کد خبر: 317936
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

استخراج بیت‌کوین؛ قاتل صنعت برق ایران

مدتی است که موضوع مصرف بسیار زیاد برق از سوی ماینرها برای استخراج بیت‌کوین مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته تا جایی که موجب بروز واکنش‌های تند و قاطعی نسبت به این موضوع شده است.

استخراج بیت‌کوین؛ قاتل صنعت برق ایران
کد خبر: 317936
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - مدتی است که بیت‌کوین به‌ عنوان قدیمی‌ترین و معروف‌ترین ارز دیجیتالی در دنیا مورد توجه سرمایه‌گذاران و کشورها برای سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. بیت‌کوین سال 2009 توسط شخص یا اشخاصی ناشناس تحت نام ساتوشی ناکاموتو به‌ عنوان یک نرم‌افزار متن‌باز روانه بازار شد.

بیت‌کوین توانست ظرف چند سال از چند دلار به ارزش چند هزار دلار برسد. حال ممکن است این سوال پیش آید که بیت‌کوین چگونه از دل‌ نرم‌افزارها استخراج می‌شود و در حالی که این ارز دیجیتالی در بازارهای واقعی خرید و فروش نمی‌شود، به چه صورت ارزش‌گذاری و بر قیمت آن افزوده می‌شود؟

در ایران هم با داغ شدن بحث بیت‌کوین بسیاری از افراد کنجکاو بوده‌اند که چه کسانی این ارز رمزنگاری‌شده را دنبال می‌کنند و سرمایه خود را در این راه به کار گرفته‌اند.

بیت کوین

تا چند سال پیش، قبل از ممنوعیت خریدوفروش بیت‌کوین در ایران، این امکان وجود داشت که به یک صرافی مراجعه و اقدام به خرید بیت‌کوین کرد؛ اما مدت‌هاست که برای خرید یا استخراج بیت‌کوین اشخاصی که در این زمینه تجربه و مطالعه و مهارت کافی دارند اقدام به وارد کردن ماینر و استخراج شخصی بیت‌کوین می‌کنند.

اصطلاحی که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از آن استفاده می‌کنند ماین کردن است که این کار هزینه‌های بالای برق را در بردارد.

مدتی است که موضوع مصرف بسیار زیاد برق از سوی ماینرها برای استخراج بیت‌کوین مورد توجه مسئولان قرار گرفته است، تا جایی که موجب بروز واکنش‌های تند و قاطعی نسبت به این موضوع شد.

ماین کردن بیت کوین

ایران یکی از کشورهایی است که یارانه قابل توجهی به بخش انرژی مخصوصاً برق اختصاص می‌دهد و برق مصرفی در بخش صنعت و کشاورزی بسیار ارزان‌تر از برق خانگی است. با توجه به همین موضوع، برق ارزان این بار به قلاب بزرگی تحت عنوان ارز دیجیتالی گرفتار شده است. آمار و ارقام حاکی از آن است که قیمت استخراج هر بیت‌کوین در جهان هفت هزار دلار است و برای هر بیت‌کوین 72 هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود که به‌ اندازه مصرف 28 مشترک است.

همچنین اعلام شد با توجه به اینکه برق در ایران مشمول یارانه است و هزینه بسیار پایینی در مقایسه با بسیاری از کشورها دارد، عده‌ای بر اساس گزارش‌های رسیده، در حال سوءاستفاده از برق صنعتی و کشاورزی در مزرعه ارز دیجیتالی هستند که این نوع برق به‌ مراتب بسیار ارزان‌تر از برق خانگی است و کسانی که ارز دیجیتالی استخراج می‌کنند سعی دارند سوله‌هایی را که مجهز به برق صنعتی یا کشاورزی‌اند برای استخراج اجاره یا خریداری کنند.

بیت ماین

در این راستا چندی پیش در برخی اخبار موضوع اعتراض از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز منتشر و حتی به سوءاستفاده از انرژی ارزان در استخراج ارز دیجیتالی در دو استودیوی سازمان صداوسیما اشاره شد.

همبستگی و رابطه بین ماینینگ بیت‌کوین و انرژی تجدیدپذیر باعث می‌شود استخراج بیت‌کوین بیش از هر صنعت دیگری در مقیاس بزرگ در جهان به انرژی تجدیدپذیر وابسته باشد.

بر اساس گزارشی از شرکت تحقیقاتی و محصولات سرمایه‌گذاری ارز دیجیتالی کوین‌شیرز، 74.1 درصد انرژی مورد نیاز استخراج بیت‌کوین از انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود. این نتیجه در گزارش دوسالانه این شرکت که پنجم ژوئن (15 خرداد) منتشر شد، آمده است.

بیت کوین و انرژی های تجدید پذیر

اما در ایران با توجه به سوءاستفاده عده‌ای برای ماینینگ بیت‌کوین از برق صنعتی و کشاورزی و حتی برق خانگی مسئولان وزارت نیرو و شرکت برق و نمایندگان مجلس و حتی رئیس مجلس نیز به این موضوع واکنش نشان دادند و طی چند روز اخیر اخبار این واکنش‌ها در رسانه‌های کشور منتشر شد.

برای مثال اواخر خردادماه سال جاری بود که همایون حائری، معاون برق و انرژی وزیر نیرو، اعلام کرد استخراج رمزارزها از جمله استخراج بیت‌کوین با سوخت فسیلی یارانه‌ای و با هزینه صنعت برق نوعی قاچاق انرژی الکتریکی است.

حائری گفته بود استخراج هر بیت‌کوین حدود 72 هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند و اگر اقدام موثری درزمینه مصرف این مراکز صورت نگیرد، این موضوع به‌ شدت برای صنعت برق مشکل‌ساز خواهد شد و بایستی تا حدود دو هزار و 500 مگاوات از توان تولید خود را صرف تامین برق این واحدها کنیم.

موضوع استفاده از برق ارزان در ماینینگ بیت‌کوین یا همان استخراج این ارز دیجیتالی تا جایی پیش رفت که حتی خبرهایی مبنی بر استفاده از برق رایگان مساجد و مدارس در این زمینه به گوش رسید.

استخراج بیت کوین از مساجد

اولین بار این خبر از سوی همایون حائری معاون امور برق و انرژی نیرو اعلام شد که حائری گفته بود: «روند رو به رشد راه‌اندازی واحدهای استخراج ارز دیجیتالی به‌ گونه‌ای است که در برخی مراکزِ برخوردار از تعرفه برق رایگان مانند مساجد و مدارس نیز شاهد استخراج بیت‌کوین هستیم! برای استخراج هر بیت‌کوین 72 مگاوات ساعت برق مصرف می‌شود که اگر ادامه پیدا کند، می‌بایست تا حدود 250 مگاوات از توان تولید خود را صرف تامین برق این واحدها کنیم.»

گزارش مفصل «همشهری آنلاین» و بعد هم انتشار عکسی در همین باره توسط یکی از کاربران فضای مجازی بحث را حسابی داغ کرد، چنان‌که حجت‌الاسلام ذاکر، سخنگو و معاون فرهنگی سازمان امور مساجد موضوع را تکذیب کرد و گفت: «اگر چنین گزارشی وجود داشت حتماً به دست ما می‌رسید، اما تاکنون با چنین گزارشی برخورد نکرده‌ایم. اگر این موضوع صحت داشت حتماً از آن مطلع می‌شدیم، البته خیلی موضوع تازه‌ای است و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.»

در همین خصوص احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، که همیشه مخالف استفاده مساجد و مدارس از برق به‌ صورت رایگان بوده، نیز گفت: «من وارد بحث بیت‌کوین نمی‌شوم چون رابطه آن را با برق نمی‌دانم، اما پرداخت یارانه غیرنقدی به مساجد و مدارس انگیزه استفاده نابجا ایجاد می‌کند . بهترین روش آن است که پرداخت یارانه را تغییر داده و برق مجانی ندهیم.»

احمد توکلی

گویا بحث داغ استفاده کردن استخراج‌کننده‌های بیت‌کوین از برق ارزان و حتی صنعتی تمامی ندارد، تا جایی که این بار علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که برای بازدید از شرکت صنایع چوب ایزوفام به شهرک صنعتی شمس‌آباد رفته بود، مجبور شد وارد این قضیه شود و در جمع خبرنگاران این موضوع را مطرح کند: « این اقدام خلاف قانون است، چراکه استخراج بیت‌کوین برق زیادی مصرف می‌کند و همین نوع استفاده‌هاست که مجال تولید را کاهش می‌دهد. چنانچه اگر موردی باشد، باید به جد رسیدگی شود. قطعاً برای حل معضلات تولیدکنندگان با وزارت نیرو مذاکره خواهم کرد.»

علی لاریجانی رئیس مجلس

با اینکه امروزه مبحث ورود برای سرمایه‌گذاری در ارزرمزها در دنیا و خصوصاً ایران بسیار مورد توجه مردم و سرمایه‌گذاران قرار گرفته، اما هنوز در ایران قوانینی در این‌باره موجود نیست. دیروز هم ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، با تاکید بر اینکه هنوز ماینینگ رمزارزها در دولت تصویب نشده است عنوان کرد: قانونی در این‌باره نداریم .

فیروزآبادی گفت: «طرحی برای قانونمند کردن این موضوع با استفاده از نظرات دستگاه‌های مربوطه از جمله بانک مرکزی، وزارت نیرو، سازمان بورس و... آماده و در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد، ولی هنوز در هیات دولت مورد بررسی قرار نگرفته است.»

در خصوص قانون‌گذاری برای بیت‌کوین نیز محمدرضا تابش، عضو شورای پول و اعتبار، بر ضرورت ساماندهی فعالیت‌های مربوط به بیت‌کوین و وضع قوانین و مقررات لازم در این‌ باره تاکید کرد.

آخرین بحث‌ها در مورد استفاده استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از برق ارزان‌قیمت روز چهارشنبه مطرح شد که اسدالله قره‌خانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: «تولیدکنندگان ارز مجازی چنانچه از برق یارانه‌ای استفاده کنند قطعاً سود کلانی به جیب خواهند زد. بیت‌کوین هم می‌تواند یک فرصت باشد و هم یک تهدید . تهدید از این بابت که عده‌ای به‌ صورت غیرقانونی با استفاده از تعرفه‌های برق کشاورزی یا صنعتی یا خدماتی این ارز مجازی را تولید می‌کنند و سود کلانی می‌برند و چیزی عاید کشور نمی‌شود؛ در حقیقت به‌ نوعی صادرات ارز مجازی است که فایده‌ای برای کشور ندارد.»

به رغم تمام این واکنش‌ها و اظهارنظرهای مسئولان درباره بیت‌کوین و میزان مصرف برق آن و همچنین وضع قانونی در این خصوص، باید به این موضوع هم توجه کرد که دنیای امروز به ارزهای دیجیتالی روی خوشی نشان داده است و در آینده معاملات و سرمایه‌گذاری در جهان ارزرمزها یا همان ارزهای دیجیتالی اتفاق می‌افتد. امیدواریم مسئولان کشور ما نیز با وضع قوانینی در این خصوص هم مانع استفاده‌کننده‌ها و استخراج‌کنندگان غیراصولی و غیرقانونی از بیت‌کوین و ارزهای دیجیتالی شوند و هم تصمیماتی بگیرند که ایران نیز همگام با خیلی از کشورهای دنیا بتواند به‌ صورت قانونی و اصولی در چرخه استفاده‌کنندگان و سرمایه‌گذاران این ارزرمزهای جهانی قرار گیرد.

بیت کوین در ایران

همچنین کشور را صاحب ارز دیجیتالی ملی کنند تا آنان که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند به ارز ملی ایرانی روی آورند و شرکت‌های بزرگ خصوصی و دولتی نیز در عرصه بین‌المللی راهکاری ساده برای تبادل این ارز به‌ جای دلار و دیگر ارزهای کاغذی رایج دنیا داشته باشند، چراکه دنیای آینده جایی برای هدررفت این‌ همه کاغذ در صنعت چاپ پول نیست و جهان به سمت دیجیتالی کردن ارزها می‌رود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها