سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

درباره تصمیم تازه ایران با طرف‌های برجام رایزنی می‌کنیم

فدریکا موگرینی، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: درباره تصمیم تازه ایران با طرف‌های برجام رایزنی می‌کنیم.

درباره تصمیم تازه ایران با طرف‌های برجام رایزنی می‌کنیم
کد خبر: 318127
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۳ ۱۵:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه اعلام کرد در حال رایزنی با طرف های باقیمانده در برجام است و با آنها درباره گام هایی که باید در صورت افزایش سطح غنی‌سازی ایران برداشت، مشورت می کند.

فدریکا موگرینی، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم ایران در خصوص افزایش ذخایر اورانیوم کم غنی شده خود گفت: ما از ایران خواسته ایم گام هائی به عقب برداشته و از اقدامات بیشتر که توافق هسته ای را تضعیف می‌کنند، اجتناب کند.

گفتنی است چندی پیش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عبور ذخایر اورانیوم ایران با غنای 3.64 درصد از سقف 300 کیلوگرم را تأیید کرد و در پاسخ به گزارشات متعدد رسانه‌های بین الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس به شورای حکام اطلاع داده و تأیید کرده در تاریخ اول ژوئیه (روز دوشنبه) میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.

ایران نه به منظور نقض توافق هسته‌ای؛ بلکه بر اساس بندهای 26، 36 و 37 برجام تصمیم گرفته است که از تعهداتش در توافق هسته‌ای کاهش دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در آخرین گزارش خود، برای پانزدهمین بار پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تأیید کرده بود.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی چندی پیش در نشست خبری که در مجتمع هسته‌ای آب سنگین اراک برگزار شد، اظهار داشت: ششم تیرماه (27 ژوئن) از مرز تولید 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور خواهیم کرد و علاوه بر آن، افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و ما بعد از عبور از 300 کیلوگرم، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با درجه پایین را از 3.67 درصد بیشتر خواهیم کرد.

بیش از 40 روز پیش، شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن آمریکا به دلیل خروج از برجام، از کشورهای اروپایی باقی‌مانده در این توافق نیز به خاطر کُندی و کم کاری در تأمین تعهدات‌شان به شدت انتقاد کرد.

ایران همچنین در بیانیه هشدار آمیز خود به کشورهای باقی‌مانده در برجام 60 روز فرصت داده بود تا به تعهدات‌شان به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی عمل کنند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تأمین کنند، در مرحله بعدی تهران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

با این حال پیش از این اتحادیه اروپا در واکنش به مهلت 60 روزه ایران برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی اعلام کرده بود که هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی تهران نمی‌پذیرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها