نوروزی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

نباید در امر به معروف و نهی از منکر پا را فراتر گذاشت

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به ساختار جدید قوه قضائیه به مباحثی از جمله عدم ضرورت وجود دانشگاه‌های علوم قضایی و شوراهای حل اختلاف در این قوه پرداخت و ارزیابی خود را از خشونت در اعمال قانون از سوی برخی ضابطان بیان کرد.

نباید در امر به معروف و نهی از منکر پا را فراتر گذاشت
کد خبر: 318050
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۳ ۱۱:۱۱:۵۶

اعتمادآنلاین| حسن نوروزی درباره اظهارات سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر ساختار جدید این قوه در امر کوچک‌سازی گفت: کوچک‌سازی در قوه قضائیه با برنامه مفید است. مثلا اینکه ما سازمان مستقل به نام شورای حل اختلاف نداشته باشیم، یعنی این مجموعه‌ها هم در کنار دادگاه‌هایمان قرار بگیرد که تشکیلات خاصی اعم از ادارات کل و جزء صورت نگیرد.

این نماینده اصوالگرای مجلس دهم اظهار داشت: ما به دانشگاه‌های علوم قضایی نیاز نداریم چون دانشکده‌های قضایی به وفور دانشجوها را پرورش می‌دهند و فارغ‌التحصیلان باسواد را به جامعه تحویل می‌دهند و قوه قضائیه می‌توانند بدون ایجاد تشکیلات دانشگاه‌های قضایی افراد مورد نظر خود را از دانشکده‌های قضایی از بین دانشجویان و فارغ التحصیلان به قوه دعوت کند و این‌ها هم با دوره‌هایی که می‌بینند به درد قوه قضائیه خواهند خورد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: یکی از مسائلی که به نظر می‌رسد برای قوه قضائیه مهم باشد، مسائل سازمان پیشگیری از وقوع جرم است. کار سازمان پیشگیری را باید دیگران انجام دهند اینکه در یک معاونت و اداره عده‌ای جمع شوند تاکنون هیچ اثر مثبتی نداشته است. به نظر می‌رسد که این بخش را باید به نهادهای فرهنگی مثل وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات واگذار کرد که آن‌ها روی این مساله کار کنند. یا اینکه خود دادستان‌ها و روسای دادگستری چند قاضی را مشخص کنند که این کار را انجام دهند این هم معنا ندارد.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس خاطرنشان کرد: از مسائلی که بسیار مهم است بحث امور زندان‌ها است، اگر بتوانیم امور زندان‌ها را مقداری ساماندهی کنیم و از دستگاه قضایی کنار بکشیم، مفید خواهد بود.

وی افزود: یکی از مسائل مهم‌تر بحث سازمان ثبت است که باید آن را چابک کنیم و قوی‌تر ببینیم و بخشی از کارهایش مثل کاداستر را باید به بخش خصوصی واگذار کنیم که با قید فوریت انجام دهند. یکی از حیاتی‌ترین کارها برای قوه قضائیه بحث کاداستر است که باید هرچه سریعتر انجام شود. اینکه بعد از چهل سال هنوز مشخص نباشد که بعضی از املاک متعلق به کیست و بخواهیم با قولنامه کار کنیم این‌ها درست نیست.

نوروزی درباره چگونگی مقابله با فساد در خود قوه قضائیه گفت: این موضوع در قوه قضائیه مطرح است و آقای اژه‌ای هم مطرح کردند که بیش از پنجاه قاضی را تعلیق کرده و می‌کنند و از خدمت منفصل کرده‌اند. به هرحال هرکسی که قدرتش بیشتر باشد رویارویی با فسادش بیشتر است. هرکسی که دادستان و قاضی و بازپرس و دادیار می‌شود قدرت بالایی دارد و متاسفانه با اینکه ما قضات پاکدست و متعهد و متدین زیادی داریم اما هستند افرادی که از مرز خود تجاوز می‌کنند و کم هم نیستند. به نظر می‌رسد دادسرای انتظامی قضات و حراست قوه قضائیه و بازرسی باید خیلی قوی تر و جدی تر برخورد کنند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره خشونت در اعمال قانون از سوی برخی ضابطان گفت: متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم مسائلی رخ داده که خیلی‌ها سر برهنه و بی‌حجاب و بد‌حجاب حاضر می‌شوند. کشور ما اسلامی و مبتنی بر دین و تشیع و قرآن است و پسندیده نیست که ما در این کشور بدحجابی و بی‌حجابی داشته باشیم.

نماینده اصولرگرای مردم رباط کریم یادآور شد: در قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات، بدحجابی و بی‌حجابی مجازات دارد. ما سازمانی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر تشکیل دادیم که متاسفانه اجرایی نشده و دولت کمک نکرده است. به نظر می‌رسد که ضابطان باید ورود کنند و آمران به معروف و نهی از منکر باید ورود کنند و جلوی تخلفات را بگیرند.

نوروزی گفت: اگر ما مملکت را رها کنیم، بدحجابی و بی‌حجابی باعث ضرر به کشور می‌شود اما امر به معروف و نهی از منکر راه دارد و خیلی نباید پا را از مرز آن فراتر نهاد و باید دقت کرد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها