معاون کل وزارت بهداشت عنوان کرد:

بسیاری از داروهای خارجی بازار هندی هستند

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: خیلی از این دارو‌هایی که به عنوان خارجی در بازار هستند، هندی هستند و فقط به صرف خارجی بودن باور داریم که تاثیر بیشتری می‌گذارد.

بسیاری از داروهای خارجی بازار هندی هستند
کد خبر: 318233
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۱۰:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر توان تولید دارو در ایران با وجود تحریم‌ها گفت: هم اکنون کمبود بازار داروئی زیر نیم درصد است و همین کمبود هم در حال رفع شدن است. کمبود دارو به این معنا نیست که دارو در بازار وجود ندارد، بلکه وقتی یک دارو با کمبود مواجه می‌شود، ما فروش آن را به برخی داروخانه‌های خاص اختصاص می‌دهیم.

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت نیاز داروئی مردم برای مسئولان خاطرنشان کرد: در وزارت بهداشت حدود 3500 قلم داروئی لیست شده است که حتی اگر یک قلم دارو کم باشد از نظر ما مسئله‌ای مهم تلقی می‌شود. با این وجود در بازار امروز جهان حتی در کشورهای برخوردار اروپائی، تا یک درصد کمبود دارو اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود. این بدلیل خصوصیتی است که امروز بازار دارو در جهان دارد.

حریرچی گفت: تا الان هیچ کمکی از لحاظ ارزی از اروپایی‌ها و هیچ کشور دیگری در طرف‌ قراردادمان با برجام نداشته‌ایم. دارو و تجهیزات هم با تمام مشکلاتی که سایر تجهیزات یا اقلام مواجهند، مواجه هستند و با همان معضلات جابه‌جایی ارز درگیر هستیم و هنوز هیچ تسهیلاتی برای انتقال ارزی ایجاد نکرده‌اند.

معاون کل وزارت بهداشت در ارتباط با پوشش بیمه‌ای داروهای اعصاب و روان گفت: در رابطه با داروهای اعصاب و روان می‌توان گفت به میزانی که بیمه‌ها سایر داروها را پوشش می‌دهند، آنها را نیز پوشش می‌دهند. بیش‌تر از متوسط نیاز داروهای اعصاب و روان تحت پوشش بیمه هستند، اما داروهای جدیدی که تحت لیست داروئی ما نیستند و همچنین داروهای خارجی که پزشکان تجویز می‌کنند و بعضا بیماران سلیقه‌ای می‌خواهند استفاده کنند، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند و جزو لیست بیمه ما قرار ندارند. ما داروئی که تولید داخل است را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهیم. اگر بیماری بخواهد از داروی خارجی استفاده کند، پرداخت ما به التفاوت آن به عهده خودش است.

حریرچی با تاکید بر استاندارد بالای داروهای تولید داخل اظهار کرد: داروهای تولید داخل کاملا استاندارد لازم را دارند و ما بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل باید داروی ایرانی را استفاده کنیم. خیلی از این داروهایی که به عنوان خارجی در بازار هستند، هندی هستند و فقط به صرف خارجی بودن باور داریم که تاثیر بیشتری می‌گذارد. این یک قضاوت از پیش تعیین شده است و هیچ تاثیر مازادی جز حرف پزشک که قبلا تاکید کرده که این دارو خارجی است، ندارد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها