کد خبر: 318687
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۵ ۱۴:۱۲:۰۰
| |

95 درصد از جمعیت روستایی‌ها تحت پوشش مدیریت دهیاری‌ها

سعیدرضا جندقیان، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: در حال حاضر 37 هزار و 59 دهیاری در روستاهای کشور فعال هستند که به 19 میلیون نفر جمعیت روستایی خدمات ارائه می‌دهند.

95 درصد از جمعیت روستایی‌ها تحت پوشش مدیریت دهیاری‌ها
کد خبر: 318687
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۵ ۱۴:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سعیدرضا جندقیان افزود: تاکنون 95 درصد از جمعیت روستایی کشور تحت پوشش مدیریت دهیاری‌ها قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال صدور مجوز فعالیت نهاد دهیاری با انتصاب دهیار، این نهاد توسط شورای اسلامی روستا به صورت قانونی آغاز به کار می‌کند و به جمعیت روستایی زیرپوشش، خدمات ارائه می‌دهد.


معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: در صورتی که روستایی واجد شرایط جمعیتی برای تاسیس مجوز دهیاری باشد، شورای اسلامی روستا باید به نمایندگی از اهالی روستا برای این امر اعلام آمادگی کند.


وی گفت: شورا و دهیاری از طریق جلب مشارکت عمومی و خیرین، نقش موثری در کاهش هزینه‌های اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی روستا دارند.


جندقیان نقش شورا و دهیاری در شناسایی ظرفیت‌های توسعه‌ای محلی با بهره‌گیری از دانش بومی و دانش زیست محیطی را قابل تامل ذکر کرد و افزود: دهیاری‌ها نقش موثری در هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و پیگیری امور آنها و تسهیل فرآیند انجام امور در سطح محلی دارند.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به تبیین نقش قابل پیش‌بینی دهیاری‌ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و نقش دهیاری‌ها در زمینه مدیریت و کاهش هزینه‌های مدیریت روستا را با اهمیت برشمرد.


جندقیان، اهتمام در راستای ایجاد منابع درآمدی پایدار برای مدیریت روستایی را دیگر نقش قابل پیش‌بینی دهیاری‌ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: دهیاری‌ها درباره توانمندسازی جامعه محلی از طریق برنامه‌ریزی و اجرای آموزش‌های شغلی و مهارتی برای توسعه اشتغال در روستا و تشویق اهالی به راه‌اندازی صندوق‌های اعتباری خرد روستایی می‌توانند ایفای نقش کنند.


معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری روستا و کمک به ایجاد و توسعه بازارچه‌های محلی و مرزی را از دیگر نقش‌های قابل پیش‌بینی دهیاری‌ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد.


جمع آوری پسماند در 29 هزار روستا انجام می شود

جندقیان گفت: با راه‌اندازی دهیاری در روستاهای کشور، جمع‌آوری پسماند در 29 هزار روستای کشور انجام می‌شود و حدود 80 درصد روستاهای دارای دهیاری، تحت پوشش سیستم مدیریت پسماند قرار دارند و بهای خدمات جمع‌آوری پسماند به بهبود این امر بسیار کمک می‌کند.

وی در مورد ایجاد فضای سبز و بوستان های چند منظوره در روستا اظهار داشت: در حال حاضر، بیش از 6 هزار و 400 بوستان چند منظوره روستایی در روستاهای کشور توسط دهیاری‌ها ایجاد و به بهره‌برداری رسیده است که 83 درصد آن شامل 5 هزار و 559 بوستان در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

معاون امور دهیاری های سازمامن شهرداری ها و دهیاری ها تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 900 پایگاه آتش‌نشانی در روستاهای بزرگ کشور ایجاد شده است و در حال فعالیت و ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی به روستاییان هستند و 465 پایگاه در 6 سال اخیر ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این پایگاه ها با بهره‌گیری از ظرفیت موجود و تجمیع امکانات و تجهیزات امدادی، بستر و امکان مناسبی برای ارائه خدمات مطلوب و سریع در مواقع بروز حوادث طبیعی و کاهش خسارات و تلفات ناشی از آنهاست.


جندقیان گفت: ماموران مستقر در این پایگاه ها آموزش های لازم در خصوص اطفای حریق و همچنین خدمات مربوط به امداد و نجات و دیگر خدمات مانند گزش حیوان و مقابله با بحران هایی مانند زلزله و سیل را طی کرده اند.


وی توضیح داد: مکان‌سنجی ایجاد پایگاه‌های امداد و نجات روستایی در مراکز دهستان ها در دستورکار معاونت امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور قرار گرفته است.


معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تصریح کرد: به دلیل کثرت بروز حوادث طبیعی همچون زمین لرزه و سیل در کشور و آسیب پذیر بودن اغلب روستاها در این گونه حوادث، ضرورت دارد پوشش حمایتی و خدماتی مناسب و مطمئنی برای مقابله با حوادث و بحران های طبیعی در روستاها تهیه شود.


وی افزود: به همین منظور ایجاد پایگاه‌هایی در مراکز دهستان های کشور برای تجمیع ادوات، تجهیزات امدادی و بهره‌گیری از ظرفیت دهیاری‌ها به منظور امدادرسانی به موقع و سریع به آسیب دیدگان به ویژه در ساعات و روزهای اولیه بروز حادثه تا رسیدن نیروها و واحدهای امدادی در دستورکار معاونت امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور قرار گرفته است.

جندقیان تاکید کرد: دهیار به عنوان نیروی داوطلب جمعیت هلال احمر، وظیفه هماهنگی برای آموزش روستائیان در مقابله با حوادث را دارد.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: با راه‌اندازی دهیاری‌ها، تاکنون بیش از 16 هزار و 656 دستگاه انواع ماشین‌آلات خدماتی و عمرانی برای خدمات‌رسانی به جامعه روستایی کشور از سوی دولت به آنها اختصاص یافته که از این تعداد، 4163 دستگاه مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

وی تصریح کرد: در راستای هم‌افزایی و اثربخشی فعالیت دستگاه‌های اجرایی مرتبط با توسعه روستایی تاکنون 27 تفاهم‌نامه همکاری مشترک با دستگاه‌هایی همچون؛ سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، سازمان بهزیستی کشور منعقد شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها