کارشناس حقوقی «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

آیا فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک امکان پذیر است؟

من و دوستم یک باغ را به طور شراکتی به صورت 3 دانگ ، 3 دانگ خریداری کرده ایم. می‌خواستم بپرسم آیا من می‌توانم یک دانگ از سهم خودم را بفروشم یا به کس دیگری واگذار کنم؟

آیا فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک امکان پذیر است؟
کد خبر: 318771
|
۱۳۹۸/۰۵/۳۰ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی- پرسش مخاطبان اعتمادآنلاین: من و دوستم یک باغ را به طور شراکتی به صورت 3 دانگ ، 3 دانگ خریداری کرده ایم. می‌خواستم بپرسم آیا من می‌توانم یک دانگ از سهم خودم را بفروشم یا به کس دیگری واگذار کنم؟


کارشناس حقوقی اعتمادآنلاین پاسخ می دهد: هرکدام از شما 2 نفر می‌توانید بدون اجازه دیگری، نسبت به سهمی که مالک آن هستید، اقداماتی از قبیل فروش و اجاره انجام دهید اما اگر شما سهم‌تان را به شخص دیگری بفروشید، اگرچه این فروش از لحاظ قانونی درست است و مانعی ندارد؛ اما پس از انتقال مالکیت، چنانچه خریدار جدید، بخواهد به عنوان مالک جدید در ملک حاضر شده و سکونت یا تصرفی تحت هر عنوان نماید و شریک شما راضی به این عمل نباشد، می‌تواند مانع از تصرفات او شود و این ممانعت از طرف دوستتان قانونی است .

این نکته قابل توجه است که بر اساس قانون چنانچه شما ملک را به شخصی غیر از شریکتان بفروشید برای شریکتان حقی ایجاد می‌شود که در قانون به آن «حق شفعه» یا همان حق شریک دوم می‌گویند و به این معنی است که هرگاه مال غیرمنقول قابل تقسیمی بین 2 نفر مشترک باشد و یکی از 2 شریک سهم خود را به شخص دیگری بفروشد، شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده است به او بدهد و مالک سهم فروخته شده شود.

ینابراین با استفاده از این حق دوست شما می‌تواند با پرداخت ثمن معامله به خریدار سهم فروخته شده را در ملکیت خود درآورد.

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن، همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات باتجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید مشکلات حقوقی خود را از طریق آی‌دی @Modiretemad در تلگرام با ما در میان بگذارید، و مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها