علی نجفی خوشرودی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی:

اروپا زمان خروج آمریکا از برجام باید ابراز نگرانی می‌کرد/ عبور ذخیره اورانیوم از سقف 300 کیلوگرم نقض برجام نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه عبور ایران از ذخیره‌سازی اورانیوم غنی شده از سقف 300 کیلوگرم به معنای نقض برجام نیست،گفت: اروپایی‌ها باید زمان خروج‌ آمریکا از برجام و کارشکنی‌های مکرر این کشور در قبال برجام ابراز نگرانی می‌کردند نه الان که جمهوری اسلامی برای حفظ این توافق اقدام به کاهش تعهدات خود کرده است.

اروپا زمان خروج آمریکا از برجام باید ابراز نگرانی می‌کرد/ عبور ذخیره اورانیوم از سقف 300 کیلوگرم نقض برجام نیست
کد خبر: 318351
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۱۳:۵۷:۴۱

اعتمادآنلاین| علی نجفی خوشرودی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش تعهدات برجامی ایران بیان کرد: کاهش تعهدات برجامی از جمله عبور ذخیره اورانیوم غنی شده از سقف 300 کیلوگرم در چارچوب مفاد برجام است؛ طبق برجام این حق به ایران داده شده که چنانچه هر کدام از طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل نکنند، بنابر روالی که در برجام پیش بینی شده طرف دیگر هم می‌تواند از تعهدات خود بکاهد.

وی ادامه داد: طرف‌های مقابل برجام باید تلاش کنند روح برجام و منافع ناشی از این توافق برای همه طرف‌ها حفظ شود و جمهوری اسلامی ایران نیز از این منافع برخوردار شود.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما از راه اندازی «اینستکس» استقبال می‌کنیم، افزود: اینستکس سازوکارهای ویژه‌ای است که می‌تواند انتفاع اقتصادی ایران از برجام را تضمین کند، اما این سازوکار نباید فقط یک پوسته و ظاهر باشد بلکه باید سازوکارهای اقتصادی و مالی را برای تسهیل تجارت و فعالیت‌های اقتصادی ایران خارج از حوزه دلار تضمین و تأمین کند.

نجفی خوشرودی تصریح کرد: ما بارها به طرف‌های اروپایی گفته‌ایم که در رابطه با تعهدات برجامی باید اقدامات عملی آنها را مشاهده کنیم؛ ما همچنان منتظر هستیم که این سازوکار در عمل نیز به توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تسهیل تجارت در روابط مالی و بانکی ایران با کشورهای مختلف کمک کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات و ادعاهایی که برخی کشورها با تبلیغات و فضاسازی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران را نقض برجام قلمداد می‌کنند، گفت: اروپایی‌ها و کسانی که به هر عنوانی نسبت به کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران واکنش نشان می‌دهند، باید زمان خروج آمریکا از برجام و نقض این توافق از سوی کاخ سفید، موضع‌گیری می‌کردند.

وی در عین حال افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده و هشدار داده و حتی در عمل نیز صبورانه برخورد کرده است، اما اگر قرار باشد منافع ما تأمین نشود و بخواهیم به طور یکجانبه تعهدات را تقبل کنیم، این روند مورد نظر ایران نیست و نمی تواند پایدار باشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ما طبق روالی که در برجام پیش بینی شده با نظر به اصول و چارچوب‌های حقوق بین المللی، به تصمیم به کاهش تعهدات برجامی گرفته‌ایم و این به معنای نقض برجام نیست.


به دنبال یک سال خویشتنداری ایران در قبال نقض عهدها و کارشکنی‌های آمریکا و بی عملی شرکای برجام شورای عالی امنیت ملی ایران در سالروز خروج‌آمریکا از برجام طی بیانیه ای از برنامه ایران برای کاهش تعهدات برجامی در چهارچوب این توافق خبر داد.


بر این اساس جمهوری اسلامی ایران دیگر الزامی به سقف پیش بینی شده در زمینه آب سنگین و اورانیوم غنی شده نخواهد داشت. این در حالی است که در اوایل هفته جاری جمهوری اسلامی ایران از سقف 300 کیلو اورانیوم 67/‏3‬ درصد عبور کرد. طبق برنامه پیش بینی شده قرار است 16 تیرماه و با پایان مهلت 60 روزه گام دوم کاهش تعهدات ایران برداشته شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها