتی کرد.

اینکه روس‌ها می‌خواستند نشست اوپک و دیدار سران اوپک و غیراوپک پس از نشست گروه 20 برگزار شود نیز دلیل محکمی برای این ادعا بود که نشست صد و هفتاد و ششم سازمان کشورهای صادرکننده نفت در مقر دائمی این سازمان در وین تشریفاتی تلقی شود.

به هر روی نشست صد و هفتاد و ششم سازمان اوپک با تمام اما و اگرها در پایتخت اتریش با حضور تمامی اعضا آغاز به کار کرد، همان‌طور که نشست صد و هفتاد و پنجم نیز با وجود تحولات بازارهای جهانی نفت خام، بدون هیچ حاشیه‌ای برگزار شد و مقامات نفتی کشور و در رأس آن بیژن زنگنه، وزیر نفت، به رغم تمام کارشکنی‌ها از سوی چند کشور توانستند تمامی برنامه‌های خود را در این نشست پیاده کنند.

زنگنه: به هرچه در اوپک می‌خواستیم رسیدیم

وزیر نفت بعد از پایان نشست اوپک اعلام کرد: «به هر چه در اوپک می‌خواستیم رسیدیم.» عنوان شدن این جمله از زبان بالاترین مقام وزارتخانه نفت کافی است تا به قدرت و نفوذ ایران در این سازمان و جایگاه ویژه کشورمان بین تولیدکنندگان نفت اوپک و غیراوپک پی ببریم.

بر اساس آخرین گزارش دبیرخانه سازمان اوپک که حاوی اطلاعات تولیدی نفت اعضا تا پایان ماه مارس 2019 است، تولید نفت ایران در ماه مارس به حدود 2.7 میلیون بشکه رسیده است. این آمار نشان می‌دهد تولید نفت خام کشور به رغم فشارها و تحریم‌های نفتی آمریکا و متحدانش تنها 1.1 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است (تولید نفت خام ایران بعد از برجام و قبل از خروج آمریکا از این توافق حدود 3.8 میلیون بشکه در روز بود).

تمدید توافق کاهش 800 هزار بشکه‌ای تولید نفت سازمان اوپک

نشست سران 14 کشور عضو سازمان اوپک پشت درهای بسته در حالی به پایان رسید که وزرای این سازمان بر سر تمدید توافق کاهش 800 هزار بشکه‌ای تولید نفت این سازمان برای یک دوره 9 ماهه و تا پایان سال 2020 توافق کردند و محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل فعلی اوپک، نیز برای یک دوره سه‌ساله دیگر در همین سمت باقی ماند.

از طرف دیگر نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک و غیراوپک موسوم به «JMMC» نیز تصمیم گرفت کاهش داوطلبانه 400 هزار بشکه‌ای تولید را طی یک دوره 9 ماهه از اول جولای سال 2019 میلادی تا پایان ماه مارس سال 2020 میلادی تمدید کند.

این نشست همچنین بر حمایت و تعهد همه کشورهای عضو توافق جهانی کاهش نفت برای استمرار دستاوردهای کنونی تاکید و متن پیش‌نویس اساسنامه همکاری را، که یک تعهد داوطلبانه سطح بالاست، تایید کرد تا استمرار گفت‌وگوی فعالانه میان کشورهای عضو توافق جهانی کاهش تولید نفت در سطوح وزارتی و فنی را ممکن کند.

از همه کشورهای عضو درخواست شد متن پیش‌نویس را در فرایندهای ملی (تصویب) هر کشور به جریان بیندازند. همچنین تصمیم گرفته شد که نشست وزارتی بعدی اوپک و غیراوپک روز 15 آذرماه در وین، پایتخت اتریش، برگزار شود.

در نشست اوپک، کشورمان در مخالفت اعضا با روند تولید نفت شیل آمریکا و کاهش قیمت نفت نقش موثری ایفا کرد و در همین راستا وزیر نفت پس از پایان این نشست گفت: «ایران همچون گذشته، از کاهش تولید نفت معاف شده است، به نظرم جلسه خوبی بود و به چیزی که دنبال می‌کردیم رسیدیم.»

زنگنه: ایران تضمین‌هایی را که می‌خواست به دست آورد

وزیر نفت همچنین در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان تاکید کرد: «ایران در این نشست تضمین‌هایی را که می‌خواست به دست آورد.»

درباره اساسنامه همکاری اوپک و غیراوپک هم این‌گونه اعلام شده که این اساسنامه غیرالزام‌آور است و دوم اینکه در قطعنامه پایانی نشست اوپک، امضا و توافق شده که این اساسنامه هیچ تاثیری بر اوپک و موجودیت آن ندارد، چراکه به گفته زنگنه: «سنت این است که نخست اوپک توافق می‌کند که باید با اجماع باشد، سپس آن را به غیراوپک ارائه می‌دهد تا تایید کند. ما درباره این مساله و سازوکار تصمیم‌گیری توافق کردیم و اوپک به عنوان اوپک پابرجاست و این مقررات جدید هیچ تاثیر منفی‌ای بر این موضوع ندارد.»

شمس‌اردکانی: تصمیم تمدید توافق کاهش تولید اوپک، به نفع ما تمام می‌شود

علی شمس‌اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، نیز عنوان کرد: «تصمیم تمدید توافق کاهش تولید که در اوپک اتخاذ شد به نفع ما تمام می‌شود، هرچند ممکن است در بخش‌هایی هم آسیب‌هایی بر جای بگذارد.»

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که نفت اوپک، به خصوص نفت‌ خام خاورمیانه، دیگر به عنوان یک کالای استراتژیک مطرح نیست، چراکه امروز آمریکا به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده‌، در نتیجه می‌توان عنوان کرد که مواضع نفتی کشورمان- که همان تعادل‌سازی فضای میان کشورهای عضو اوپک و غیراوپک است- صحیح و از روی منطق کنونی بازار نفت است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها