افزایش سهم دهیاری‌ها از اعتبارات متمرکز عوارض

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اعلام کرد: تاکنون مجوز تاسیس 37 هزار و 59 دهیاری از سوی وزارت کشور صادر شده است.

افزایش سهم دهیاری‌ها از اعتبارات متمرکز عوارض
کد خبر: 318398
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۱۶:۰۷:۵۷

اعتمادآنلاین| ‌ مهدی جمالی نژاد رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور که امروز 14 تیرماه همزمان با روز شهرداری و دهیاری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران سخن می گفت، اظهار کرد: مردم پیروزی انقلاب را بعد از 2500 سال در حالی رقم زدند که قبلا هرگز چنین تجربه‌ای نداشتند. مردمی که بعدها مدیریت جنگ تحمیلی را بر عهده گرفتند و نه جنگ دیده بودند و نه سلاح داشتند و جوانانی که سطح راهبردی عملیاتی و تاکتیکی کشور را در دفاع مقدس هدایت می‌کردند تا به آن زمان، هیچ رزمی را مدیریت نکرده بودند.

وی ادامه داد: از همین سلاح های ساده و نبود امکانات، شهیدانی چون باکری، باقری، خرازی و همت و جهان آرا و دیگر فرماندهان موفق به آزادی خرمشهر شدند و همینطور پل 13 کیلومتری خیبر را در جزیره مجنون در وسط آب و در هنگام جنگ ساختند؛ این اقدام در کل جنگ‌ها بی‌سابقه بوده است.

وی در ادامه گفت: همین مردم تحول فناوری موشکی، صنعتی شدن غنی شدن اورانیوم را رقم زدند و همین مردم پس از آن موفق به صنعتی کردن اورانیوم شدند و در عرصه لیزر صنعتی و پزشکی به خودکفایی صنعتی رسیدیم. هم اکنون به 190 بیمارستان کشور خدمات رادیو دارو ارائه و سالانه بیش از یک میلیون نفر از داروهای تولیدی این بخش برای درمان استفاده می‌کنند. ‌

جمالی نژاد افزود: امروز هم که میدان جنگ عوض شده و دامنه آن به حوزه های دیگر کشیده شده، همین تفکر و نگاه ارزشی در دستگاه های اداری و اجرایی حاکم است و شهرداری ها و دهیاری ها هم به عنوان نهادهای شکل گرفته از بطن مردم و تجلی اراده امور مردم از این قاعده مستثنی نیستند و مصداق بارز جنگ اراده ها را در انجام پروژه های عمرانی کشور می بینیم که خوشبختانه هر روز شاهد اجرا و بهره برداری دهها پروژه هستیم.

وی ادامه داد: اخیرا هم 40 هزار پروژه زودبازده کم هزینه با یاری بسیج سازندگی به این پروژه ها اضافه شده است.

وی افزود: یکی دیگر از مصادیق جنگ اراده ها را در سیل اخیر کشور دیدیم که با توجه به اینکه 25 استان کشور همزمان درگیر بحران سیل شدند، همه دستگاه ها، اعم از شهرداری ها، دهیاری ها، دولت، دستگاه های نظامی و انتظامی در کنار مردم به یاری آسیب دیدگان شتافتند.

جمالی نژاد تصریح کرد: امروز مصداق بارز جنگ اراده ها را در ارایه خدمات شبانه روزی شهرداری ها و دهیاری ها در زمینه های حفظ محیط زیست، بهداشت و سلامت مردم، بهبود سیما و منظر شهری، مدیریت پسماند، مدیریت ایمنی و آتش نشانی، سازماندهی بافت فرسوده، برنامه های فرهنگی، اجتماعی و اجرای بیش از 300 ماموریت مختلف در شهرداری ها و دهیاری ها می بینیم که برای ارایه خدمات بدون منت به مردم شبانه روزی تلاش می کنند.

افزایش سهم دهیاری‌ها از اعتبارات متمرکز عوارض از 20 درصد به 35 درصد

وی ادامه داد: خوشبختانه شهرداریها و دهیاریها تلاش می کنند سطح خدمات عمرانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و نشاط و شادابی را به دل شهرها و روستاها بکشانند و همه اینها مرهون زحمات این عزیزان و وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور است تا زمینه را برای ارایه خدمات شهرداری ها و دهیاری فراهم نمایند.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور،‌ استقرار نهاد دهیاری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و فعالیت 37 هزار و 59 دهیاری در کشور را اقدامی بزرگ دولت برای توسعه مناطق روستایی و بها دادن به این مناطق برشمرد و گفت: تلاش برای تقویت جایگاه دهیاری ها و مطرح نمودن این نکته که توسعه کشور از روستاها می گذرد از اولویت های وزارت کشور است.

وی افزود: با پیگیری های صورت گرفته سهم دهیاری‌ها از اعتبارات متمرکز عوارض از 20 درصد به 35 درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه تدوین لایحه اصلاح و الحاق موادی به قانون تاسیس دهیاریها، اصلاح آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌ها را دیگر اقدامات عرصه مدیریت روستایی برشمرد وگفت: از سال 1382 که دهیاری ها راه اندازی شد تا پایان سال 97 حدود 19 هزار میلیارد تومان بین دهیاری‌ها توزیع شد که بیش از 81 درصد اعتبارات دهیاری‌ها در دولت های یازدهم و دوازدهم پرداخت شده است.

جمالی نژاد همچنین از افزایش سرانه روستاییان از حدود 74 هزار تومان در سال 92 به بیش از 240 هزار تومان در سال 97 و افزایش سرانه شهری از 600 هزار تومان در سال 92 به یک میلیون و 57 هزار تومان در سال 96 خبر داد.

وی، توجه به ترویج کارآفرینی و فن آفرینی در روستاها را دیگر محور کاری وزارت کشور ذکر نمود و از شناسایی بیش از 3000 طرح کارآفرینانه و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به آنها خبر داد.

وی افزئد: از ابتدای راه‌اندازی دهیاری‌ها تاکنون بیش از 16 هزار و 600 دستگاه انواع ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی متناسب با وظایف دهیاری‌ها و ویژگی‌های مناطق روستایی به دهیاری‌های کشور واگذار شده است که از این تعداد، 4163 دستگاه مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور افزود: در حال حاضر با بهره‌گیری از ظرفیت دهیاری‌های کشور، جمع‌آوری زباله در بیش از 29 هزار روستای کشور انجام می‌شود. بنابراین حدود 80درصد روستاهای دارای دهیاری، تحت پوشش سیستم مدیریت پسماند قرار دارند.

وی در زمینه تجهیز دهیاری‌ها به پایگاه‌های آتش‌نشانی گفت: در مجموع تاکنون 893 پایگاه آتش‌نشانی براساس شاخص‌های مرکزیت و پوشش حداکثری در مناطق روستایی کشور ایجاد شده است.

جمالی نژاد همچنین به گسترش حضور زنان در عرصه های مدیریت شهری و روستایی اشاره نمود و گفت: 2576 نفر از بانوان به عنوان دهیار مشغول فعالیت هستند.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور،، وی تصریح کرد: توسعه مدیریت شهری و روستایی و گسترش خدمات این حوزه به مردم نیازمند همت بالای دست اندرکاران آن، رفاقت، صمیمیت، هم افزایی و همدلی همه دستگاهها با شهرداری ها و دهیاری هاست.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها