قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت:

انقلاب چهارم صنعتی تمام ابعاد زندگی آحاد بشر را رقم خواهد زد/ عقد 130 میلیارد تومان قرارداد طی سه روز در نمایشگاه

برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در حاشیه نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: سال گذشته برای اولین بار به مدت 3 روز نمایشگاه نیاز فناورانه را داشتیم و 100 بنگاه شرکت کننده 900 نیاز را اعلام کردند این در حالی است که 100 قرارداد به ارزش 130 میلیارد تومان در این سه روز در نمایشگاه بسته شد.

انقلاب چهارم صنعتی تمام ابعاد زندگی آحاد بشر را رقم خواهد زد/ عقد 130 میلیارد تومان قرارداد طی سه روز در نمایشگاه
کد خبر: 318742
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۵ ۱۶:۲۸:۲۲

اعتمادآنلاین| برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در حاشیه نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: معاونت آموزش، پژوهش و فناوری در 3 حوزه مربوط به صنعت، معدن و تجارت در موضوعات حاکمیتی، راهبردی و نظارتی کار می‌کند و 4 دفتر در بدنه معاونت آموزش، پژوهش و فناوری فعالیت دارند.

او در ادامه افزود: دفتر آموزش و پژوهش، مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته، دفتر توسعه و کاربرد فناوری و دفتر حمایت از مالکیت صنعتی این چهار دفتر هستند.

قبادیان تصریح کرد: سال گذشته برای اولین بار به مدت 3 روز نمایشگاه نیاز فناورانه را داشتیم و 100 بنگاه شرکت کننده 900 نیاز را اعلام کردند این در حالی است که 100 قرارداد به ارزش 130 میلیارد تومان در این سه روز در نمایشگاه بسته شد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت، اظهار داشت: 3 پروژه اساسی در سال 1398 در برنامه کاری مد نظر قرار دارد که رابطه صنعت و دانشگاه مهمترین محور آن با اجرای طرح تاپ بوده که این طرح به اختصار به طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار شناخته میشود.

او گفت: صنعت، معدن و تجارت بیش از 30 درصد gdp کشور را به خود اختصاص داده است و سعی داریم تا موضوع انقلاب چهارم صنعتی را در این راستا دنبال کنیم که تاکنون کمتر با تحولات آینده به آن پرداخته شده است.

قبادیان ادامه داد: انقلاب چهارم صنعتی تمام ابعاد زندگی آحاد بشر را رقم خواهد زد که باید وارد این حوزه شویم.

او اظهار کرد: با توجه به مشکلات تحریم‌ها، 20 صنعت ارزبر را که بیشترین میزان ارز را برای ورود فناوری آن اختصاص داده می‌شد را شناسایی و در سال 98 به سمت بومی شدن فناوری‌های آن‌ها حرکت می‌کنیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با بیان اینکه طرح تاپ می‌تواند متحول کننده صنعت و ارتباطات و همکاری‌های صنعت و دانشگاه و صنعت و جامعه باشد، گفت: تبدیل نقاط ضعف طرح‌های گذشته به نقاط قوت در طرح تاپ دیده شده است.

قبادیان، ادامه داد: طرح تاپ در شرایطی اجرا می شود که بودجه دانشگاهها به خصوص دولتی سخت شده است و صنعت به خاطر تحریم ها نمی تواند فناوری را وارد کند.

او افزود: تاپ 2 بخش دارد که یک بخش آن تقاضا است و تمامی بنگاه‌های تجاری و معدنی و صنعتی را شامل می‌شود و سامانه آن امسال برای ثبت نام بنگاه‌ها و معرفی نیازهایشان فعال شده است.

قبادیان ادامه داد: تاکنون 679 بنگاه در سامانه تاپ ثبت نام و نیاز‌های علمی فناورانه خود را مطرح و ثبت کرده اند که تامین تقاضای فناورانه بنگاه‌ها بخش دوم تاپ بوده و باید نیاز بنگاه‌ها از طریق شرکت‌های دانش بنیان و فناور تامین شود.

او تصریح کرد: بیش از یک میلیون دانشجوی ارشد و دکترا داریم که اگر 5 درصد از این‌ها را به سمت تاپ هدایت کنیم، حداقل پنجاه هزار مساله فناورانه و علمی صنعت و معدن و تجارت حل می‌شود.

قبادیان با اشاره به اینکه با طرح تاپ، موتور محرکه انقلاب چهارم صنعتی که نیروی متخصص و با دانش است را فراهم می‌کنیم گفت: نفوذ و رسوخ فناوری به بنگاه‌ها با اجرای طرح تاپ رقم خواهد خورد و این یکی از بزرگترین طرح‌هایی است که در 100 سال اخیر اجرا می‌شود.

او تصریح کرد: 5 استان برتر به لحاظ اهمیتی که به طرح تاپ داده اند و بیشترین ثبت نام بنگاه‌ها را داشته اند، استان‌های مرکزی، البرز، زنجان، قم و تهران هستند و بیشترین نیاز در استان البرز ثبت شده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اظهار کرد: تاپ، خاص وزارت صمت نیست و یک طرح ملی محسوب می‌شود و در نفت و نیرو و کشاورزی و دادگستری و... می‌تواند نقش بازی کند و بهترین جای آن شورای عالی عطف می‌توانست باشد.

قبادیان گفت: بیشترین ارتباط را با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور در تاپ خواهیم داشت.

او ادامه داد: با ستاد کل نیرو‌های مسلح به خاطر ثبت نام سرباز تاپ‌ها نیز ارتباط تنگاتنگی خواهیم داشت. اولویت ما در طرح تاپ به خاطر دانش پایه بودن طرح، بنگاه‌هایی است که واحد r&d دارند. حدود 3 هزار بنگاه واحد r&d دارند که بخش بیشتر آن‌ها در همین سال‌ها مجهز به این واحد شدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها